سفیر چین در تهران: سعدی به چین سفر کرده بود/ استحکام روابط ملت‌ها با مبادلات فرهنگی

سفیر چین در ایران با بیان این اینکه ۲ هزار سال پیش فرستاده‌ای از چین از ایران دیدن کرده است، گفت: «سعدی» شاعر بزرگ ایرانی هم به چین سفر کرده است، همین سفرها و فرستاده‌ها و مبادلات فرهنگی، ارتباطات ملت‌های ما را در طول تاریخ محکم کرده است.

به گزارش خبرگزای ایمنا، «ابرهای بی‌پایان جاده ابریشم» نمایشگاه مشترکی از آثار هنری و تاریخی «موزه هنرهای کلکسیونی شانگهای» و «کتابخانه و موزه ملی ملک» در محل موزه ملک در تهران گشایش یافت.

آئین گشایش این نمایشگاه با حضور سفیر چین در ایران، رئیس موزه هنرهای کلکسیونی شانگ‌های، هنرمندان، اساتید و مسئولان آستان قدس رضوی در این موقوفه فرهنگی برگزار شد.

سفیر چین در تهران: سعدی به چین سفر کرده بود/ استحکام روابط ملت‌ها با مبادلات فرهنگی

دوستی و تأثیر متقابل ایران و چین قدمتی چند هزار ساله دارد

امیر خوراکیان رئیس کتابخانه و موزه ملی ملک، با خیر مقدم به مدعوین مراسم به این نکته اشاره کرد که در میان انبوه پهنه سیاسی کشورهای جهان، انگشت‌شمارند کشورهایی که بتوانند به تمدنی چند هزار ساله و غنی از فرهنگ افتخار کنند. ایران و چین از زمره این کشورها هستند. کشورهایی تاریخ‌ساز، پرافتخار و مؤثر.

وی افزود: چین در باور ایرانیانِ کهنْ دورترین نقطه جهان و با دسترسی سخت بوده، تا جایی که پیامبر ما (ص) فرموده بود «علم را بجویید و بیابید، اگر چه در چین» این راه دشوار مانع ارتباط ما ایرانیان با چینیان نبوده است. دوستی و تأثیر متقابل این دو کشور قدمتی چند هزار ساله دارد و نشانه‌های این تأثیرات متقابل، در میراث فرهنگی و علمی و تمدنی هر دو کشور فراوان است.

رئیس کتابخانه و موزه ملی ملک بیان داشت: افتخار می‌کنیم که این نمایشگاه ارزشمند که حاصل زحمات ارزشمند کارشناسان و مدیران موزه هنر شانگهای و کتابخانه و موزه ملی ملک است امروز گشایش یافت. این نمایشگاه نقطه آغازین ارتباطی جدید است که به مدد خداوند از این پس با هم خواهیم داشت. امید که شبکه دوستی‌ها و همکاری‌ها روزبه‌روز گسترده‌تر و انبوه‌تر باشد.

سفیر چین در تهران: سعدی به چین سفر کرده بود/ استحکام روابط ملت‌ها با مبادلات فرهنگی

بخش‌های مجهول ارتباطات جاده ابریشم معرفی شود

هو موچین مدیر موزه هنرهای کلکسیونی شانگهای نیز از اهمیت ارتباطات بین دو کشور سخن گفت و اشاره کرد که موزه شانگهای جزو سردمداران این ارتباطات جهانی است و ما در تلاش هستیم که با کشورهای مسیر جاده ابریشم ارتباط داشته باشیم. با کمک سفارت چین در این توانستیم آثارمان را به مسئولین ایران ارائه دهیم و نمونه‌های از این آثار را در کتابخانه و موزه ملک نمایش دهیم تا آثار هنری کشورمان در معرض دید علاقه‌مندان ایرانی قرار گیرد.

وی افزود: برگزاری این نمایشگاه نقطه عطفی است در توسعه روابط بین دو کشور و امیدواریم که این نمایشگاه بتواند به معرفی بخش‌های مجهول مانده از ارتباطات جاده ابریشم و آگاهی بیشتر ما از این جاده منجر شود.

