شهرداران در مدیریت‌شهری جهادی حرکت کنند

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی مجمع شهرداران کلان‌شهرهای کشور گفت: وقت آن رسیده است که شهرداران و مدیران شهری روش شهدا را الگوی کار خود قرار دهند و با پیاده‌سازی مصالح و اصول مطرح شده در بیانیه گام دوم انقلاب به روش جهادی در مدیریت شهری حرکت کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، محمد عزتی صبح امروز _پنج‌شنبه نوزدهم مهر_ در چهل‌وپنجمین نشست تخصصی معاونان شهرسازی و معماری کلان‌شهرهای ایران اظهار کرد: متأسفانه در موفقیت بازآفرینی شهرها فقط آمار پروانه‌های صادره در نوسازی مطرح می‌شود، در حالی که اقدامات شهرداری‌ها در حوزه بازآفرینی، طرح تفصیلی و ایجاد مجموعه‌های فرهنگی بسیار بیشتر از این پروانه‌ها است.

وی افزود: حوزه شهرسازی و معماری شهرداری‌های کلانشهرهای کشور یعنی حدود ۱۴۰۰ شهری که در کشور وجود دارد، گستره‌ای از فعالیت‌ها و مسائل که هیچ نهاد و مجموعه‌ای چنین گستردگی از خدمات را ندارد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور تصریح کرد: وقت آن رسیده شهرداران و مدیران شهری روش شهدا را الگوی کار خود قرار دهند و امروز با پیاده‌سازی مصالح و اصول مطروحه در بیانیه گام دوم انقلاب به روش جهادی در مدیریت شهری حرکت کنند.

عزتی اضافه کرد: امروزه واحدهای شهرسازی در شهرداری‌ها با انواع مجوز کمیسیون‌ها، کارگروه‌های زیربنایی و مباحث محدوده و حریم شهرها، بافت تاریخی و فرسوده و اجرای توسعه شهری درگیر هستند.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبات و دستورالعمل‌های ابلاغی از مجلس، شهرداری‌ها ملزم به صدور فرمان تا هفت روز کاری شدند، چرا ابزار اجرای این موضوع در کشور محقق نمی‌شود و تمامی استعلامات مربوط به نهادهای اداری به صدور پروانه ختم می‌شود و شهرداری‌ها به گلوگاه حق و حقوق ارگان‌ها تبدیل شدند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی مجمع کلانشهرها با اینکه دولت در طرح‌های نهضت ملی، مسکن مهر و حکمت طرح‌های مربوطه را مستثنی از بعضی قوانین نظام مهندسی انجام داده است، تصریح کرد: آیا وقت آن نرسیده است که کالبد شکافی در این حوزه صورت بگیرد و استثنائات را برای چندین میلیون ساخت‌وساز در کل کشور تسری دهیم.

عزتی اضافه کرد: در سه دوره گذشته مجلس شورای اسلامی، پیشنهاداتی در حوزه اصلاح قانون ماده ۱۰۰، قانون نظام مهندسی و سایر قوانین مرتبط مطرح شد، اما تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است، همچنین دو هفته قبل نیز نمایندگان دستور کار اصلاح قانون ماده ۱۰۰ را مطرح کردند که دو سال قبل از خود مجلس شروع شده بود.

وی ادامه داد: بافت تاریخی شهرها جزو جدایی‌ناپذیر بافت شهری است و در تعریف طرح جامع شهرها به ارائه ضوابط خاص این بافت‌ها تاکید شده است، حالا باید از خودمان بپرسیم چرا به جای تعیین تکلیف ضوابط این نوع بافت‌ها در طرح‌های جامع شهری آن‌ها را ایزوله می‌کنیم و در اختیار نهادهای دیگر قرار می‌دهیم.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی مجمع شهرداران کلان‌شهرها گفت: سوال این است که اختلاف نظر دفتر تقسیمات سیاسی وزارت کشور با حوزه عمرانی وزارت راه و شهرسازی در حریم شهرها چه زمانی حل می‌شود؛ در طرح‌های جامع پهنه گسترده‌ای از اطراف شهرها که جزو حریم کلانشهرها است با یک دستورالعمل از حوزه تقسیمات و اختیارات شهرداری خارج می‌شود.

عزتی اضافه کرد: آیا محدود کردن تراکم ارتفاعی در طول پنج سال گذشته برای شهرداری‌ها مفید بوده است، مدیریت‌های شهری و سازندگان به جای سطح اشغال ۲۰ درصد به ۷۰ درصد پناه بردند، آیا وقت آن نرسیده به این موارد رسیدگی شود؟.

کد خبر 799145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.