آماری که از جشنواره سی‌وششم به یادگار ماند

جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان نه‌تنها یکی از رویدادهای مهم فرهنگمار می‌آید، بلکه به‌عنوان پل ارتباطی میان فرهنگ‌های مختلف و نسل‌های آینده، نقشی حیاتی در ترویج ارزش‌های فرهنگی و حتی انسانی دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان نه‌تنها یکی از رویدادهای مهم فرهنگی کشور به‌شمار می‌آید، بلکه به‌عنوان پل ارتباطی میان فرهنگ‌های مختلف و نسل‌های آینده، نقشی حیاتی در ترویج ارزش‌های فرهنگی و حتی انسانی دارد؛ از سویی یکی از جوانب مهم این جشنواره تأثیر متقابل آن بر اصفهان است، نام این جشنواره سال‌های سال است که به اصفهان گره خورده، چراکه این شهر با تاریخ غنی و فرهنگ پربار، توانسته است در عرصه‌های مختلف هنری خود را معرفی کند و از سویی برگزاری یک جشنواره بین‌المللی در این زمینه، موجب تقویت هویت فرهنگی اصفهان خواهد شد، به‌علاوه جذب هنرمندان و مخاطبان بین‌المللی به این شهر، می‌تواند به رشد اقتصاد محلی و توسعه گردشگری فرهنگی کمک کند.

جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان همچنین به تقویت عدالت فرهنگی در کشورمان می‌پردازد؛ این جشنواره به همه کودکان و نوجوانان، از هر قشر و با هر پیشینه‌ای، فرصتی برابر برای ابراز خلاقیت و هنر می‌دهد؛ این دستاورد در راستای تحقق حقوق فرهنگی و اجتماعی همه افراد جامعه، مهم و حیاتی است.

از سویی دیگر، این جشنواره بستر مناسبی برای تعامل و همکاری میان هنرمندان، کارگردانان و تهیه‌کنندگان داخلی و بین‌المللی فراهم می‌کند که این تعاملات می‌تواند موجب تبادل فرهنگ‌ها و ایده‌ها شود و به رشد و توسعه سینمای کودک و نوجوان در کشورمان کمک کند؛ ایجاد چنین فضایی، نه‌تنها به معرفی فیلم‌های با کیفیت اهمیت می‌دهد، بلکه در کنار آن به جوانان هنرمند ایرانی این امکان را می‌دهد که توانمندی‌های خود را به نمایش بگذارند.

با توجه به اهمیت روزافزون رسانه‌ها و سینما در دنیای امروز، جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان به‌عنوان یک رویداد تأثیرگذار در شکل‌گیری ایده‌ها و نگرش‌های نسل آتی، باید به‌طور جدی مورد توجه قرار گیرد؛ این فرایند می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد آینده‌ای روشن‌تر برای فرهنگ و هنر در کشور شود.

بر همین اساس و با توجه به اهمیت برگزاری این دوره از جشنواره با میثم بکتاشیان، دبیر اجرایی سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به گفت‌وگو نشستیم و به بررسی جزئیات این جشنواره پررنگ پرداختیم تا بتوانیم تصویر روشنی از این رویداد و تأثیرات آن بر جامعه ارائه دهیم.

ایمنا: فرایند برگزاری جشنواره سی وششم چطور و با چه اولویت‌هایی آغاز شد؟

بکتاشیان: جشنواره فیلم کودک و نوجوان، به‌عنوان یک رویداد فرهنگی، هنری و اجتماعی در اصفهان، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ این جشنواره که ارتباط تنگاتنگی با زیست فرهنگی و هنری این شهر و مردم اصفهان دارد، امسال با برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای برگزار شد؛ طی شش ماه گذشته، مسئولیت حدود ۲۷ تا ۲۸ کمیته مختلف مشخص و به‌طور جدی فعالیت‌های برنامه‌ریزی آغاز شد.

جشنواره امسال از چهاردهم تا نوزدهم مهر برگزار شد و افتتاحیه چهار هزار نفره آن با یک آئین معنوی در گلستان شهدا، به ادای دین و احترام به مزار مطهر شهدا اختصاص داشت؛ با توجه به اتفاقات اخیر و همان‌طور که مقام معظم رهبری نیز اشاره کردند، تمام ما از جنایت‌های به‌وقوع پیوسته در منطقه به شدت ناراحت هستیم اما با این حال، عزاداری ما بر این نکته تأکید دارد که سوگواری ما از جنس حسینی است و نگاهی رو به جلو و آینده دارد.