بازرگانان فرهنگ را در طول جاده ابریشم منتقل می‌کردند

ژو جی فنگ یکی از هنرمندان چینی که تعدادی از آثار وی در نمایشگاه به نمایش در آمده است، بخش بعدی برنامه را به خود اختصاص داد، وی ابتدا از سفارت جمهوری خلق چین و میراث فرهنگی ایران تشکر کرد که آثارش را در این نمایشگاه ارائه کردند و سپس به توضیحی در خصوص آثارش پرداخت.

وی افزود: هدفم از این آثار این بوده که تبادل فرهنگی صورت گرفته در این جاده را نشان دهم. جاده‌ای که در آن بازرگان زیادی می‌آمدند و بخش‌هایی از فرهنگ را منتقل می‌کردند.

سفیر چین در تهران: سعدی به چین سفر کرده بود/ استحکام روابط ملت‌ها با مبادلات فرهنگی

مبادلات فرهنگی ارتباطات ایران و چین را محکم کرده است

زونگ پی وو سفیر چین در تهران نیز در این مراسم گفت: این نمایشگاه علاوه بر اینکه یک جشنواره هنری است، یک دستاورد مهمی در تبادلات بین المللی است. از همه کسانی برای برپایی این نمایشگاه تلاش کردند تشکر می‌کنم.

وی گفت: چین و ایران قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان از دیرباز از طریق جاده ابریشم ارتباط داشتند و دوهزار سال پیش فرستاده‌ای که از چین آمده و از ایران دیدن کرده است. «سعدی» شاعر بزرگ ایرانی هم به چین سفر کرده است. این مبادلات، ارتباطات ما را محکم کرد.

سفیر چین در تهران افزود: از زمان برپایی روابط دیپلماتیک، همکاری‌های دو کشور هم عمیق‌تر شده است. نمایشگاه امروز هم شاهدی بر تعمیق این روابط است. این آثار هم فرهنگ جاده ابریشم را نشان داده است و هم هویت فرهنگی دو کشور را نمایش می‌دهد. از طریق این آثار می‌توانیم ارتباط نزدیک دو کشور را مشاهده و همسویی تمدن‌ها را در طول زمان احساس کنیم، این رویداد بر ایجاد تمدن جهانی اثرگذار است.

سفیر چین در تهران: سعدی به چین سفر کرده بود/ استحکام روابط ملت‌ها با مبادلات فرهنگی

کارکرد اصلی جاده ابریشم تبادلات فرهنگی است

حسن فرطوسی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران نیز ضمن ابراز خرسندی در حضور در این برنامه و تشکر از دست‌اندرکاران این نمایشگاه‌، به این نکته اشاره کرد که شکوفایی فرهنگی ملت‌ها در قالب داد و ستدهای بین کشورها صورت گرفته است.

وی افزود: سازمان یونسکو در سال ۲۰۱۷، دانشگاه جندی‌شاپور اهواز را به عنوان یکی از کهن‌ترین دانشگاه‌های جهان با قدمتی بالغ بر ۱۷۵۰ سال در تقویم رویدادها و گرامی‌داشت‌های خود اعلام کرد. نکته محوری این ماجرا، حضور اساتید و دانشجویان بین‌المللی در طول حیات این دانشگاه است. این مسئله نشان از قدمت زیاد ارتباطات بین فرهنگ‌های گوناگون به خصوص کشورهای حاضر در جاده ابریشم دارد.

فرطوسی افزود: امروز در این نمایشگاه زیبا جلوه‌هایی از تمدن و فرهنگ و هنر دو کشور ایران و چین به نمایش در آمده است. دو کشوری که در جاده ابریشم قرار دارند، جاده‌ای که کارکرد اصلی آن تبادلات فرهنگی است.

دو اثر نفیس شامل دیوان نفیس کلیات سعدی توسط امیر خوراکیان به نمایندگی از کتابخانه و موزه ملی ملک به زونگ پی وو سفیر جمهوری خلق چین و گلدانی نفیس از چین به امیر خوراکیان در این مراسم اهدا شد.

نمایشگاه «ابرهای بی پایان جاده ابریشم» تا بیستم آبان ماه در کتابخانه و ملی ملک برپا است.

کد خبر 800115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.