نرخ پایین زادوولد در یونان فاجعه‌بار است

نرخ باروری یونان با تولد ۱.۳ نوزاد از هر زن، در میان پایین‌ترین نرخ‌های اروپا و بسیار پایین‌تر از آستانه رشد جمعیت قرار دارد. مقامات این کشور جزیره‌ای دریای اژه هشدار داده‌اند که نرخ پایین زادوولد برای مناطق آن‌ها فاجعه‌بار خواهد بود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، شهرداران مناطق یونان در پانزدهمین کنگره این جزایر کوچک در جنوب‌غربی‌ترین جزیره کشور، میلوس Milos، ضمن ابراز تأسف از روند نزولی مستمر نسبت تولد به مرگ در یونان، نگرانی‌های جدی خود را مطرح کرده و هشدار داده‌اند عواقب این امر از هم‌اکنون نیز در جوامع آن‌ها قابل مشاهده است.

بحران جمعیت در آگیوس افستراتیوس Agios Efstratios، یک روستای گردشگری واقع در جزیره کورفو در غرب یونان با ۲۵۰ نفر جمعیت، به‌شدت احساس می‌شود. هیچ دختری در این روستا وجود ندارد و تعداد زنان زیر ۳۰ سال در آن تنها دو نفر است. جمعیت پسرهای این منطقه نیز بسیار کم است، بنابراین مقامات آن به‌دنبال ارائه مشوق‌هایی هستند که پسران و دختران جوان متولد و بزرگ‌شده در آن را برای تشکیل خانواده به این روستا بازگردانند؛ روستایی که در سال گذشته تنها شاهد تولد یک نوزاد بود و سه سال قبل از آن نیز تنها یک تولد در آن رخ داده است.

یک تولد در کل سال؛ نرخ پایین زادوولد در یونان فاجعه‌بار است

یونان در سال ۲۰۲۲ کمترین تعداد تولد را در ۹۲ سال اخیر ثبت کرد و در سال جاری، این کشور دومین کاهش جمعیت در اتحادیه اروپا را به خود اختصاص داد. نرخ باروری یونان با ۱.۳ نوزاد به ازای هر زن در میان پایین‌ترین نرخ‌های این قاره قرار دارد و بسیار کمتر از نرخ ۲.۵ تولد مورد نیاز برای رشد جمعیت است. پیش‌بینی‌های اقتصادی نشان می‌دهد که نیروی کار این کشور تا سال ۲۱۰۰ به میزان ۵۰ درصد کاهش خواهد داشت که به‌دنبال آن تولید در زمان مشابه شاهد کاهش ۳۱ درصدی خواهد بود. این شرایط در صورت تداوم فاجعه‌آفرین خواهد بود.

طی حدود ۲۵ سال آینده، یک‌سوم جمعیت یونان بالای ۶۵ سال خواهند بود و در سال ۲۰۵۰ کشور کاهشی ۲.۵ میلیون نفری را تجربه خواهد کرد. برای درک پیامدهای این پیش‌بینی‌ها بر شاخص‌های اقتصادی، تولید ناخالص داخلی، نیروی کار، سیستم بیمه، حقوق بازنشستگی، بهداشت و آموزش، نیازی به مطالعات مالی نیست و با کم‌ترین سطح سواد نیز می‌توان عمق این فاجعه را درک کرد.

یک تولد در کل سال؛ نرخ پایین زادوولد در یونان فاجعه‌بار است

دولت یونان در حال حاضر حدود یک میلیارد یورو در سال به اقدامات حمایت از کودکان اختصاص می‌دهد، اما هم‌چون سایر کشورهای اروپایی با اقدامی مشابه، این سیاست تأثیر بسیار کمی داشته است. وزارت خانواده این کشور چند روز پیش اعلام کرد که قصد دارد ۲۰ میلیارد یورو در قالب مزایای نقدی، معافیت‌های مالیاتی و مواردی از این قبیل را تا سال ۲۰۳۵ به‌عنوان مشوق‌هایی برای توقف روند نزولی جمعیت فعلی خود هزینه کند.

کد خبر 799384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.