جانمایی کاربری‌های فضای سبز شهرها استاندارد می‌شود

کارشناس دفتر محیط زیست و خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: برای جانمایی استاندارد فضای سبز نیاز به بازوی قدرتمند است که از ماده ۲۲ قانون هوای پاک و بخشی از راهنما و شرح خدمات قانون خدمات شهری تهیه طرح‌های جامع با نگرش و روش نوین استفاده شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ثریا رستمی _امروز پنجشنبه بیست‌وششم مهر_ با ارائه پیش‌نویس شیوه‌نامه مدیریت پارک‌ها و فضای سبز شهری با تاکید بر مردم‌مداری و آسایش شهری اظهار کرد: شهروندان از فضای شهری باز گذشته به فضای بسته معماری امروز حرکت کرده‌اند، بنابراین نیاز است با رویکرد مردم‌مداری آن‌ها را برای آشتی با پارک‌ها سوق دهیم.

وی افزود: شهروندان از لحاظ روانی و جامعه شناختی نیاز به حضور در فضاهای شهری دارند و فضاهایی موفق هستند که مردم از آن استقبال کنند.

کارشناس دفتر محیط زیست و خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به بررسی سال‌ها تجربه در طرح‌های بالادستی و اخذ نظر کمیته‌ها و مشاوران در خصوص تدوین پیش‌نویس شیوه‌نامه گفت: در این خصوص شرح خدمات طرح‌هایی مانند طرح تفصیلی، طرح بهسازی معابر شهری و طرح بافت فرسوده موردبررسی قرار گرفت و موضوعاتی از جمله خاک‌شناسی، آب‌شناسی، آلاینده‌های شهری، آب‌وهوا، مردم‌شناسی، پوشش گیاهی و مطالعات اقتصادی در این شیوه‌نامه مطرح شد.

رستمی خاطرنشان کرد: در پیش‌نویس شیوه‌نامه به المان‌ها، مبلمان و نورپردازی شهری نیز به دلیل ادغام دو سازمان سیما و منظر و سازمان پارک‌ها در برخی شهرها اشاره شده است.

وی درباره پیش‌نویس شیوه‌نامه نحوه انجام، شرح خدمات و قرارداد مطالعات طرح موضوعی فضای سبز و منظر شهری گفت: راهکارهای طراحی فضاهای شهری و دستورالعمل طرح موضوعی طبق برنامه‌های اجرایی افق ۱۰ ساله تدوین شده است، اما همچنان منتظر اظهارنظر سازمان‌ها برای اضافه شدن بندهای مختلف آن هستیم.

کارشناس دفتر محیط زیست و خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: یکی از چالش‌های اغلب کلان‌شهرها نحوه تصویب و ابلاغ مطالعات است تا طرح موضوعی فضای سبز در برابر طرح جامع و تفصیلی توان اجرایی داشته باشد.

رستمی افزود: بعضی مواقع طرح موضوعی بسته می‌شود اما مطابق با طرح‌های بالادستی نیست، به‌گونه‌ای که استانداردها برای همه کاربری‌ها به جز فضای سبز در طرح‌های کلان دیده شده و هرکجا فضای بدون استفاده وجود داشته باشد، لکه فضای سبز در نظر گرفته می‌شود.

وی با اشاره به استفاده از قوانین و شیوه‌نامه سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت راه و شهرسازی برای تعیین لکه‌های فضای سبز همچون سایر کاربری‌ها در طرح‌های شهری گفت: برای جانمایی استاندارد فضای سبز نیاز به بازوی قدرتمند است که از ماده ۲۲ قانون هوای پاک و بخشی از راهنما و شرح خدمات قانون خدمات شهری تهیه طرح‌های جامع با نگرش و روش نوین استفاده شد.

کارشناس دفتر محیط زیست و خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با تاکید بر رویکرد بالا رفتن سرانه فضای سبز در قالب طرح موضوعی ادامه داد: مشکلات و راهکارها در این طرح با نظر سازمان‌های سرتاسر کشور اخذ شده و سازمان شهرداری‌ها فقط مسئولیت مطابقت قانونی آن را به عهده دارد.

به گزارش ایمنا، پیش‌نویس شیوه‌نامه مدیریت پارک‌ها و فضای سبز شهری با تاکید بر مردم‌مداری و آسایش شهری و نحوه انجام، شرح خدمات و قرارداد مطالعات طرح موضوعی فضای سبز و منظر شهری در سی و پنجمین نشست کمیته تخصصی سیما، منظر و فضای سبز کلانشهرهای کشور ارائه شد.

کد خبر 800820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.