پای ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی چه زمانی به اصفهان باز می‌شود؟

ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی به‌عنوان یکی از راه‌های محدود کردن تلفات انرژی و کاهش آلودگی هوا به‌ویژه در شهرها، بسیار مهم است؛ این ایستگاه‌ها به خودروهای برقی اجازه می‌دهد تا با استفاده از قطب‌های شارژ، بدون احتیاج به بنزین یا دیزل، برقی شوند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در سال‌های اخیر، افزایش تقاضا برای خودروهای برقی به دلیل نگرانی‌های زیست‌محیطی و نیاز به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به‌طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است و این تغییرات موجب شده است تا نیاز به زیرساخت‌هایی برای شارژ این خودروها نیز به‌شدت افزایش پیدا کند؛ ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی به‌عنوان یکی از عناصر کلیدی در ترویج و توسعه این خودروها به حساب می‌آید.

یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها در مسیر توسعه خودروهای برقی، نگرانی از دسترسی محدود به ایستگاه‌های شارژ است؛ ایستگاه‌های شارژ عمومی و توسعه زیرساخت‌های مناسب برای آن‌ها موجب افزایش اعتماد کاربران و تسهیل استفاده از این خودروها می‌شود، همچنین وجود شبکه‌ای گسترده از ایستگاه‌های شارژ به‌ویژه در جاده‌های بین‌شهری، می‌تواند تأثیر زیادی در ترغیب افراد به خرید خودروهای برقی داشته باشد.

درباره وضعیت ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی جهان در کشورهای پیشرفته همچون ایالات متحده، آلمان و چین سرمایه‌گذاری‌های کلانی در توسعه ایستگاه‌های شارژ انجام داده‌اند، به‌طور مثال در اروپا شبکه شارژ گسترده‌ای تحت نام Ionity توسط چندین خودروساز بزرگ اروپایی ایجاد شده است، همچنین شرکت‌هایی مانند تسلا با ایجاد شبکه‌ای از سوپرشارژرها نقش مهمی در ترویج خودروهای برقی داشته‌اند.

در کشور ایران زیرساخت‌های ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی هنوز در مراحل اولیه قرار دارد و چندین پروژه برای احداث این ایستگاه‌ها در شهرهای بزرگ از جمله تهران، اصفهان و مشهد در دست اجرا است، اما هنوز به حد مطلوب نرسیده است، در این راستا دولت و بخش خصوصی در حال بررسی سرمایه‌گذاری در این بخش هستند تا هم‌زمان با توسعه بازار خودروهای برقی، زیرساخت‌های شارژ نیز ارتقا پیدا کند.

ایستگاه‌های شارژ به‌طور کلی به سه دسته شارژ سطح یک، شارژ سطح دو و شارژ سریع تقسیم می‌شود؛ شارژ سطح یک از جریان برق خانگی (۱۱۰-۱۲۰ ولت) استفاده می‌کند و بیشتر برای استفاده شخصی و خانگی مناسب است و زمان شارژ در این سطح بسیار طولانی است و معمولاً چندین ساعت طول می‌کشد.

شارژ سطح دو از برق ۲۲۰-۲۴۰ ولت استفاده می‌کنند و برای مکان‌های عمومی همچون پارکینگ‌ها یا مراکز خرید، مناسب است، همچنین زمان شارژ در این حالت سریع‌تر است و معمولاً بین ۴ تا ۸ ساعت طول می‌کشد.

شارژ سریع (DC) از جریان مستقیم استفاده می‌کند و خودرو را در کمتر از یک ساعت به‌طور کامل شارژ می‌کند؛ این ایستگاه‌ها به‌طور معمول کنار جاده‌های بین‌شهری و بزرگراه‌ها قرار می‌گیرد.

یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی توسعه ایستگاه‌های شارژ، هزینه بالای ساخت و نگهداری این زیرساخت‌ها است؛ علاوه‌بر این، نیاز به هماهنگی بین دولت‌ها، شرکت‌های تولیدکننده خودرو و بخش خصوصی برای توسعه هماهنگ و استاندارد این شبکه‌ها وجود دارد.

