درخشش آبشار نیاسر در دل کوه‌های کرکس

آبشار نیاسر همچون الماسی درخشان در جذب گردشگران داخلی و خارجی نقش ایفا می‌کند و از جاذبه‌های گردشگری منحصربه‌فرد شهرستان کاشان است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، از مرکز کاشان حدود ۳۰ کیلومتر به‌سمت شمال غربی که بروید به شهری در دامنه کوه‌های کرکس یعنی نیاسر می‌رسید.

نیاسر سرشار از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، زیبا و بکر که در کنار شهر کویری کاشان خودنمایی می‌کند.

این باغ شهر کوچک و زیبا به دلیل شرایط آب‌وهوایی معتدل و کوهستانی و رودخانه‌ها و چشمه‌های پرآب، روزگاری تفرجگاه شاهان ساسانی بوده است.

نیاسر علاوه بر جاذبه‌های تاریخی دارای محصولات کشاورزی مرغوب نیز هست و باغات بادام و گردو، مزرعه‌های گل محمدی و دیگر محصولات متنوع باغی و زراعی آبادانی و سرسبزی را در این باغ شهر دو چندان کرده است.

درخشش آبشار نیاسر در دل کوه‌های کرکس

جاذبه‌های تاریخی نیاسر همه ساله گردشگران زیادی را به این منطقه می‌کشاند و چهارطاقی نیاسر مانند عقاب بر بالای کوچه‌های کاه گلی، و آبشار نیاسر عرض اندام می‌کند.

بیشتر گردشگران با هدف تماشای آبشار بزرگ که از نادر آبشارهای ایران است به این منطقه سفر می‌کنند و کافی است از باغ تالار و کنار کوشک پله‌های ناهموار و سنگی کنار رودخانه را پایین رفته تا بعد از چند دقیقه پیاده‌روی صدای آبشار و خُنکای آن حال هر رهگذری را دگرگون کند که در عین خروشان بودن، بیننده را دعوت به آرامشی ژرف می‌کند.

تماشای عظمت و زیبایی آبشاری در دل منطقه‌ای کویری و گوش‌دادن به صدای پرجوش و خروش آن‌ها شما را سر می‌آورد.

درخشش آبشار نیاسر در دل کوه‌های کرکس

آبشار نیاسر، یکی از جذاب‌ترین آبشارهای رسوبی ایران

علیرضا عبدالله‌زاده رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: آبشار نیاسر یکی از جذاب‌ترین آبشارهای رسوبی ایران به‌شمار می‌آید.

وی می‌افزاید: آبشار نیاسر کاشان معروف‌ترین جاذبه طبیعی نیاسر است که هرسال گردشگران داخلی و خارجی زیادی به خصوص در ماه اردیبهشت که بازار گلاب‌گیری و گل‌غلتان به راه است، برای بازدید از آن به کاشان می‌آیند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان عنوان می‌کند: آبشار نیاسر تقریباً ۲۵ متر ارتفاع دارد و مقدار آب آبشار در فصل زمستان و بهار بیشترین و در پاییز و تابستان به کمترین حد خود می‌رسد.

درخشش آبشار نیاسر در دل کوه‌های کرکس

عبدالله‌زاده با اشاره به زیبایی بی‌نظیر آبشار نیاسر، تصریح می‌کند: خصوصیتی که این آبشار را منحصر به‌فرد می‌کند، بدنه رسوبی و آهکی آبشار است که در آب این آبشار مقداری آهک وجود دارد که در طول سال‌های طولانی به‌صورت لایه‌لایه و به‌شکل قندیل روی هم انباشته شد و شکل و شمایل خاصی به این آبشار داده است.

وی ادامه می‌دهد: آبشار زیبا و دائمی نیاسر، آب‌نمای طبیعی است که به دلیل وجود گونه‌های متنوع گیاهی در محدوده آن، از چشم‌انداز بسیار جذابی برخوردار است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان تاکید می‌کند: در زمستان نیز با توجه به برودت هوا و شکل‌گیری بلورها و قندیل‌های یخی می‌توان یک آبشار یخی بسیار شگفت‌انگیز را به نظاره نشست.

عبدالله‌زاده با اشاره به نوع سنگ‌های اطراف آبشار، خاطرنشان اضافه می‌کند: در بدنه‌های این اثر شاخص و منحصر به فرد طبیعی استالاکتیک و استالاکمیت‌هایی حاصل از انحلال سنگ‌های آهنکی به وسیله جریان آب وجود دارند که این زیبایی و جذابیت را دو چندان کرده است.

به گفته وی در کنار چنین ویژگی‌هایی باید به دیگر عناصر شاخص فرهنگی، تاریخی و طبیعی همچون باغ تالار، کوشک و آسیاب آبی اشاره کرد که آبشار را همچون نگینی در بر گرفته‌اند و باعث شکل‌گیری مجموعه توریستی غنی و بسیار پررونقی شده است به طوری که در ایام گردشگری بیشترین میزان گردشگر در این نقطه از شهر است.

درخشش آبشار نیاسر در دل کوه‌های کرکس

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان عنوان می‌کند: ارتفاع آبشار از قسمتی که به صورت عمودی آب پایین می‌ریزد تا حوضچه موجود در پایین دست آن ۲۵ متر و از عمارت کوشک تا حوضچه مذکور ۵۳ متر است.

عبدالله‌زاده می‌افزاید: آب آبشار نیاسر از چشمه اسکندریه (چشمه تالار نیاسر) واقع در کنار چارتاقی سرچشمه می‌گیرد به گونه‌ای که دو سوم آب چشمه به سمت آبشار و از آنجا به دشت‌ها و مزارع نیاسر و یک سوم آن به محله نو می‌رود.

