تشکیل دادگاه های صلح برای رسیدگی به شکایت‌هاست

رئیس کل دادگستری لرستان گفت: تشکیل دادگاه‌های صلح برای تحقق ماموریت اول قوه قضاییه که رسیدگی به تظلم‌ها و شکایت‌هاست.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از لرستان، حجت‌الاسلام سعید شهواری امروز _چهارشنبه هجدهم مهر _ در آئین افتتاح دادگاه‌های صلح شهرستان خرم‌آباد اظهار کرد: حل‌وفصل اختلافات توسط خود مردم و به‌واسطه ریش سفیدان هر قوم دارای سابقه دیرینه بوده و مردم دعاوی خود را با مراجعه به ریش‌سفیدان و معتمدان حل و فصل می‌کردند.

وی افزود: قبل از قانون‌گذاری در ایران، حل و فصل دعاوی توسط حاکمان شرع و مجتهدان انجام می‌گرفت اما تشکیل نخستین قانون داوری در سال ۱۲۹۰ شمسی تصویب شد و پس از تصویب لایحه قانون تشکیل دادگاه‌ها در سال ۵۸، شورای داوری به دادگاه صلح واگذار شد.

رئیس کل دادگستری لرستان با اشاره به سال گذشته میانگین صلح و سازش در پرونده‌های شورای حل اختلاف ۳۹ درصد بود، بیان کرد: میانگین صلح و سازش در پرونده تصادفات به ۸۰ درصد رسیده است و به دنبال ارجاع پرونده‌های تصادفات به شوراهای حل اختلاف هستیم تا طرفین دعوی در کمترین زمان ممکن و کمتر از یک‌سال با حکم قطعی می‌توانند تعیین تکلیف شوند.

وی با اشاره به پسندیده بودن صلح و سازش توسط ریش سفیدان بیان کرد: سال ۱۳۸۱ شوراهای حل اختلاف به منظور ترویج صلح و سازش و کاهش مراجعه به دادگاه‌ها و رسیدگی سریع‌تر به پرونده‌ها تأسیس شد.

شهواری تصریح کرد: تشکیل دادگاه‌های صلح برای تحقق مأموریت اول قوه قضائیه که رسیدگی به تظلم‌ها و شکایت‌هاست، مدنظر قرار گرفته است.

وی بیان کرد: دعاوی مالی تا سقف یک میلیارد ریال، دعاوی حقوقی تصرف عدوانی، مزاحمت و ممانعت از حق و دعاوی و درخواست‌های مربوط به تخلیه عین مستأجر و تعدیل اجاره بها به جز دعاوی مربوط به سرقفلی و حق کسب یا پیشه یا تجارت در صلاحیت دادگاه‌های صلح است.

رئیس کل دادگستری لرستان گفت: اعسار (تقسیط بدهی)، جرایم غیر عمدی ناشی از کار یا تصادفات رانندگی، دعاوی اصلاح یا استرداد شناسنامه، الزام به اخذ پایان کار، اثبات رشد، الزام به صدور شناسنامه، تصحیح و تغییر نام از دیگر موارد رسیدگی این دادگاه‌ها است.

شهواری تصریح کرد: کاهش در هزینه‌های دادرسی، کم کردن مدت زمان حل و فصل دعاوی، حفظ روابط دوستانه و جلوگیری از تنش میان طرفین، قطعیت نتیجه و اجرای ساده‌تر توافقات از مهمترین مزایای دادگاه‌های صلح است.

کد خبر 798858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.