هرگونه فعالیت در بافت تاریخی یزد نیازمند اخذ مجوز است/ پلمب ۲۷ کارگاه ساختمانی غیرمجاز

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یزد گفت: هرگونه فعالیت در بافت تاریخی یزد نیازمند اخذ مجوز از این اداره‌کل است که فرایند صدور مجوز در کمترین زمان ممکن و بدون هیچ‌گونه هزینه‌ای انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، عبدالمجید شاکری شمسی اظهار کرد: توجه به بافت‌های تاریخی به عنوان رکن و ساختار اصلی شهرهای تاریخی مسئله مهمی است که هیچ‌گاه نباید به فراموشی سپرده شود، اینکه ماهیت تاریخی، فرهنگی، معماری یک سرزمین به جرم کهنه شدن و عدم تطابق با پیشرفت‌های روز محکوم به نابودی شود، اتفاقی است که نتیجه آن بی‌هویتی و از دست دادن بخشی از فرهنگ جامعه است و باید از آن جلوگیری شود.

وی افزود: آنچه در مورد بافت تاریخی یزد، قابل‌توجه و متفاوت است این است که پویایی و سرزندگی خود را حفظ کرده که این امر باعث شد به عنوان یک اثر ملی و جهانی شناخته می‌شود.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یزد ضمن تشکر از همه همشهریان عزیز و ساکنین بافت تاریخی که همکاری خیلی خوبی درزمینه‌ی حفاظت از بافت تاریخی بیان کرد: معاونت میراث‌فرهنگی این اداره‌کل در راستای وظیفه ذاتی خود و با حضور نیروهای یگان حفاظت، نظارت ویژه‌ای بر اقدامات عمرانی در بافت‌های تاریخی و ثبتی دارد و در این راستا در شش‌ماهه نخست سال ۱۴۰۳، تعداد ۲۷ مورد پلمب کارگاه ساختمانی در بافت‌های تاریخی استان یزد صورت گرفته است.

شاکری تأکید کرد: هرگونه فعالیت در بافت تاریخی نیازمند اخذ مجوز از اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است که فرایند صدور مجوز در کمترین زمان ممکن و بدون هیچ‌گونه هزینه‌ای در حال انجام است و هیچ مالکی بدون مجوز امکان فعالیت ندارد و تخلف محسوب می‌شود که مطابق قانون باید از ادامه عملیات جلوگیری به عمل آید.

وی خاطرنشان کرد: توجه به اصالت تاریخی و فرهنگی اثر و پرهیز از هرگونه مرمت غیراصولی، استفاده از الگوهای سنتی و مصالح همگون با بافت تاریخی، رعایت ضوابط نما و ارتفاع و رعایت حریم منظری مهم‌ترین ضوابطی است که باید در بافت‌های تاریخی در نظر گرفته شود.

کد خبر 801058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.