۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۶
آسمان بجنورد در انتظار توسعه

فرودگاه بجنورد که باید یکی از ارکان اصلی توسعه خراسان شمالی باشد، نتوانسته است نقش خود را به‌خوبی ایفا کند، از سوی دیگر کمبود هواپیما و منفعت‌طلبی شرکت‌های هواپیمایی نیز عرصه را برای این فرودگاه تنگ‌تر کرده‌ است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان شمالی، راه‌های مواصلاتی از اصول مهم توسعه در هر منطقه‌ای است، به‌نحوی که یکی از زیرساخت‌های اساسی محسوب می‌شود؛ خراسان شمالی به‌عنوان یکی از استان‌های مرزی و با فاصله به نسبت زیاد با پایتخت کشور، بیش از سایر استان‌ها به این راه‌های مواصلاتی نیازمند است، اما راه‌هایی وجود دارد که با مشکلات متعددی مواجه است.

جدای از اینکه خراسان شمالی از ریل قطار، آزادراه و بزرگراه بی‌بهره است، نبود پروازهای مناسب و پیوسته از پایتخت کشور به بجنورد، معضلی است که صدای بسیاری از مسئولان را در آورده است.

فرودگاه بجنورد به طول ۴۵۷۰ متر و عرض ۴۵ متر یکی از طولانی‌ترین باندهای فرود کشور است، اما طی سالیان گذشته همواره تاکید بر آن بوده است که این فرودگاه در نقطه مناسبی احداث نشده و همین امر سبب شده است بسیاری از هواپیماها به‌ویژه هواپیماهای غول پیکر امکان فرود روی آن را نداشته باشند.

فرودگاه بجنورد که نام بین‌المللی را یدک می‌کشد در ایام اربعین تنها سفر خارجی خود به نجف اشرف را تجربه کرد این پرواز با کش و قوس‌ها و پیگیری‌های فراوان رقم خورد تا آغازی بر حل مشکلات این مجموعه باشد

از سوی دیگر جانمایی نه‌چندان مناسب این فرودگاه موجب شده است با کوچک‌ترین تغییر آب‌وهوایی، پرواز بجنورد لغو شود؛ این شرایط موجب شده است، اکنون نیز یک یا دو پرواز از بجنورد به سمت تهران انجام شود، البته اگر به دلایل مختلف لغو نشود.

فاصله بالای خراسان شمالی تا پایتخت کشور و نبود پروازهای پیوسته سبب شده است تا حضور مسئولان در استان به حد قابل توجهی کاهش داشته باشد؛ مسئولان نیز در هر سفر به خراسان شمالی از معطلی زیاد حضور در بجنورد گلایه دارند، زیرا باید ابتدا به مشهد بروند و سپس با خودرو مسیر ۲۶۰ کیلومتری تا بجنورد را طی کنند.

فرودگاه بجنورد فرصتی بزرگ برای وعده‌های انتخاباتی بوده است؛ در دوره‌های گذشته حل مشکل فرودگاه بجنورد جزو لیست قطعی وعده‌های نمایندگان مجلس بوده است، اما تا امروز همچنان این مشکل به قوت خود باقی مانده است.

فرودگاه بجنورد که نام بین‌المللی را یدک می‌کشد، در ایام اربعین تنها سفر خارجی خود به نجف اشرف را تجربه کرد؛ این پرواز با کش‌وقوس‌ها و پیگیری‌های فراوان رقم خورد تا آغازی بر حل مشکلات این مجموعه باشد.

باوجود جانمایی اشتباه فرودگاه بجنورد به نظر می‌رسد کمبود هواپیما در کشور نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که مسئولان استانی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ همچنین نبود صرفه اقتصادی برای شرکت‌های هواپیمایی چندین‌بار در محافل مختلف عنوان شده است که نشان می‌دهد این موضوع نیز جدی است، زیرا آن‌ها معتقد هستند پروازهای بجنورد به تهران و بالعکس به‌طور عمده به تکمیل ظرفیت نمی‌رسد و همین امر سبب ضرر شرکت‌ها خواهد شد.

آسمان بجنورد در انتظار توسعه

کاهش پروازها به نسبت سال گذشته

علی کاملی، مدیر فرودگاه بجنورد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا خاطرنشان کرد: طی شش ماه نخست سال جاری، ۱۰۲ سورتی پرواز رفت و برگشت بجنورد_تهران از این فرودگاه انجام شد که ۲۲۴۴ مسافر وارد و ۲۱۶۶ مسافر از استان خارج شدند.

وی تصریح کرد: در مدت مشابه سال گذشته آن نیز ۱۵۰ سورتی پرواز رفت‌وآمد انجام شد که ۸۶۵۷ مسافر با ناوگان هوایی جابه‌جا شدند.

