رشد ۱۰ درصدی تولید فراورده‌های نفتی در یک سال گذشته

گزارش معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار نشان می‌دهد در یک سال گذشته میزان تولید فراورده‌های نفتی ۱۰ درصد رشد داشته درحالی که میزان تولید «فلزات اساسی، استخراج کانه‌های فلزی و محصولات شیمیایی» به ترتیب با افت ۱۹، ۹ و دو درصدی روبه‌رو بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از بازار سرمایه ایران، با توجه به اینکه تمام صنایع منتخب بازار سرمایه وابستگی بالایی به مصرف برق و گاز دارند، اعمال این محدودیت‌ها تأثیر بسزایی بر میزان تولید و سودآوری این صنایع در یک سال گذشته داشته است، البته ناگفته نماند با رفع محدودیت در مصرف انرژی برق از میانه شهریور، میزان تولید صنایع «فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی» افزایش پیدا کرده است.

تغییرات جزئی در میزان تولید خودرو و ساخت قطعات

مقدار تولید صنعت خودرو و ساخت قطعات از ۸۲ هزار و ۸۷۰ دستگاه در مهر سال گذشته به ۸۳ هزار و ۱۲۸ دستگاه رسیده است، مقدار تولید این صنعت در این بازه زمانی کمتر از یک درصد بوده است.

مقدار تولید این صنعت نسبت به مرداد اما ۱۶ درصد رشد داشته است، این افزایش به‌طور عمده ناشی از افزایش مقدار تولید نمادهای خودرو بوده است، همچنین به پایان رسیدن محدودیت‌های ناشی از قطع برق از دیگر دلایل افزایش حجم تولید در شهریور بوده است.

افت ۱۹ درصدی تولید فلزات اساسی

مقدار تولید صنعت فلزات اساسی با افت ۱۹ درصدی از دو میلیون و ۵۷۰ هزار تن در مهر سال گذشته به دو میلیون و ۹۱ هزار تن در شهریور سال جاری رسیده است.

میزان تولید این صنعت در مقایسه با مرداد اما ۲۶ درصد افزایش پیدا کرده است، این افزایش ناشی از افزایش مقدار تولید نمادهای «فخوز، فخاس، هرمز و کاوه» بوده است.

میزان تولید صنعت استخراج کانه‌های فلزی نیز با کاهش ۹ درصدی از هفت میلیون و ۷۸۵ هزار تن در مهر پارسال به هفت میلیون و ۶۳ هزار تن در شهریور سال جاری رسیده است.

در عین حال مقدار تولید این صنعت نسبت به مرداد به دلیل افزایش مقدار تولید نماد «کچاد» با افزایش ۱۳ درصدی همراه شده است.

رشد ۱۰ درصدی تولید فراورده‌های نفتی

میزان تولید صنعت فراورده‌های نفتی با ۱۰ درصد رشد از پنج میلیون و ۳۱۷ هزار مترمکعب در مهر به پنج میلیون و ۸۶۵ هزار متر مکعب در شهریور سال جاری رسیده است.

بر این اساس، هر بشکه نفت برنت به طور میانگین در شهریورسال جاری با رقم ۷۵ دلار دادوستد شده که در مقایسه با قیمت میانگین شهریور سال گذشته بیانگر کاهش ۱۶ درصدی (۱۵ دلار) است.

افت ۲ درصدی تولید مواد و محصولات شیمیایی

بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان تولید صنعت مواد و محصولات شیمیایی دو درصد کاهش پیدا کرده است، میزان تولید این صنعت از سه میلیون ۸۱۰ هزار تن به سه میلیون و ۷۲۶ هزار تن رسیده است.

روند میزان تولید صنعت مواد و محصولات شیمیایی نسبت به مرداد نیز کاهشی بوده است، بر این اساس، مقدار تولید این صنعت به‌دلیل ارائه نشدن اطلاعات نماد «شکبیر» و کاهش مقدار تولید نماد «زاگرس» نسبت به مرداد ماه ۱۱ درصد کاهش پیدا کرده است.

در عین حال، شرکت پتروشیمی زاگرس در میانه شهریور یکی از واحدهای متانولی خود را در حالی که واحد دیگر با ظرفیت ۵۰ درصد فعالیت می‌کرد به دلیل مشکلات فنی غیرمنتظره تعطیل کرد.

کد خبر 798865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.