صادرات غیرنفتی پنجره‌ای رو به جهان

صادرات و واردات غیر نفتی مهمترین وجه ارتباط با دیگر کشورها و مناطق به شمار می‌آید و توسعه روابط تجاری ایران در دوره جدید منجر به تقویت ارتباطات، رونق تولیدات و بهبود اقتصادی می شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در گذشته پیش از آنکه الفاظ اقتصادی بر جهان داد و ستد چیره شود، مبادله کالا به کالا روابط تجاری انسان‌ها و کشورها را شکل می‌داد، تاجری کالایی را به شهری می‌برد که در آن کالای ارزشمند دیگری برای معامله وجود داشت و این ساده‌ترین شکل داد و ستد و ابتدایی‌ترین حالت صادرات و واردات بود که در کنار آن مراودات فرهنگی و انتقال تجربیات نیز شکل می‌گرفت، اخبار بین مردم منتقل و افسانه‌ها از هر آنچه که مردم از دیگر حکومت‌ها ندیده‌، ساخته می‌شد و علوم به همین ترتیب در قالب کتاب‌هایی قطور به دست دانشمندان می‌رسید.

تمام طول تاریخ نیز سرشار است از همین مراواداتی که امروز نام صادرات و واردات به خود گرفته و به جاده‌ای برای ارتباط متقابل و مستمر هر محدوده جغرافیایی با جهان خارج از مرزهایش تبدیل شده است، پنجره‌ای که نه فقط کالا، بلکه فرهنگ، زبان، ادبیات و علم نیز از همان مسیر مرزها را در می‌نوردد و به مرور خود را با نام توسعه نشان می‌دهد.

عمیق‌تر که نگاه کنیم، تجربیات انسان‌ها، شکل‌گیری داستان‌ها و انتقال فرهنگ‌ها از همین مسیر عبور کرده‌اند، از شرقی‌ترین نقطه به غربی‌ترین مرزهای جهانی رسیده‌اند و در همین جاده نیز کشورها و محدوده‌های مختلف را متأثر کرده‌اند، چه ایران نیز از تاثیرپذیری و تأثیرگذاری این حوزه بی‌نصیب نمانده و چه بسا نقش بسیار پررنگی در همین زمینه داشته است.

نمی‌توان با هیچ ابزاری در مقابل توسعه ایستاد و در نهایت همین توسعه با ابزار صادرات و واردات راه خود را به دیگر کشورها می‌گشاید و از مرزهای جغرافیایی عبور می‌کند و مردم مناطق مختلف را به یکدیگر پیوند می‌زند، توسعه‌ای که پیوستگی عمیقی با بحث صادرات هر نوع کالایی دارد، از فرهنگ تا تکنولوژی و تولید کالا.

ناگفته پیداست که انتقال و مبادله پول و ارز نیز در همین مسیر رخ می‌دهد، تأمین ارز مورد نیاز هر کشور ثمره مبادلاتی است که با صادرات و واردات رخ داده و تکنولوژی جهان مدرن نیز به همین ترتیب به دست جهانیان رسیده است.

از همین رو، همه دولتمردان و مسئولان در هر کشوری می‌دانند که برای توسعه، تأمین ارز، تأمین بخشی از کالاهای مورد نیاز، مبادله اقتصادی و ارتباط با دیگر سرزمین‌ها، باید به بحث صادرات و واردات بها دهند، از تاجران و فعالان این عرصه حمایت کنند و تمامی موانع و دست اندازهای پیش روی آنان را برطرف کنند و چه بسا از فعالان و سنگرشکنان آن قدردانی کنند.

صادرات در نهایت به تقویت منابع ارزی کشور، افزایش اشتغال و رقابتی‌تر شدن کالا در داخل منجر می‌شود، این سرلوحه کاری است که دولت‌های موفق در زمینه صادرات پیش‌روی خود قرار می‌دهند و با همین نگرش نیز فعالیت‌های اقتصادی خود را برنامه‌ریزی می‌کنند.

۲۹ مهر روز ملی صادرات است، روزی که سال ۷۴ با تصویب شورای فرهنگ عمومی در تقویم ملی ایران به ثبت رسید و فرصتی شد تا مسئولان و تصمیم‌گیران کشور، نگاهی عمیق‌تر به ارزش صادرات داشته باشند و از فعالان و تاثیرگذاران این حوزه قدردانی کنند.

منع: ایرنا

کد خبر 800969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.