انقلاب هوش مصنوعی در کشف دارو

شرکت ژاپنی FRONTEO با استفاده از هوش مصنوعی و ابزار نوآورانه KIBIT، فرآیند پیچیده کشف ژن‌ها و داروهای جدید را به‌طور چشمگیری سریع‌تر و ارزان‌تر کرده است. این فناوری می‌تواند صنعت داروسازی را متحول کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، برای شرکت‌های داروسازی میلیون‌ها دلار هزینه و چندین سال زمان نیاز است تا ژن‌های مرتبط با بیماری‌ها را کشف و تأیید کنند، فناوری‌های جدید مبتنی بر هوش مصنوعی (AI) می‌توانند این فرآیند را به شکلی خلاقانه و کارآمدتر انجام دهند. یکی از ابزارهای نوآورانه در این زمینه، KIBIT Cascade Eye، توسط شرکت ژاپنی FRONTEO توسعه یافته است.

این ابزار بر اساس نظریه فعال‌سازی در روان‌شناسی شناختی عمل می‌کند. این نظریه توضیح می‌دهد که مغز ما چگونه اطلاعات زبانی را در شبکه‌ای از مفاهیم مرتبط سازماندهی می‌کند. به این ترتیب وقتی یک مفهوم فعال می‌شود، مفاهیم دیگر مرتبط با آن نیز به نوعی فعال می‌شوند و اطلاعات جدیدی به ذهن انسان خطور می‌کند.

در KIBIT Cascade Eye، این مفاهیم به‌عنوان بردارهایی در یک فضای چند بعدی نمایش داده می‌شوند و میزان ارتباط آن‌ها با یکدیگر به شکلی بصری قابل مشاهده است. این ابزار می‌تواند به درک بهتر تعاملات مولکولی پیچیده کمک کند و به کشف داروهای جدید منجر شود. هوش مصنوعی در کشف الگوهای پنهان در ادبیات تحقیقاتی بسیار وسوسه‌انگیز است، اما چالش‌هایی نیز دارد.

یکی از مشکلات اصلی این است که هوش مصنوعی به دلیل تعصبات ذاتی موجود در منابع آموزشی، نمی‌تواند به درستی از تمام اطلاعات بهره‌برداری کند. شرکت FRONTEO با رویکردی نوآورانه، این محدودیت را با استفاده از مدلی شبیه به شیوه یادگیری کودکان در مواجهه با کلمات ناآشنا برطرف کرده است، این مدل مبتنی بر پردازش زبان طبیعی (NLP) به جای تکیه بر تعاریف موجود، مفاهیم را از بافت و زمینه اطراف آن‌ها تحلیل می‌کند.

موتور KIBIT، که به مدت بیش از دو دهه توسعه یافته است، به FRONTEO کمک کرده تا ارتباطات جدید و پیش‌بینی‌های پیچیده را در میان داده‌های بزرگ‌تر شناسایی کند. این موتور به ویژه در تجزیه و تحلیل مجموعه داده‌های بزرگ مانند اسناد علمی، سوابق پزشکی و داده‌های مالی برجسته است؛ بر اساس این تحلیل‌ها، فرضیه‌های جدید و بینش‌های خلاقانه‌تری به دست می‌آید، یکی از دستاوردهای چشمگیر KIBIT در حوزه داروسازی مربوط به شناسایی ژن‌های مرتبط با بیماری‌های نادر و پیچیده‌ای مانند اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) است.

جستجوهای KIBIT توانسته‌اند ژن‌های جدیدی را شناسایی کنند که تاکنون کمتر مورد توجه محققان قرار گرفته بودند، و این امر به کشف ارتباطات جدید و عمیق‌تر در این زمینه کمک کرده است، این نوآوری‌ها نه تنها فرآیند کشف دارو را سریع‌تر و دقیق‌تر می‌کند، بلکه امکان صرفه‌جویی‌های مالی و زمانی قابل توجهی را نیز فراهم می‌آورد. FRONTEO با استفاده از این فناوری‌ها، گام‌های بلندی در جهت کشف داروهای پیشرفته‌تر و ارتقای علم پزشکی برداشته است.