مصرف ویژه انرژی در بخش صنعت ایران ۲ برابر کشورهای پیشرفته است

متخصص صنعت برق با بیان اینکه مصرف ویژه انرژی در بخش صنایع ایران به طور متوسط ۱.۵ برابر کشورهای پیشرفته است، گفت: از جمله عوامل اصلی بالا بودن شدت مصرف انرژی در بخش صنایع ایران می‌توان به کارایی پایین انرژی در ایران اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رضا عفت نژاد درباره وضعیت مصرف انرژی در بخش صنایع ایران و مقایسه آن با کشورهای توسعه یافته اظهار کرد: ایران یکی از بالاترین شدت انرژی‌ها را به خود اختصاص داده است که یکی از عوامل اصلی آن شاخص مصرف ویژه انرژی در بخش صنعت است.

وی در همین رابطه افزود: مصرف ویژه، میزان مصرف انرژی به واحد تولید محصول است که به آن SEC می‌گویند و برآوردها نشان می‌دهد که این شاخص در کشورمان به طور متوسط ۱.۵ برابر مشابه صنایع در کشورهای پیشرفته است.

متخصص صنعت برق ادامه داد: به عنوان نمونه در حالی که مصرف ویژه انرژی در صنایع شکر، کاغذ، شیشه، سرامیک، سیمان و فولاد در ایران به ترتیب ۲۵.۳، ۲۷.۵، ۱۷.۳۲، ۱۱.۸، ۴.۷۶ و ۲۱ گیگا ژول به ازای هر تن تولید محصول است، این مقادیر در کشورهای توسعه یافته به ترتیب ۱۹.۷۴، ۱۴.۶۲، ۱۳.۴۲، ۶.۵۲، ۳.۵ و ۱۶.۷ گیگا ژول به ازای هر تن تولید محصول است.

عفت نژاد در خصوص عوامل بالا بودن شدت مصرف ویژه انرژی در صنایع ایران افزود: تعرفه پایین انرژی و نقش آن در قیمت تمام شده محصول یکی از عوامل است، به عنوان نمونه در صنایع آلومینیوم در جهان بیش از ۷۰% قیمت محصول، نرخ انرژی مربوط به برق است، اما در ایران این عدد کمتر از ۵% و در صنایع فولاد نیز کمتر از ۱۴% است.

وی ادامه داد: در سایر صنایع نیز وضعیت مشابهی وجود دارد و قیمت پایین انرژی در بهای تمام شده محصول در واقع پرداخت یارانه انرژی به این بخش است که کارایی انرژی را زیر سوال می‌برد.

متخصص صنعت برق در خصوص دیگر عوامل مصرف بالای انرژی در بخش صنایع کشور گفت: از دیگر عوامل پایین بودن کارایی انرژی می‌توان به بازیافت انرژی در صنایع اشاره کرد. به عنوان نمونه در صنایع سیمان یا فولاد می‌توان بخش عمده‌ای از تولید برق را از طریق بازیافت حرارت تأمین کرد و برآوردها نشان می‌دهد تا ۵۰% میزان مصرف برق در این صنایع را از طریق پروژه‌های بازیافت می‌توان پاسخ داد، اما عملاً به خاطر غیراقتصادی بودن سرمایه‌گذاری به دلیل تعرفه‌های پایین انرژی، به فراموشی سپرده شده است.

عفت نژاد اضافه کرد: استفاده از موتورهای با بازدهی پایین و عدم تناسب بار مصرفی با موتور از دیگر عوامل کاهش بهره‌وری در این بخش است، چرا که بیش از ۶۰% مصرف برق در بخش صنعت در موتورها مصرف می‌شود و استفاده از موتورهای با بازدهی بالا و تناسب بار با توان اسمی موتور از عوامل ارتقای بازده در این بخش است.

وی در همین رابطه ادامه داد: استفاده از اینورترها و سیستم‌های دور متغیر برای بارهای قابل انعطاف نیز کمک شایانی به کاهش مصرف می‌کند، چرا که توان مصرفی با توان سوم سرعت متناسب بوده و با کاهش دور در شرایط کاری مناسب می‌توان از سطح مصرف کاست.

متخصص صنعت برق در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کرد: رعایت و ارتقای استانداردهای مصرف ویژه انرژی در بخش صنعت می‌تواند چشم‌انداز مثبتی در ارتقای بازدهی این بخش داشته باشد.

کد خبر 800889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.