۵۰ درصد توتون کشور در استان گلستان تولید می‌شود

مدیرمجتمع دخانیات گلستان از گلستان به‌عنوان استان معین کشور در تولید یاد کرد و گفت: ۵۰ درصد توتون حاصل شده کشور در استان گلستان تولید می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا در گلستان، محمدتقی زمانی صبح امروز _دوشنبه بیست‌وسوم مهر_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سال‌جاری هزار و ۹۴۶ هکتار از سوی دو هزار و ۵۴۱ نفر قرارداد بین دخانیات و توتون‌کاران امضا شده که از این میزان هزار و ۷۵ هکتار متعلق به اراضی گلستان است.

وی با بیان اینکه ارقام ورجینا، بارلی، باسما زیرکشت رفته است، افزود: برآورد برداشت محصول توتون از این سطح زیرکشت در کشور چهار هزار و ۲۱۵ تُن بوده که سهم استان گلستان در تولید آن هزار و ۸۰۰ تُن است.

مدیر مجتمع دخانیات گلستان با تاکید بر اینکه خرید توتون از کشاورزان بر پایه قرارداد خواهد بود، اضافه کرد: سال گذشته هزار و ۳۳۰ تُن از کشاورزان گلستان خریده شد.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه کشاورزان دارای قرارداد با شرکت دخانیات، کمی بیشتر از قرارداد تولید داشته باشند، نیز از آن‌ها محصول تولیدی خریداری می‌شود.

زمانی از گلستان به‌عنوان استان معین کشور در تولید یاد کرد و افزود: ۵۰ درصد توتون استحصالی کشور در استان گلستان تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خرید محصول توتون از کشاورزان مهر تا آبان صورت می‌گیرد، افزود: گیاه توتون در این منطقه از طریق نشا کاری، کشت شده است و نیاز به تهیه خزانه دارد، تهیه خزانه از اواخر فروردین انجام می‌شود و بعد از رشد و ریشه‌زنی، نشاها به زمین اصلی منتقل و به صورت تک‌به‌تک در جوی‌ها کشت می‌شود.

کد خبر 800384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.