به ازای ساخت هر یک کیلومتر مترو بالغ‌ بر ۵۰ میلیون یورو هزینه می‌شود

سرپرست سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز گفت: شیراز در زمینه توسعه مترو نسبت به سایر شهرها سرعت بیشتری دارد و شهرداری این کلان‌شهر به ازای ساخت هر یک کیلومتر مترو بالغ‌ بر ۵۰ میلیون یورو هزینه می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری شیراز، علی کلانتری در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: نگاه مدیریت شهری در شهر شیراز به سمت توسعه حمل‌ونقل عمومی مطمئن، پاک و ارزان است.

وی افزود: با توجه به‌ضرورت حمایت دولت از تأمین واگن افزود: دولت باید در این مرحله سهم و دین خود را ادا کند.

سرپرست سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز با بیان اینکه شیراز در زمینه توسعه مترو نسبت به سایر شهرها سرعت بیشتری دارد، تصریح کرد: شهرداری این کلان‌شهر به ازای ساخت هر یک کیلومتر مترو بالغ بر ۵۰ میلیون یورو هزینه می‌کند و می‌توان توجه کرد که چه مبالغ زیادی برای این خطوط در حال هزینه در شهر زیرزمینی مترو است و این در حالی است که شهرداری شیراز در همه ابعاد توسعه‌ای تلاش می‌کند.

کلانتری خاطر نشان کرد: ایستگاه متروی وکیل‌الرعایا از زیباترین ایستگاه‌های مترو در کشور شناخته شده و تمام سعی خود را می‌کنیم که قسمت‌های تجاری اطراف این ایستگاه را به سمت عرضه صنایع‌دستی و کارگاه صنایع‌دستی ببریم.

وی اضافه کرد: مدیریت شهری شیراز به نظرات و خواسته‌های شهروندان بسیار اهمیت می‌دهد و برای حفظ تعلقات اجتماعی و تاریخی مردم شیراز حتی اگر نیاز باشد چندین برابر هزینه می‌کند تا از آن‌ها مراقبت و حفاظت کند.

سرپرست سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز ادامه داد: به عنوان نمونه در خصوص آبنمای میدان قائم (عج) که یک تعلق اجتماعی برای مردم این شهر است جهت حفظ و نگه‌داری آب‌نما و درخت‌های کهن در این میدان، ایستگاه را زیرزمینی و افزایش هزینه‌ای بالغ‌بر ۳۰۰ میلیارد تومان جهت حفظ و نگه‌داری این میدان داشته که این موضوع با هدف احترام گذاشتن به علایق و دیده شدن مردم هزینه شده است.

کلانتری اظهار کرد: این نوید را به مردم می‌دهیم که طی یک ماه این ده عملیات اجرای خط ۴ مترو ایستگاه بولوار رازی شروع کنیم و باید گفت در حوزه مهندسی مترو در دو سال اخیر نزدیک به هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی با استفاده از ظرفیت دانش بومی و پیمانکاران محلی داشته‌ایم.

تردد نیم میلیونی شهروندان از خطوط چهارگانه مترو شیراز طی ۳ سال آینده

در ادامه همچنین رضا محمدیان عضو شورای اسلامی شهر شیراز به بررسی فعالیت چهارگانه خطوط مترو پرداخت و اظهار کرد: در بحث مترو طی دو سال گذشته، چهار عملیات جدید شروع‌شده است که فاز دوم خط ۲ مترو از ایستگاه آزادی تا کلبه سعدی در این راستا بوده است. این در حالی است که فاز یک خط ۲ مترو طی همین دو سال مورد بهره‌برداری قرارگرفته است.

وی افزود: چهار نقطه شهر از طریق خطوط ۱ و ۲ مترو به هم وصل می‌شوند و در واقع خط ۲ از ایستگاه قهرمانان در میانرود تا کلبه سعدی که خطی جنوبی شمالی است، در ایستگاه میدان امام حسین (ع) به خط یک که خطی شرقی-غربی است، متصل می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه با تشریح فعالیت خط ۳ مترو تصریح کرد: این خط که به‌واقع ادامه خط شرقی- غربی (یک) است، از ایستگاه بصیرت در پل معالی آباد آغاز و تا ایستگاه شهرک گلستان ادامه دارد که روند کار در پنج ایستگاه به‌خوبی پیشرفته است و روند پنج ایستگاه دیگر نیز در حال پیگیری است.

محمدیان با اشاره به عملیات خط ۴ که از ایستگاه رازی واقع در بولوار مدرس شروع و در فاز یک به ایستگاه استقلال ختم می‌شود، خاطر نشان کرد: با اقدام مشاوران طرح، در ایستگاه رازی صرفه‌جویی اقتصادی بی‌نظیری در سطح کشور صورت گرفته است.

وی محور دیگر این عملیات را در نقطه اتصالی خط ۱ به ۴ که بنای اولیه آن بر پایه اتوبوس‌های برقی است، خواند و اضافه کرد: در این عملیات طی ۴ ایستگاه از زندیه تا شاهزاده قاسم، دسترسی عبور و مرور به بافت تاریخی- مذهبی و سومین حرم اهل‌بیت (ع) تسهیل می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز همچنین بابیان اینکه امروز در حدود ۱۲۰ -۱۴۰ هزار مسافر در طول روز از خطوط ۱ و ۲ مترو استفاده می‌کنند، اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود طی سه سال آینده با بهره برداری از این خطوط میزان استقبال شهروندان از مرز ۵۰۰ هزار نفر نیز عبور کند.

کد خبر 799814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.