تقویت ابتکارات فرهنگی و مشارکت مردمی هدف جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب است

مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هدف جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب مشارکت مردمی و حمایت از ابتکارات فرهنگی را افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدمهدی احمدی صبح امروز _دوشنبه بیست‌وسوم مهر_ در نشست خبری دهمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب که با حضور محمدمهدی احمدی مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل حوزه وزارتی، یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ، مهدی محمدی معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب که توسط معاونت امور فرهنگی برگزار می‌شود، از زمان تصدی‌گری صالحی (وزیر فعلی فرهنگ و ارشاد اسلامی) بر معاونت امور فرهنگی آغاز شد و پس از آن نیز استمرار یافت.

وی افزود: هدف این جشنواره مشارکت مردمی و حمایت از ابتکارات فرهنگی در روستاها بود تا جریان‌سازی فرهنگی صورت گیرد.

احمدی با بیان اینکه این جشنواره سه اثر از خود برجای می‌گذارد، تصریح کرد: اثر اول مشارکت مردمی است؛ تشویق مردم روستا و عشایر برای اعلام ابتکارات فرهنگی‌شان که به دلیل مشارکت مردمی، تأثیرات اجتماعی بیشتری دارد.

مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دومین نتیجه این جشنواره ورود کتاب به سبد خانوار است؛ جامعه‌ای که رابطه منطقی با کتاب برقرار کند آسیب‌پذیر نیست و مردم ضرورت خرید کتاب را همچون کالاهای دیگر احساس می‌کنند.

وی افزود: اثر سوم ارتقای فرهنگ عمومی جامعه است؛ رشد فرهنگی مردم موجب ایجاد قدرت تحلیل می‌شود و شرایطی را فراهم می‌آورد تا تحت‌تأثیر دیگران قرار نگیرند.

احمدی تصریح کرد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز تأکید داشتند مدیران کل در استان‌ها به طور فعال در این مسیر مشارکت و جریان سازی را در روستاها ایجاد کنند.

مشاور عالی وزیر فرهنگ تاکید کرد: وزیر فرهنگ بر پایتخت کتاب تاکید داشت، چراکه مکمل این جشنواره است، انشاالله شاهد جشن بزرگی در حوزه فرهنگ باشیم.

به گزارش ایمنا، دهمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب به منظور تقویت هویت ایرانی-اسلامی، امیدبخشی و محرومیت‌زدایی فرهنگی با ارزیابی عملکرد روستاییان و عشایر سراسر کشور و پشتیبانی از طرح‌های ابتکاری آنها در حوزه کتاب و کتابخوانی، به همت اداره‌کل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

این جشنواره به دنبال دسترسی به اهدافی، چون تحقق عدالت فرهنگی و توزیعی، تمرکززدایی در مسیر ارتقای فرهنگی جامعه روستایی و عشایری، همسوسازی و ایجاد وحدت‌رویه در برنامه‌ریزی کتاب‌خوانی نهادهای مسئول در حوزه روستاها و عشایر، احیای هویت روستایی و عشایری و سرعت بخشیدن به نهضت توانمندسازی فرهنگی روستاییان و عشایر، شناسایی ایده‌ها و طرح‌های مرتبط با ترویج کتاب و کتاب‌خوانی و حمایت از اجرای آن‌ها، برقراری ارتباط بین اهالی قلم و کودکان و نوجوانان روستاها و عشایر، بالا بردن اعتماد به نفس کودکان و نوجوانان روستایی با مشارکت دادن آن‌ها در بحث‌های گروهی و کمک به تأسیس و تقویت کتابخانه‌های کوچک کلاسی، مهدکودکی، کانونی، محله‌ای و مسجدی است.

کد خبر 800465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.