الگوی حکمروایی مشارکت‌مبنا در مدیریت شهری مورد پذیرش علمی پژوهشی قرار گرفت

مسئول هماهنگی مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: «الگوی حکمروایی شهری مبتنی بر مشارکت شهروندان» در فصلنامه پژوهش‌های راهبردی مسائل اجتماعی متعلق به دانشگاه اصفهان منتشر شد.

الهام عاقریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به ضرورت مشارکت شهروندان در مدیریت شهری اظهار کرد: به‌کارگیری فرایندهای دموکراتیک یکی از ارکان مهم توسعه پایدار شهری است که از طریق حکمرانی مشارکت‌مبنا محقق خواهد شد.

وی با بیان اینکه حکمرانی مشارکت‌مبنا در مدیریت شهری منجر به پذیرش نقش همه صاحبان منافع در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری می‌شود، افزود: حکمروایی مفهوم جدیدی است که جایگزین مفهوم حکومت به‌کار می‌رود و بر ایجاد فضاهایی برای گفت‌وگو، تبادل دانش، همکاری مسئله‌محور و استراتژی مشترک بین نخبگان سیاسی و اداری و افرادی که تحت‌تأثیر نتایج حکومت قرار می‌گیرد، تاکید دارد و مسیری برای گذار از حکومت‌مداری به شهروندگرایی است.

مسئول هماهنگی مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان درباره تبیین الگوی حکمروایی مشارکت‌مبنا در مدیریت شهری تاکید کرد: می‌توان مفهوم مشارکت شهری را در قالب مضامین فراگیر شهروند، شهربان، شهراندیش، شهریار و شهردار طبقه‌بندی کرد.

عاقریان گفت: شهروندان مشتمل بر مشتریان خدمات اختصاصی شهر که هزینه بابت خدمات خود پرداخت می‌کنند و خدمت گیرندگان عمومی که به‌صورت رایگان و یا حمایتی از خدمات شهری منتفع می‌شوند، هستند.

وی ادامه داد: منظور از «شهربان» دسته‌ای از شهروندان هستند که از نقش خود فراتر رفته و سطح بالاتری از مشارکت را در قالب نظارت، دیدبانی و انعکاس معضلات و مسائل شهری به نمایش می‌گذارند.

مسئول هماهنگی مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: شهربانان مشتمل بر فعالان رسانه‌ای و احزاب و گروه‌های سیاسی هستند و زمانی که شهربانان سطوح مشارکتی خود را افزایش داده و به دنبال ارائه ایده‌ها و راه‌حل‌هایی به‌منظور توسعه و بهینه‌سازی شهر باشند، به‌عنوان «شهراندیش» معرفی می‌شود و می‌توان آن‌ها را به پژوهشگران و نخبگان شهری طبقه‌بندی کرد.

عاقریان گفت: زمانی که شهراندیشان سطوح مشارکت خود را تقویت کنند و علاوه بر ارائه ایده و اندیشه، به‌صورت عملیاتی وارد همکاری با بدنه مدیریت شهری شوند، به تأمین منابع و خدمات پرداخته یا در قالب نهادهای مدنی به بهبود و توسعه شهر می‌پردازند، «شهریار» تلقی می‌شوند.

وی افزود: گروهی از افراد که در قالب بدنه مدیریت شهری به ارائه خدمت به شهروندان پرداخته و به اداره شهر در حوزه خدمات شهری، عمران، شهرسازی، ترافیک و فرهنگ می‌پردازند در این پژوهش به‌عنوان «شهر دار» معرفی شده‌اند.

مسئول هماهنگی مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به ارتباط با حقوق و تکالیف هر یک از سطوح مدل حکمروایی مشارکت‌مبنا تاکید کرد: هر یک از سطوح الگوی مشارکتی شهروندی در وظایف متقابل شهرداری دارای حقوقی معینی است.

عاقریان گفت: حق شهروند در این الگو عبارت است از دریافت خدمات سریع و باکیفیت و مقرون‌به‌صرفه، حق شهربان عبارت است از آگاهی شفاف از اقدامات و عملکردهای مدیریت شهری، حق شهراندیشان عبارت است از دریافت اطلاعات شفاف پیرامون اهداف و چالش‌ها، حق شهریار عبارت است دریافت پیشنهادیه‌های همکاری خدمات توانمندسازی و حق کارکنان شهری (شهردار) در قالب دریافت همکاری و مشارکت دیگر سطوح است، زیرا دوگانه شهر و شهروند می‌تواند در یک طیف شهروند، شهربان، شهراندیش، شهریار و شهردار دسته‌بندی و توصیف شود.

وی ادامه داد: به همت مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان و به نویسندگی من، مصطفی نباتی‌نژاد و علی ذاکری مقاله علمی پژوهشی «الگوی حکمروایی شهری مبتنی بر مشارکت شهروندان» در فصلنامه پژوهش‌های راهبردی مسائل اجتماعی متعلق به دانشگاه اصفهان منتشر شد.

کد خبر 800996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.