مدیر فرودگاه بجنورد با بیان اینکه تعداد پرواز از طریق این فرودگاه در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۸ سورتی پرواز کاهش پیدا کرد، تاکید کرد: زمین‌گیری ناوگان هواپیماهای ای تی آر (ATR) ایران ایر و فوکر ۱۰۰ به‌دلیل نبود صرفه اقتصادی برای بعضی ایرلان‌ها عامل اصلی کاهش این پروازها محسوب می‌شود.

کاملی اضافه کرد: شرایط نامساعد هوایی از دیگر عوامل کاهش پرواز در این فرودگاه محسوب می‌شود.

گلایه و پیگیری مسئولان

محمدرضا حسین‌نژاد، استاندار خراسان شمالی پانزدهم شهریور سال جاری در نشست ستاد توسعه مردمی خراسان شمالی عنوان کرد: افزایش پروازها در فرودگاه بجنورد درخواست مردم استان و سرمایه‌گذاران است و در این زمینه پیگیری‌های زیادی انجام شده است.

وی اضافه کرد: به علت کم بودن هواپیما، شمار پروازها در این فرودگاه کاهش یافته است و در حال رایزنی با ایرلاین‌ها هستیم.

استاندار خراسان شمالی تاکید کرد: پیگیری‌های لازم برای افزایش پروازهای فرودگاه بجنورد در راستای رفاه حال شهروندان در دست اقدام است و ساخت فرودگاه بجنورد در داخل محیط شهری معضلات کنونی محسوب می‌شود که در گذشته تدابیر لازم در این یاره اندیشیده نشده است.

آسمان بجنورد در انتظار توسعه

پیشنهاد یک مسئول: با پروازهای مشهد تردد کنید

محمدحسین آجیلیان، مشاور مدیرعامل در امور اجرایی شرکت فرودگاه‌های کشور سوم مهر در سفر به خراسان شمالی در دیدار با استاندار اظهار کرد: شهر بجنورد از فرودگاه خوبی برخوردار است و این مجموعه بزرگترین طول باند فرودگاه‌های کشور را دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه توپوگرافی منطقه بجنورد خاص است؛ بنابراین با نگاه تخصصی دستگاه‌های اجرایی می‌توان شاهد توسعه بیشتر این مجموعه بود.

مشاور مدیرعامل در امور اجرایی شرکت فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه شرکت فرودگاه‌های کشور برای توسعه فرودگاه بجنورد و افزایش پروازها به خراسان شمالی کمک خواهد کرد، تصریح کرد: برقراری پرواز با مدیر فرودگاه نیست، بلکه تابع ناوگان هوایی است، اما گسترش فعالیت‌های فرودگاه در سال‌جاری به خوبی انجام شده است.

آجیلیان درباره ساخت فرودگاهی جدید در بجنورد اضافه کرد: اکنون برنامه‌ای برای ایجاد فرودگاه در سطح کشور وجود ندارد و گسترش، توسعه و تجهیز فرودگاه‌های موجود در دستور کار است.

وی عنوان کرد: بیشتر ایرلاین‌های سطح کشور توسط بخش خصوصی اداره می‌شود، اما این استان باید شرایط را برای پذیرش از سوی ایرلاین‌ها فراهم کند.

مشاور مدیرعامل در امور اجرایی شرکت فرودگاه‌های کشور بر خرید هواپیما برای این فرودگاه نیز تاکید و اضافه کرد: این امر نیز می‌تواند موجب برقراری پروازهای منظم باشد.

آجیلیان با بیان اینکه فرودگاه شهدای بجنورد در تراز فرودگاه‌های منطقه‌ای است، گفت: با توجه به شرایط آب‌وهوایی منطقه هواپیماهای متوسط قادر به برقراری پرواز در این فرودگاه هستند که عملیات پرواز باید توسط خلبان نیز مورد تأیید قرار گیرد.

وی گفت: فرودگاه بجنورد می‌تواند مسافران خود را با هواپیماهای کوچک به فرودگاه مشهد انتقال دهد و باقی‌مانده سفر از آن فرودگاه انجام شود که این روش در بعضی فرودگاه‌ها قابل انجام است.

آسمان بجنورد در انتظار توسعه

آسمان بجنورد سال‌ها است که در انتظار پروازهای روزانه و پیوسته قرار دارد؛ انتظاری که تاکنون محقق نشده است و مشخص نیست چه زمانی بنا است، قفل این معضل باز شود، اما به نظر می‌رسد مادامی که توسعه فرودگاه و پروازهای بجنورد رقم نخورد، نمی‌توان امیدی به توسعه این استان محروم داشت.

حضور نداشتن مسئولان، سرمایه‌گذاران و مسافران در خراسان شمالی به‌دلیل نبود پروازهای مستقیم قابل چشم‌پوشی نیست و با این روند خراسان شمالی باید مسیر سال‌های گذشته را همچنان ادامه دهد.

کد خبر 799723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.