حمایت ویژه از احیاگران بناهای تاریخی/ مسجد تاریخی برسیان، قابلیت ثبت جهانی دارد

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بازدید از روستای تاریخی برسیان و مسجد تاریخی این روستا، از قابلیت مسجد تاریخی برسیان برای ثبت در میراث جهانی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی دارابی امروز _یکشنبه بیست‌ودوم مهر_ در جمع مسئولان و مردم روستای تاریخی جار اظهار کرد: بی‌تردید محور شرق اصفهان که در امتداد مسیر زاینده‌رود قرار دارد، یکی از کهن‌ترین تمدن‌های فلات مرکزی ایران را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: بدون شک این آثار ارزشمند تاریخی، با توجه به امتداد خشک‌سالی، می‌تواند اقتصاد منطقه را متحول کند، بنابراین آماده هرگونه همکاری به‌منظور حفاظت از این آثار و بهره‌برداری از آن‌ها در قالب صنعت گردشگری هستیم.

معاون میراث فرهنگی کشور همچنین در حاشیه بازدید از مسجد تاریخی روستای برسیان در حضور مردم و مسئولان منطقه گفت: مسجد تاریخی برسیان بیش از ۹۵۰ سال قدمت دارد و عظمت و شکوه معماری آن، نشان از تمدن غنی این منطقه دارد.

دارابی ادامه داد: با توجه به کالبد ارزشمند معماری این بنای تاریخی همچنین تزئینات منحصربه‌فرد آن که تاریخ هزارساله منطقه را بیان می‌کند، از قابلیت ثبت در میراث جهانی برخوردار است، بنابراین با هماهنگی معاونت میراث فرهنگی کشور و اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، کارشناسان یونسکو به‌زودی برای بازدید از این مجموعه ارزشمند و قرار دادن آن در لیست مساجد با قابلیت ثبت جهانی، به این منطقه سفر خواهند کرد.

وی در ادامه از شهر تاریخی هرند و روستای هدف گردشگری قهی بازدید کرد و گفت: در شهرستان تاریخی و منحصربه‌فرد هرند و در امتداد زاینده‌رود، بیش از ۱۶۰ اثر تاریخی وجود دارد که ۶۳ اثر آن در فهرست میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده، بنابراین همه باید تلاش کنیم تا از مواریث ارزشمند منطقه حفاظت کنیم.

معاون میراث فرهنگی کشور ادامه داد: با توجه به تفاهم میان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و بانک مرکزی که سال گذشته انجام شد، از آمادگی لازم برای حمایت ویژه از احیاگران بناهای تاریخی با ارائه تسهیلات ویژه برخورداریم.

کد خبر 800128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.