پای ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی چه زمانی به اصفهان باز می‌شود؟

ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی در اصفهان در حال احداث است

ابوالفضل قربانی، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به لزوم توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز برای خودروهای برقی در این کلان‌شهر به خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: یکی از الزامات توسعه خودروهای برقی، ایجاد ایستگاه‌های شارژ است و این ایستگاه‌ها برای انواع خودروهای برقی شامل اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها و خودروهای شخصی ایجاد خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر مدیریت شهری تمرکز ویژه‌ای بر ایستگاه‌های شارژ ویژه خودروهای عمومی همچون اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها دارد و این ایستگاه‌ها در نقاطی قرار می‌گیرد که این وسایل نقلیه در صورت نیاز به شارژ، دسترسی سریع به انرژی برق داشته باشد.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید می‌کند: در حال حاضر چندین نقطه برای نصب تجهیزات شارژ اتوبوس‌ها مکان‌یابی شده و تجهیزات شارژ در حال نصب است.

قربانی می‌گوید: این ایستگاه‌ها به‌طور عمده در محل‌های ثابت و متعلق به شهرداری قرار دارد و در این مکان‌ها امکان دسترسی به برق نیز فراهم شده و این پروژه‌ها در حال اجرا است.

در حال حاضر دو ایستگاه شارژ خودروهای برقی در حال احداث است

وی با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته برای خودروهای شخصی و عبوری برقی در سطح شهر اصفهان اضافه می‌کند: برای خودروهای عبوری و افرادی که نیاز به شارژ فوری دارند، ایستگاه‌های شارژ در سطح شهر جانمایی شده است؛ در حال حاضر دو ایستگاه در حال احداث است که روزهای آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان می‌کند: در آینده نزدیک، در مکان‌هایی که امکان نصب این شارژرها وجود داشته باشد، تعداد بیشتری از ایستگاه‌های شارژ ایجاد خواهد شد و حتی بعضی از پمپ‌بنزین‌ها نیز با رعایت مسائل ایمنی و استانداردهای لازم می‌توانند این امکان را فراهم کنند.

قربانی با بیان اینکه بخش خصوصی می‌تواند در این زمینه سرمایه‌گذاری کند و این موضوع در حال مطالعه و بررسی است، ادامه می‌دهد: امیدواریم با تکمیل این زیرساخت‌ها، خودروهای برقی به‌تدریج وارد شهر اصفهان شوند و بتوانند با کارآمدی لازم در سیستم حمل‌ونقل این شهر نقش‌آفرینی کنند.

پای ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی چه زمانی به اصفهان باز می‌شود؟

شناسایی ۱۳ نقطه شهر اصفهان برای نصب زیرساخت‌های شارژ خودروهای برقی

سعید ساکت، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: برقی‌سازی از رویکردهای جدی حوزه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان است و این طرح بر اساس مطالعات دقیق و کارشناسی پیش می‌رود.

وی اضافه می‌کند: شهرداری هیچ‌گاه به‌صورت شعارزده به این موضوع نپرداخته و رویکرد آن همیشه مبتنی بر استانداردهای علمی و ارزیابی‌های عمیق بوده است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان تاکید می‌کند: هر سامانه‌ای که وارد مجموعه حمل‌ونقل شهری می‌شود، تا زمانی که استانداردهای مورد نظر را کسب نکند، وارد چرخه خدمات‌رسانی نخواهد شد.

ساکت می‌گوید: شرکت‌های مختلف و برندهای متنوعی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود را به شهرداری معرفی می‌کنند، اما تنها آن دسته از سامانه‌ها که استانداردهای علمی مورد نیاز را کسب کنند، وارد چرخه خدمات‌رسانی می‌شوند.

وی با اشاره به پیشنهادها و ارزیابی‌های مختلف ادامه می‌دهد: اگر سامانه‌ای مورد تأیید قرار نگیرد، نشان از آن دارد که ما برای استانداردهای خود سطوح بالایی قائل هستیم و تا آن‌ها پاس نشوند، فعالیتی آغاز نمی‌شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با تاکید بر عزم جدی این معاونت در موضوع برقی‌سازی خاطرنشان می‌کند: در این مسیر نیز به هیچ عنوان به‌صورت شعاری عمل نشده است.

