تبدیل شیر خام تولیدی به شیر خشک برای رفع نیاز داخلی کشور

سرانه مصرف کنونی لبنیات ۵۰ تا ۵۵ کیلو اعلام شد که با افزایش قیمت شیرخام، سرانه مصرف به کمتر از این رقم کاهش پیدا می‌کند، چراکه به‌دلیل کاهش قدرت خرید خانوار، عمده شیرخام پس از تبدیل به شیرخشک و کره صادر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بنا بر آمار، در حالی که ظرفیت تولید شیرخشک کارخانه‌ها حدود یک میلیون تن برآورد می‌شود، تولید سالانه کارخانه‌ها ۲۰۰ تا ۲۲۰ هزار تن است که در صورت افزایش تولید شیرخام به ۱۴.۷ میلیون تن، حداقل تولید به ۳۰۰ هزار تن می‌رسد. به گفته کارشناسان این حوزه سالانه ۸۰ هزار تن شیر خشک در داخل مصرف می‌شود که با فراهم شدن شرایط توان صادرات وجود دارد. بررسی‌های بازار نشان می‌دهد با وجود اینکه همه ساله در فصل تابستان تولید شیرخام روند کاهشی داشت، اما در سال‌جاری تولید ماهانه شیر خشک افزایش ۲۰ درصدی داشته است.

بر اساس اعلام اداره پایش زنجیره تأمین شیرخشک سازمان غذا و دارو، خطوط اصلی شرکت‌های تولیدکننده شیر خشک که بیشترین سهم بازار را در اختیار دارند با ظرفیت تمام و ۲۴ ساعته در حال تولید هستند. از طرفی، برآوردها حاکی از آن است که در صورت افزایش قیمت شیرخام، تولید ماهانه شیرخشک به بیش از ۳۰ هزار تن برسد، چراکه با افزایش قیمت شیرخام، مصرف لبنیات کاهش پیدا می‌کند. این در حالی است که افزایش تولید شیرخام در دستور کار وزارت جهاد قرار دارد، به‌طوری که بر اساس برآوردهای صورت‌گرفته، پیش‌بینی می‌شود تولید شیرخام در سال آینده به ۱۴.۷ میلیون تن برسد.

علی احسان ظفری، مدیرعامل اتحادیه تعاونی لبنی در این باره اظهار کرد: بنا بر مصوبه ستاد تنظیم بازار از هفتم مهر سال جاری مقرر شد که شیرخام درب دامداری ۱۸ هزار تومان خریداری شود که با احتساب کرایه حمل برای کارخانه بالاتر می‌شود. قیمت لبنیات در پی افزایش قیمت شیرخام ۲۵ درصد نسبت به خرداد سال گذشته رشد خواهد داشت که یک گروه از کارخانه‌جات در ابتدای سال جاری حدود ۱۱ درصد افزایش قیمت داشتند که این رقم از ۲۵ درصد کسر می‌شود.

وی افزود: با توجه به آنکه تمامی محصولات لبنی از نرخ شیرخام تبعیت می‌کند، از این رو تمامی محصولات لبنی باید مشمول ۲۵ درصد قیمت شوند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی لبنی با بیان اینکه افزایش قیمت شیرخام بر سرانه مصرف اثر منفی دارد، تصریح کرد: هر افزایش قیمت بخشی از مصرف را کاهش می‌دهد، از این رو دولت باید تمهیداتی به کار گیری کند، در غیر این صورت با افزایش سالانه قیمت بخشی از مصرف را از دست می‌دهیم و در نهایت به‌دلیل کاهش مصرف، بر تولید شیرخشک افزوده می‌شود که بر این اساس در عمل صنایع لبنی آسیب می‌بیند.

ظفری سرانه مصرف کنونی لبنیات را ۵۰ تا ۵۵ کیلو اعلام کرد و گفت: با افزایش قیمت شیرخام، سرانه مصرف به کمتر از این رقم کاهش پیدا می‌کند، چراکه به‌دلیل کاهش قدرت خرید خانوار، عمده شیرخام پس از تبدیل به شیرخشک و کره، به خارج از کشور صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه از واردکننده کره به صادرکننده تبدیل شدیم، افزود: در حال حاضر بخش عمده شیرخام کشور بالای ۵۰ درصد تبدیل به شیرخشک و کره و سپس از کشور خارج می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی با بیان اینکه تولید شیرخام توجیه اقتصادی دارد، عنوان کرد: برآوردها حاکی از آن است که تا پایان سال تولید شیرخام به ۱۲.۵ میلیون تن برسد، همچنین بر اساس هدف‌گذاری وزارت جهاد کشاورزی تا افق ۱۴۰۴ تولید شیرخام به رقم ۱۴.۷ میلیون تن خواهد رسید.

به گزارش ایمنا، به گواه آمار رسمی قیمت شیر خشک در یک سال اخیر، ۶۸ درصد و طی سه سال اخیر نیز ۱۹۱ درصد افزایش داشته است. نمونه این روند صعودی قیمت محصول وارداتی با ارز ترجیحی درباره گوشت نیز صادق است؛ بنابراین باید از تصمیم‌گیران سیاست ارز ترجیحی با هدف ثبات قیمت محصولات پرسید که چرا با وجود خروج صدها میلیون دلار ارز از کشور، بازهم قیمت محصولاتی همچون شیر خشک از نرخ تورم هم پیشی گرفته‌اند؟ همچنین با توجه به روند تبدیل شیر خام به شیر خشک باید این مهم تداوم داشته باشد و نیاز داخلی در اولویت باشد تا قیمت این نیاز اساسی خانواده‌های دارای نوزاد، بیش از پیش افزایش پیدا نکند.

کد خبر 800277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.