تخصیص ۱,۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای رینگ چهارم در ۱۴۰۳/ مجوز تشکیل «شرکت پروژه» صادر شد

شهردار اصفهان گفت: پروژه حلقه چهارم ترافیکی شهر اصفهان پس از خط دو متروی این کلان‌شهر، بزرگ‌ترین پروژه شهرداری اصفهان به‌شمار می‌رود و در سال جاری ۱,۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن پیش‌بینی شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی قاسم‌زاده شامگاه _یکشنبه بیست‌ودوم مهر_ در فصل دوم برنامه تلویزیونی «اصفهان من» با اشاره به اقدامات شهرداری اصفهان برای کمک به کاهش آلودگی هوا اظهار کرد: در جلسه هفته گذشته درباره مهمانانی که در برنامه حضور داشتند، پیرو تأثیر حلقه چهارم بر ترافیک شهر و کاهش آلایندگی اتفاق نظر بود؛ بحث اصلی این بود که آیا این پروژه جزو اولویت‌ها بوده است یا خیر، زیرا ممکن است طرح‌های دیگری نیز وجود داشته باشند که اولویت بیشتری داشته باشند.

وی افزود: در برنامه قبل به این موضوع اشاره شد که کدام بخش از حلقه چهارم در اولویت است و مهمانان به درستی اشاره کردند که اگر پروژه از غرب آغاز می‌شد، به‌دلیل شرایط ترافیکی بهتر بود؛ البته بر اصل ایجاد حلقه چهارم تردیدی نیست، اما اختلاف نظر بر سر این است که از کدام بخش آغاز شود.

شهردار اصفهان گفت: در انتخاب اولویت، تمام متغیرها دست ما نیست؛ بعضی الزامات وجود دارد که مجبور هستیم از یک نقطه آغاز کنیم تا موانع قسمت‌های دیگر برطرف شود و کار متوقف نشود.

قاسم‌زاده تصریح کرد: حلقه حفاظتی بخشی شهری دارد که مسئولیت آن به‌صورت کامل بر عهده شهرداری است و باید وظیفه خود را در این زمینه به انجام برساند، همچنین مناطقی که به‌طور غیرمستقیم درگیر این پروژه است، باید برای اجرای کامل آن از حیث بودجه و اعتبار همکاری کنند.

وی تاکید کرد: پروژه حلقه چهارم ترافیکی شهر اصفهان پس از خط دو متروی این کلان‌شهر، بزرگ‌ترین پروژه شهرداری اصفهان به‌شمار می‌رود و در سال جاری ۱,۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن پیش‌بینی شده است؛ احتمالاً این مبلغ صد درصد جذب خواهد شد و ممکن است در اصلاح بودجه، نیاز به افزایش داشته باشد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه نگرانی ما در مورد تکمیل حلقه چهارم است که به شهرهای اطراف مربوط می‌شود، خاطرنشان کرد: بیشتر شهرهای اطراف اشتیاق به اجرای این پروژه دارند، زیرا می‌دانند که این امر موجب رشد و رونق شهر آن‌ها خواهد شد، اما بسیاری از آن‌ها توان مالی اجرای بخش‌هایی که از کنار شهر آن‌ها عبور می‌کند را ندارند.

قاسم‌زاده عنوان کرد: شهرداری طبق قانون نمی‌تواند وارد حوزه شهرهای دیگر شود، حتی اگر قانون اجازه دهد، باز هم شرایط مالی ما اجازه چنین کاری را نمی‌دهد، بنابراین برای رفع این مسئله، از دوره قبل تشکیل یک شرکت پروژه مطرح شد که یکی از سهامداران آن می‌تواند دولت باشد و سهم خود را صفر ریال یا درصدی همچون ۵ یا ۱۰ درصد بگذارد.

وی ادامه داد: علاقه‌مند هستیم دولت در این پروژه سهمی هرچند کوچک داشته باشد، زیرا حضور دولت اعتباربخش است و می‌تواند گشایشی در کار ایجاد کند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه وقتی شرکت پروژه رینگ چهارم تشکیل شود، می‌تواند امتیازاتی بگیرد و در قبال آن هزینه کند، اما نیاز به یک سرمایه اولیه دارد تا در درازمدت امتیازات را به ارزش افزوده تبدیل کند و هزینه‌های انجام‌شده را جبران کند، گفت: اراده استانی نیز مهم است، اما ما این جدیت را از مدیریت استان ندیده‌ایم یا در حد انتظار نبوده است.

قاسم‌زاده بیان کرد: انتظار داریم استانداری این پروژه را در اولویت‌های استان قرار دهد؛ اگرچه در سفر رئیس‌جمهور به استان اصفهان، هیچ مصوبه‌ای برای حلقه چهارم نداشتیم و در جلساتی که با وزرای مربوطه برگزار شد، این موضوع در دستور جلسه قرار نگرفت، اما این مسئله نشان‌دهنده بی‌توجهی نیست، زیرا در اولویت قرار نگرفتن پروژه دلایل خاص خود را دارد.

وی ادامه داد: کار تأسیس شرکت پروژه از دو مسیر پیش رفته است؛ مسیر نخست دریافت مجوزهای لازم از دولت است که در آخرین ایستگاه، پیوست زیست‌محیطی موردنیاز آماده و ارسال شد، اما مسئله این است که در سازمان محیط‌زیست کشور زیر نظر یک کارشناس قرار گرفته که پس از هفت یا هشت ماه هنوز نظر نهایی خود را اعلام نکرده است.

شهردار اصفهان افزود: مسیر دوم ثبت این شرکت بود که با همکاری استانداری و شهرهای همجوار، اساسنامه مشترک توافق و مقرر شد هر شهر مجوز لازم را از شورای اسلامی شهر خود دریافت کند که تاکنون سه شهر این کار را انجام داده‌اند و شهر اصفهان نیز مجوز تشکیل شرکت پروژه را صادر کرده است.

شهردار اصفهان گفت: امیدواریم این شرکت به‌زودی تشکیل شود و دولت نیز سهمی در آن بپذیرد تا انگیزه کمک‌های بیشتری فراهم شود.

کد خبر 800241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.