ساکت با اشاره به قرارداد اخیر سازمان تاکسیرانی اصفهان برای تحویل ۵۰ دستگاه تاکسی برقی می‌گوید: این قرارداد با یک شرکت دانش‌بنیان منعقد شده و در آن بر پایداری، کیفیت خدمات و نوع خدمت تاکید ویژه‌ای شده است.

چهار ظرفیت شارژ سریع برای خودروهای برقی اجرا می‌شود

وی با اشاره به تلاش‌های شهرداری در راستای توسعه زیرساخت‌های لازم برای خودروهای برقی اضافه می‌کند: معتقدیم که شهر اصفهان باید به سمت هوای پاک حرکت کند، برای تحقق این هدف، بستر و ظرفیت لازم برای خودروهای برقی را فراهم کرده‌ایم.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به همکاری شرکت دانش‌بنیان «آرین خودرو» در پهنه سرمایه‌گذاری در این کلان‌شهر تاکید می‌کند: این همکاری منجر به احداث صنعت پاک در یک محیط طبیعی شده است و طی چند روز آینده فاز نخست این پروژه به بهره‌برداری کامل خواهد رسید.

ساکت با اشاره به اجرای چهار ظرفیت شارژ سریع برای خودروهای برقی در شهر اصفهان می‌گوید: این اقدامات نشان‌دهنده اراده جدی مدیریت شهری کلان‌شهر اصفهان برای توسعه زیرساخت‌های برقی است.

وی با اشاره به ارزیابی و نقطه‌گذاری ۱۳ نقطه در سطح شهر برای نصب زیرساخت‌های شارژ خودروهای برقی ادامه می‌دهد: دو نقطه تاکنون قطعی شده و در حال اجرای فرایندهای مربوط به آن است و امیدواریم این پروژه‌ها طی هفته‌های آینده به نتیجه عملیاتی برسد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به پیگیری جدی شهرداری درباره اتوبوس‌های برقی خاطرنشان می‌کند: با چند خودروساز معتبر ملی وارد مذاکره شده‌ایم و امیدواریم طی چند ماه آینده خروجی مثبت این مذاکرات را شاهد باشیم.

ساکت می‌گوید: زیرساخت‌های مرتبط با شارژ اتوبوس‌های برقی نیز پیش‌بینی و مکان‌های مناسب برای این منظور شناسایی شده است؛ شهرداری همواره تلاش می‌کند تا هم‌زمان با ورود دانش‌های جدید، زیرساخت‌های مرتبط با آن را نیز فراهم کند.

وی تاکید می‌کند: شهرداری اصفهان آمادگی کامل برای استقبال از فناوری‌های نوین در حوزه حمل‌ونقل برقی را دارد.

پای ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی چه زمانی به اصفهان باز می‌شود؟

به گزارش ایمنا، با افزایش تقاضا برای خودروهای برقی، فرصت‌های بسیاری برای سرمایه‌گذاری در این حوزه به وجود آمده است و شرکت‌های مختلف می‌توانند از این فرصت استفاده و با ایجاد ایستگاه‌های شارژ عمومی، درآمدزایی کنند؛ توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر نیز در کنار ایستگاه‌های شارژ می‌تواند به کاهش هزینه‌های انرژی و افزایش پایداری این شبکه‌ها کمک کند.

ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی یکی از اصلی‌ترین بخش‌های زیرساختی در ترویج و توسعه خودروهای برقی محسوب می‌شود که با توجه به رشد روزافزون استفاده از این خودروها و لزوم کاهش آلاینده‌های محیطی، سرمایه‌گذاری در این بخش نه‌تنها ضروری است، بلکه اقتصادی نیز خواهد بود، همچنین توسعه شبکه‌ای گسترده و کارآمد از ایستگاه‌های شارژ می‌تواند تأثیر بسزایی در پذیرش گسترده‌تر خودروهای برقی توسط جامعه داشته باشد.

کد خبر 799526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.