مقارنه ماه و سیاره زحل چه زمانی رخ می‌دهد؟

ماه و سیاره زحل بیست‌وسوم مهر در یک راستا قرار می‌گیرند، این پدیده با چشم غیرمسلح قابل رصد است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، ماه و سیاره زحل دوشنبه -بیست‌وسوم مهر- در یک راستا قرار می‌گیرند، به طوری که ماه ۱۲ روزه از شمال زاویه زحل عبور می‌کند، این دو جرم آسمانی حوالی ساعت ۱۸:۰۱ حدود ۲۵ درجه بالاتر از افق جنوب شرقی شما بالا می‌رود، سپس ساعت ۲۱:۲۹ به میزان ۴۸ درجه بالاتر از افق جنوبی شما به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید و حدود ساعت ۰۲:۱۲ نیز از دسترس خارج می‌شود.

ماه در قدر منفی ۱۲.۷ و سیاره زحل در قدر ۰.۶ هر دو در صورت فلکی دلو واقع می‏‌شوند، این دو جرم آسمانی به قدری به یکدیگر نزدیک هستند که در میدان دید یک تلسکوپ قرار می‌گیرند، اما با چشم غیرمسلح یا دوربین دوچشمی نیز قابل مشاهده است.

نزدیک شدن ماه و سیاره زحل به یکدیگر

ماه و سیاره زحل دوشنبه -بیست‌وسوم مهر- به یکدیگر نزدیک می‌‏شوند و فقط در فاصله ۶.۰ دقیقه قوسی از یکدیگر قرار دارند، این دو جرم آسمانی حوالی ساعت ۱۸:۰۱ حدود ۲۵ درجه بالاتر از افق جنوب شرقی شما بالا می‌روند، سپس ساعت ۲۱:۲۹ به میزان ۴۸ درجه بالاتر از افق جنوبی شما به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهند رسید و حدود ساعت ۰۲:۱۲ نیز از دسترس خارج می‌‎شوند.

ماه در قدر منفی ۱۲.۷ و سیاره زحل در قدر ۰.۶ هر دو در صورت فلکی دلو واقع می‏‌شوند، این دو جرم آسمانی به قدری به یکدیگر نزدیک هستند که در میدان دید یک تلسکوپ قرار می‌گیرند، اما با چشم غیرمسلح یا دوربین دوچشمی نیز قابل مشاهده است.

غیبت قمری زحل

ماه دوشنبه -بیست‌وسوم مهر- از مقابل سیاره زحل عبور می‌کند و اختفای ماه ایجاد می‏‌شود که از کشورها و مناطقی از آسیا و آفریقا قابل مشاهده خواهد بود، اما این پدیده از اصفهان قابل رصد نیست.

اختفای ماه فقط از بخش کوچکی از سطح زمین قابل مشاهده است و از آنجا که ماه بسیار نزدیک‌تر از دیگر اجرام آسمانی به زمین است، موقعیت دقیق آن در آسمان با توجه به موقعیت دقیق شما در زمین به دلیل اختلاف منظر آن متفاوت است، موقعیت ماه از دو نقطه در دو طرف زمین تا دو درجه متفاوت است.

رصد کهکشان مثلث یا M33

کهکشان مثلث یا M33 طی هفته‌های آینده به خوبی در آسمان عصر قرار خواهد گرفت و دوشنبه -بیست‌وسوم مهر- حدود نیمه شب به وقت محلی به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد و در عصرهای بعدی هر روز چهار دقیقه زودتر به اوج خود می‌رسد؛ کهکشان مثلث حدود ساعت ۱۸:۳۵ به ارتفاع ۲۱ درجه از افق شرقی شما می‌رسد، سپس ساعت ۰۰:۰۵ به میزان ۸۸ درجه بالاتر از افق جنوبی شما به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد و ساعت ۰۵:۰۵ نیز از دسترس خارج می‏‌شود.

رصد کهکشان مثلث یا M33 از زاویه ۳۰ درجه و ۳۹ دقیقه شمالی از نیمکره شمالی آسان‌تر است، اما از عرض‌های جغرافیایی جنوبی قابل مشاهده نیست، این کهکشان با قدر ۵.۸ کاملاً کم نور است و مطمئناً با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست، اما می‌توان آن را از طریق دوربین دوچشمی یا تلسکوپ رصد کرد.

کد خبر 800312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.