وی با بیان اینکه در کنار آبشار یکی از ورودی‌های غار تاریخی رئیس قرار دارد، تصریح می‌کند: در مسیر غار ۱۳ آسیاب وجود دارد، از این تعدد سه آسیاب در کنار آبشار بوده که تنها یکی از آسیاب‌های موجود در پای اثر هم اکنون فعال می‌باشد و از آسیاب‌های دیگر تنها بقایایی از آن‌ها موجود است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان اضافه می‌کند: نیاسر در کنار جاذبه‌های طبیعی، جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی زیادی را در خودش جای داده است و با اینکه این شهر در کنار کویر نمک کاشان قرار گرفته است، اما به‌خاطر وجود رودخانه و آبشار معروف خود، هوایی بسیار معتدل و خنک دارد و به همین دلیل نیاسر از زمان‌های بسیار دور همیشه یکی از ییلاقات باصفا و دلخواه پادشاهان ایرانی بوده است.

عبدالله‌زاده می‌گوید: اسم شهر نیاسر در کتاب‌ها و آثاری که حدود ۸۰۰ سال پیش نوشته شده است آمده و این نشان می‌دهد که نیاسر شهری با قدمت چند هزارساله است.

وی با بیان اینکه تاریخ و قدمت شهر نیاسر به زمان‌های پادشاهان ساسانی بر می‌گردد، می‌افزاید: نام «نیاسر» از «نیکان سر» به معنی سرهای ارزشمند گرفته شده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان می‌گوید: آب‌وهوای نیاسر مخصوصاً در بخش‌های نزدیک با آبشار زمین تا آسمان با کاشان و شهرهای اطرافش فرق دارد، به‌دلیل وجود آب فراوان و شرایط اقلیمی مناسب، پوشش گیاهی متنوعی در حوالی آبشار دیده می‌شود و درختان میوه توت و مو، درخت عرعر و بید شیرین در اطراف آبشار به‌وفور دیده می‌شوند، گیاهانی مثل علف شوره، پر سیاوش، خیار بوته مار یا هندوانه مار هم از گیاهان خودرو آبشار نیاسر است که خواص درمانی هم دارد و مردم در قدیم برای درمان انواع بیماری‌ها مثل سردرد، کمردرد و پادرد و درمان سرفه از آن‌ها استفاده می‌شود.

عبدالله‌زاده تاکید دارد: گونه‌های جانوری در آبشار نیاسر کاشان در منطقه حفاظت‌شده کوه کرکس زندگی می‌کنند و بعید است سروکله‌شان نزدیک آبشار پیدا شود.

وی ادامه می‌دهد: کوه کرکس محل زندگی حیواناتی مثل گراز، پلنگ، گربه وحشی، گرگ، کفتار، شغال، روباه، قوچ و میش، انواع خزندگان و پرندگان مخصوصاً بلدرچین، کبک، شاهین، عقاب طلایی و قرقی است.

به گفته رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان، آبشار نیاسر در هر فصل یک چیزی در چنته دارد تا غافلگیرتان کند در بهار با رویش گیاهان زینتی و دارویی، زمستان با یخ زدن این اثر زیبا و تابستان و پاییز زیبایی خود را دارد.

درخشش آبشار نیاسر در دل کوه‌های کرکس

همه ساله گردشگران بسیاری به نیاسر سفر می‌کنند

احسان کوزه‌گر شهردار نیاسر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: شهر نیاسر یکی از شهرهای توابع کاشان است که همه ساله گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند.

وی تصریح می‌کند: اردیبهشت جشن گلاب‌گیری در نیاسر برگزار می‌شود و بوی گل محمدی در کوچه و خیابان‌های آن پخش می‌شود و این شهر از نظر تاریخی و طبیعی بسیار غنی است و سالانه بین ماه‌های اردیبهشت و خرداد میزبان برگزاری مراسم گلاب‌گیری است.

شهردار نیاسر خاطرنشان می‌کند: سرشار از جاذبه‌های طبیعی و آثار تاریخی مختلفی وجود دارد که به سبب جاهای دیدنی نیاسر، این شهر به جاذبه‌های گردشگری نزدیک کاشان تبدیل شده است.

کوزه‌گر با بیان اینکه جمعیت ثابت شهر نیاسر بالغ بر ۵۰۰۰ نفر است، می‌گوید: جمعیت این منطقه با توجه به ییلاقی بودن و بسته به فصول سال متغیر است که تابستان به ۱۰ هزار نفر نیز می‌رسد.

وی وجود گردشگران بسیار در فصل گردشگری این شهر و زیرساخت‌های محدود را یکی از مشکلات شهرداری در پیک گردشگری عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: تلاش ما بر این است تا با فراهم آوردن زیر ساخت‌هایی گردشگری به این صنعت رونق داده و زمینه حضور گردشگران بیشتری را در منطقه فراهم کنیم.

درخشش آبشار نیاسر در دل کوه‌های کرکس

به گزارش ایمنا، کهن باغ شهر زیبای نیاسر با قدمتی بیش از ۸۰۰ سال، جاذبه‌های تاریخی بسیاری دارد و از جمله آن‌ها می‌توان به آبشار زیبای این منطقه که مقصد گردشگران خارجی و داخلی است اشاره کرد.

این روزها حال این اثر تاریخی آبشار نیاسر خوب نیست و ریزش بدنه آن خبر ناگواری است که به گوشمان رسیده و امید است شهرداری و میراث‌فرهنگی در حفظ این میراث گرانبها کوشا باشند و می‌طلبد تا با اهتمام ویژه مسئولان، در حوزه گردشگری و غنی‌سازی صنعت گردشگری و در راستای توسعه اقتصادی منطقه گام‌های بلندتری برداشته شود.

کد خبر 799895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.