آماری که از جشنواره سی‌وششم به یادگار ماند/ وقتی هنر به کمک دیپلماسی آمد

به همین دلیل، برنامه‌ریزی‌های جشنواره به‌گونه‌ای مورد توجه قرار گرفت که با روحیه امیدواری و آینده‌نگری همخوانی داشته باشد و بر این اساس تصمیم گرفته شد که این دوره از جشنواره را با یک روحیه حماسی پیش ببریم و اجازه ندهیم که این اتفاقات، دل همه ما را خون و ما را منفعل و گوشه‌گیر کند، در عوض، حرکتی حماسی، رو به جلو و رو به آینده داشته باشیم و به همه جهانیان بگوییم که اگر در جایی ادعای حقوق بشر و حقوق کودک می‌شود، اما شاهد جنایت‌های وحشتناک هستیم، در مقابل ما چقدر به کودک و نوجوان اهمیت می‌دهیم و برنامه‌هایمان را نیز در امنیت کامل پیش می‌بریم.

به هر حال سال جاری تهدیدهایی با عناوین کاذب وجود داشت که تلاش می‌کردند فضای ایران را تحت‌الشعاع قرار دهند، اما ما در فضای بسیار آرام و با آرامشی که مدیون همه ایثارگران، رزمندگان و افرادی هستیم که در زمینه تأمین امنیت ایران تلاش می‌کنند، به این دوره از جشنواره کودک وارد شدیم.

آماری که از جشنواره سی‌وششم به یادگار ماند/ وقتی هنر به کمک دیپلماسی آمد

ایمنا: به‌نظر شما مهم‌ترین مصادیق این دوره از جشنواره در تحقق موضوع «عدالت فرهنگی» چه مواردی بود و در این باره چه آماری به ثبت رسید؟

بکتاشیان: روزانه تقریباً ۲۰۰۰ دانش‌آموز در دو مقطع کودک و نوجوان در سینماهای ساحل و فلسطین حضور پیدا کردند و به تماشای فیلم‌ها نشستند و بر این اساس سعی شد که این مدارس از اقصی نقاط شهر اصفهان انتخاب شوند، اما توجه بیشتر به مدارسی بود که شاید با فاصله زیادی با سینما داشتند و حضور برایشان دشوار بود؛ برای این دانش‌آموزان، وسیله ایاب و ذهاب رایگان فراهم شد تا با همکاری آموزش و پرورش، بتوانند به سینماها بیایند و از جشنواره استفاده کنند.

نکته دیگر حضور معلولان، کودکان اوتیسم و افرادی که محدودیت‌های حرکتی دارند بود و این اقدامات موجب شد که فضای جشنواره به‌گونه‌ای ترتیب داده و مدیریت شود که بتواند همه کودکان و نوجوانان شهر را به نوعی با جشنواره عجین کند.

اتفاق دیگری که برای نخستین بار در جشنواره سی‌وششم رخ داد، برنامه‌ریزی ما برای حضور ۱۲ هزار دانش‌آموز کودک و نوجوان نقاط محروم شهر بود، بر این اساس فضایی را فراهم کردیم تا این کودکان و نوجوانان به شهر رویاها که یکی از بزرگ‌ترین شهربازی‌های کشور است، بیایند و در یک فضای پر از شادی و نشاط، با موضوعاتی مرتبط با فرهنگ، هنر و سینما آشنا شوند؛ بازی و تفریح نیز در کنار این فعالیت‌ها بود و این مسئله بسیار برای بچه‌ها جذاب بود.

نکته قابل توجه آن است که روزانه نزدیک به ۱۰۰ اتوبوس برای جابه‌جایی بچه‌ها مشارکت داشتند تا کودکان را از مدارس به سینماها و شهر رویاها منتقل کنند؛ مدیریت ۱۰۰ دستگاه اتوبوس در شرایط ترافیک صبحگاهی، به‌ویژه در این زمان، می‌توانست حساسیت‌زا باشد، اما با مدیریت خوب همکارانم در سامانه ۱۳۷، این کار به‌خوبی انجام شد.

