پیش بینی نکردن دقیق میزان خرید تضمینی گندم؛ دلیل تأخیر در پرداخت مطالبات گندم کاران

بر اساس گفته مسئولان، دلیل تأخیر در مطالبات گندم کاران پیش بینی نکردن دقیق میزان خرید تضمینی گندم در لایحه بودجه بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، دولت‌ها هرساله بر اساس قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی مصوب سال ۱۳۶۶، برای حمایت از تولیدات داخلی، نیل به خودکفایی کشاورزی و حفظ امنیت غذایی کشور، موظف به خرید تضمینی ۳۲ محصول کشاورزی همچون گندم، برنج، دانه‌های‌روغنی از کشاورزان هستند.

گندم و مسئله اجرای ناصحیح خرید تضمینی آن، هر ساله یکی از چالش‌برانگیزترین موضوعات مرتبط با این قانون بوده که در نتیجه آسیب‌هایی به تولید ملی و کشاورزان وارد می‌کند. مطابق بند (ث) تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۳، سازمان برنامه و بودجه مکلف به تخصیص و پرداخت نقدینگی لازم برای خرید گندم و پرداخت به موقع بهای گندم خریداری‌شده به کشاورزان تا پایان شهریور بود.

بر اساس بررسی‌های به عمل‌آمده، از مطالبه ۲۲۰ همتی که دولت باید تا پایان شهریور سال جاری برای خرید تضمینی گندم پرداخت می‌کرد، تا آن مهلت تنها حدود ۱۴۰ همت به حساب گندم‌کاران پول واریز شده است، همچنین طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه تا ۱۸ مهر، ۱۶۷ هزار میلیارد تومان برای این موضوع واریز شده بود و همان‌طور که بیان شد، باقی مانده مبلغ خریداری شده که به‌طور تقریبی ۵۰ هزار میلیارد تومان است، مقرر شد تا از طریق انتشار اوراق مشارکت پرداخت شود.

علیرضا زندیان، نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی درباره پرداخت مطالبات گندم‌کاران اظهار کرد: همگان از اهمیت گندم به‌عنوان تأمین‌کننده بخش زیادی از امنیت غذایی اطلاع دارند و به همین دلیل بر اساس قانون، این محصول راهبردی به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته با توجه به حمایت‌های انجام شده و بارش‌های خوب در سطح کشور شاهد افزایش میزان برداشت گندم بودیم، ادامه داد: بخش تولید و کشاورزان تمام تلاش خود را برای رسیدن به خودکفایی انجام دادند، اما پرداخت مطالبات با مشکل مواجه شد.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه حدود ۴۲ هزار میلیارد از مطالبات گندم‌کاران پرداخت نشده است، عنوان کرد: دلیل تأخیر در مطالبات گندم‌کاران پیش‌بینی نکردن دقیق میزان خرید تضمینی گندم در لایحه بودجه بود.

زندیان با اشاره به اینکه با پیگیری‌های انجام شده از سوی نمایندگان و رئیس مجلس شورای اسلامی مقرر شد تا پس از مطرح شدن موضوع در نشست سران قوا پرداخت مطالبات گندم‌کاران آغاز شود، عنوان کرد: این تأخیر رخ داده در پرداخت پول گندم‌کاران ممکن است، سطح زیرکشت گندم را تحت تأثیر قرار دهد و اثرات منفی در میزان برداشت داشته باشد. نباید اجازه دهیم با برخی اقدامات خودکفایی در تولید گندم از دست برود، زیرا در مواقع حساس و بحرانی تأمین این کالای مهم با چالش مواجه می‌شود.

خبرگزاری ایمنا با حمایت از کشاورزان کشور و انتشار اخبار، درصدد است تا مطالبات گندم‌کاران به@طور کامل پرداخت شود.

کد خبر 799925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.