آماری که از جشنواره سی‌وششم به یادگار ماند/ وقتی هنر به کمک دیپلماسی آمد

ایمنا: در کنار حضور پرشور مردم و دانش‌آموزان در سینماها، حضور خبرنگاران و داوران نوجوان نیز از موضوعات قابل توجه بود؛ آماری از حضور این افراد دارید؟

بکتاشیان: مدتی قبل فراخوان داوران و خبرنگاران کودک و نوجوان در اصفهان منتشر شد و بر این اساس شاهد بودیم که بسیاری از خانواده‌ها به این موضوع علاقه‌مند هستند و دغدغه‌ای مشابه کنکور دارند؛ اتفاقی که امسال درباره داوران نوجوان افتاد، در ۳۵ دوره گذشته جشنواره بی‌سابقه بود، بر این اساس نزدیک به ۱۶۰۰ داور و خبرنگار کودک و نوجوان در جشنواره حضور داشتند که در سال‌های گذشته اصلاً چنین آماری مشاهده نشده بود. سال گذشته نزدیک به هزار نفر حضور داشتند و این افزایش باعث شد خانواده‌ها بیشتر با موضوع جشنواره در ارتباط باشند. حضور این بچه‌ها در تمام سانس‌های بعدازظهر در سینماها، شور، هیجان و نشاط خاصی را ایجاد کرد و این ۱۶۰۰ داور سبب شدند تا اتفاقات خوبی در سینما بیفتد.

اتفاق دیگری که برای من شیرین بود این بود که پس از برگزاری نشست‌های خبری با داوران، خبرنگاران، تهیه‌کنندگان، کارگردانان و نویسندگان فیلم‌ها به من می‌گفتند که سوالات کودکان و نوجوانان بسیار دقیق، جدی و تیزبینانه بوده و حتی نشست‌های خبری جشنواره فجر که با حضور خبرنگاران بزرگسال برگزار می‌شد، این‌قدر فضای کنشگری و سوالات جدی را نداشته است؛ این موضوع برای من بسیار ارزشمند بود و نشان‌دهنده این است که نسل کودکان و نوجوانان ایران، نسلی پراستعداد است و با دقت موضوعات را پیگیری می‌کند. نکته دیگری که اتفاق افتاد و بسیار قابل ملاحظه بود، حضور خبرگزاری ایمنا در این دوره از جشنواره و همکاری با شهرداری بود؛ این همکاری به‌شدت حرفه‌ای بود و در تولید اخبار بسیار مؤثر واقع شد که به عنوان یک نکته ارزشمند محسوب می‌شود.

آماری که از جشنواره سی‌وششم به یادگار ماند/ وقتی هنر به کمک دیپلماسی آمد

ایمنا: یکی از بخش‌های دخیل در این دوره از جشنواره سامانه ۱۳۷ شهرداری اصفهان بود؛ درباره وظایف این بخش هم توضیحاتی بفرمائید؟

بکتاشیان: سامانه ۱۳۷ شهرداری اصفهان برای پاسخگویی به شهروندان ایجاد شده است و با مدیریت آقای رفیعی به سامانه پاسخگویی جشنواره تبدیل شد؛ این سامانه نظرات شهروندان را ضبط می‌کرد و با آن‌ها تماس داشت؛ همچنین با استفاده از سامانه ۱۳۷، اطلاعاتی درباره سانس‌های سینماها کسب و رزرو سینماها به‌راحتی انجام می‌شد که این اقدامات به مدیریت بهتر سینماها کمک کرد.

ایمنا: با وجود سامانه ۱۳۷، استقبال از سانس‌های اکران‌های مردمی چگونه بود؟

بکتاشیان: سانس‌های اکران‌های مردمی در سینمای چهارباغ با استقبال بالایی روبه‌رو بود؛ به‌طوری‌که روزانه ۳ سانس برگزار و به دنبال آن ۶ سانس فوق‌العاده نیز اضافه شد، همچنین ۳۷۰ عنوان برنامه جنبی در محلات اصفهان برگزار شد که شامل پخش فیلم، دوبله هم‌زمان، بازی و سرگرمی بود. این برنامه‌ها به جذابیت جشنواره و عدالت فرهنگی بین محلات کمک کرد و ۲۲۰ محله درگیر جشنواره شدند.

ایمنا: اختتامیه این دوره از جشنواره به چه صورت است؟

بکتاشیان: اختتامیه در سالن بین‌المللی امام خامنه‌ای، یکی از زیباترین سالن‌های همایش‌های بین‌المللی کشور برگزار خواهد شد و امیدواریم برنامه‌ها به صورت حرفه‌ای و دقیق اجرا شود؛ برنامه‌های هنرمندان مطرح کشوری نیز در حال اجراست و دعوت‌های خوبی صورت پذیرفته است. هم‌اکنون در کارگاه‌هایی که در حال برگزاری است، از هنرمندان چهره و برجسته کشورمان استفاده می‌کنیم.

ایمنا: به نظر شما برگزاری چنین رویدادی در اصفهان چه بازخوردها و آورده‌هایی برای شهر خواهد داشت؟

بکتاشیان: این جشنواره که اکنون دوره سی‌وششم خود را می‌گذراند، نقشی کلیدی در تاریخ فرهنگی اصفهان ایفا کرده است و نمی‌توان نام آن را جدا از نام اصفهان برد؛ ما سعی کردیم زیرساخت‌های جشنواره را سال به سال به صورت حرفه‌ای طراحی کنیم، داوران کودک و نوجوان بر بستر خانه کودک و خانه نوجوان که دفتر تخصصی کودک و نوجوان است، هدایت می‌شدند و این باعث می‌شود که بچه‌ها بعد از جشنواره رها نشوند و با یک نهاد تخصصی در ارتباط باشند تا بتوانند آموزش‌های لازم را در زمینه‌هایی که دوست دارند، ببینند و روز به روز خلاقیت و تعالی آن‌ها رشد کند.

خبرنگاران کودک و نوجوان را در فرهنگسرای رسانه مدیریت می‌کردیم و این اقدام باعث می‌شود که ارتباط بچه‌ها در طول سال با یک نهاد تخصصی در حوزه علاقه‌مندی‌هایشان پایدار باشد و آموزش‌های مستمر ببینند؛ برای سال‌های آینده نیز به دنبال این هستیم که باشگاه نوجوانان و باشگاه مخاطبان جشنواره را راه‌اندازی کنیم تا بتوانیم بچه‌ها را ساماندهی کنیم و این کار انجام شود.

آماری که از جشنواره سی‌وششم به یادگار ماند/ وقتی هنر به کمک دیپلماسی آمد

از سوی دیگر، مسیری که داریم تعریف می‌کنیم، المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان است که برای نوجوانان طراحی شده است تا علاقه‌مندان و مستعدان این حوزه بتوانند فیلم‌سازی کنند؛ در حوزه فیلم کوتاه، فراخوانی اعلام کرده‌ایم که سال جاری نیز این فراخوان را زدیم. فیلم‌نامه‌های فیلم‌سازان جوان به دبیرخانه دفتر تخصصی سینما ارسال شده و در حال بازنویسی است و اگر این فیلم‌نامه‌ها به مرحله نهایی برسند، سال آینده از اصفهان ۱۰ تا ۱۵ فیلم کوتاه خواهیم داشت که توسط جوانان اصفهانی ساخته و وارد جشنواره خواهد شد.

آرزوی ما این است که در جشنواره فیلم کودک، فیلم اولی از اصفهان مطرح شود و جوانان ما به تولید فیلم بلند برسند. با صندوق پروانه و سرمایه‌گذاری مشارکتی که بین ما و بنیاد فارابی ایجاد می‌شود، می‌توانیم از فیلم‌سازان حرفه‌ای جوان حمایت کنیم تا بتوانند فیلم‌های کودک و نوجوان خود را تولید کنند.

سال آینده چند فیلم اولی در حوزه فیلم کودک و نوجوان در جشنواره خواهیم داشت؛ اگر این‌ها را یک فرایند ببینیم و تنها به‌عنوان یک رخداد آن‌ها را بررسی نکنیم و بتوانیم این فرایند را سال‌ها تکرار کنیم، ان‌شاءالله آینده‌ای امیدوارکننده در پیش خواهیم داشت. ایده‌ای که داریم این است که اصفهان به عنوان قطب تولیدات سینمایی در حوزه کودکان و نوجوانان شناخته شود.

ایمنا: در صحبت‌هایتان به موضوع صندوق پروانه اشاره کردید؛ این موضوع در حال حاضر در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

بکتاشیان: صندوق پروانه اکنون ایجاد شده است و گفت‌وگوها و تفاهم‌نامه‌های مربوطه انجام شده است؛ امیدواریم که به مرحله عملیاتی نزدیک شویم.

ایمنا: و سوال آخر اینکه آماری از مخاطبان جشنواره در دسترس دارید؟

بکتاشیان: آمار مخاطبان جشنواره و استقبال از اکران مردمی بسیار قابل توجه است. طبق آمار تا روز سه‌شنبه ۱۶ هزار نفر مخاطب جشنواره بوده‌اند که آمار بسیار خوبی است.

کد خبر 799008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.