پروانه‌ها به باغ کیانوش رسیدند/ روایتی متفاوت از دوران دفاع مقدس

داستان فیلم باغ کیانوش نوجوانی است که به خاطر شرایط اقتصادی ضعیف دهه ۶۰ هیچ‌وقت موز ندیده و وقتی می‌شنوند که کیانوش در باغ خود درخت موز دارد از خود بی‌خود می‌شود تا به آن دستبرد بزند؛ از همین‌جا است که خلبان عراقی را می‌بینند و پایشان به بازی خطرناکی باز می‌شود تا اینکه مردم روستا را نجات می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شامگاه گذشته و در مراسم اختتامیه سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان باغ کیانوش به‌عنوان بهترین فیلم شناخته شد؛ این فیلم یکی از آثار رضا کشاورزراد است که با بازی بازیگران شاخصی از جمله شهرام حقیقت‌دوست، علیرضا آرا، مجید پتکی و عباس جمشیدی‌فر به سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان رسید.

سهم اصلی در ترکیب بازیگران این فیلم سینمایی را که محور اصلی قصه آن شخصیت‌های کودک و نوجوان هستند، بازیگران نوجوان دارند؛ بازیگرانی که برخی آن‌ها را می‌توان استعدادهای تازه در سینما دانست و برخی دیگر پیش از این در آثار سینمایی تجربه ایفای نقش داشته‌اند.

رضا کشاورزحداد که نخستین تجربه کارگردانی سینمایی خود را پشت سر می‌گذارد، پیش از این چند فیلم کوتاه از جمله «تریبون»، «تعمیرکار»، «ناهارترین»، «ترسناک نیست»، «هیئت همراه»، «مداد رنگی»، «تکیه‌گاه»، «هدیه» و «آخرشه» را تولید کرده که عمدتاً در ژانر کودک نوجوان بودند.

پروانه‌ها به باغ کیانوش رسیدند/ روایتی متفاوت از دوران دفاع مقدس

فیلمنامه فیلم باغ کیانوش اقتباس از کتابی با همین نام است؛ این کتاب به قلم علی‌اصغر عزتی‌پاک برای گروه سنی نوجوان از سوی انتشارات کانون پرورش فکری منتشر شده بود.

داستان رمان «باغ کیانوش» در زمان جنگ تحمیلی ایران و عراق در روستایی از توابع شهر همدان اتفاق می‌افتد و حمزه و عباس تصمیم می‌گیرند در روز جشن ازدواج پسر کیانوش به باغ او دستبرد بزنند؛ این ماجرا با سقوط یک هواپیمای بمب‌افکن عراقی در نزدیکی باغ هم‌زمان می‌شود و سقوط هواپیما و ورود خلبان آن به باغ کیانوش ماجراهای جالبی رقم می‌زند.

در این فیلم با یک اقتباس موفق روبه‌رو هستیم و نویسنده فیلمنامه تلاش کرده آنچه را نویسنده رمان تخیل کرده به قالب تصویر نزدیک کند و بخش مهمی از فیلمنامه به داستان پایبند است، اما در بخش‌هایی نیز تخیلات خودش را وارد کرده است.

کاراکتر کیانوش به‌عنوان مردی که همه به‌ویژه کودکان از او حساب می‌برند و تک‌وتنها در گوشه‌ای از روستا زندگی می‌کند از ابتدا تا انتها روندی منطقی سیر می‌کند و به جایی می‌رسد که از موضع همیشگی پایین می‌آید و علت تنهایی و گوشه‌نشینی خود را برای پسر تنها دوستش تعریف می‌کند.

پروانه‌ها به باغ کیانوش رسیدند/ روایتی متفاوت از دوران دفاع مقدس

شخصیت اصلی داستان که پسری نوجوان است با جزئیات زیادی معرفی می‌شود و روندی رو به اوج طی می‌کند؛ درواقع می‌توان گفت که پس از این ماجرا از دوران بازی‌های کودکانه عبور می‌کند و این مسئله به‌طور کامل در شخصیت‌پردازی او رعایت می‌شود.

داستان با شرط‌بندی چند بچه ۱۰-۱۲ ساله برای دستبرد زدن به موزهای باغ کیانوش آغاز می‌شود؛ آن‌ها که به خاطر شرایط اقتصادی ضعیف دهه ۶۰ هیچ‌وقت موز ندیده‌اند حالا وقتی می‌شنوند که کیانوش در باغش درخت موز دارد از خود بی‌خود می‌شوند تا به آن دستبرد بزنند؛ از همین‌جاست که خلبان عراقی را می‌بینند و پایشان به بازی خطرناکی باز می‌شود تا اینکه مردم روستا را نجات می‌دهند.

با اینکه پایان فیلم قابل حدس است، اما ماجراها از روابطی علی و معلولی تبعیت می‌کند و مشخص است نویسنده مخاطبان را دست کم نگرفته است.

پروانه‌ها به باغ کیانوش رسیدند/ روایتی متفاوت از دوران دفاع مقدس

فیلم «باغ کیانوش» بازخوردهای مثبتی از مخاطبان دریافت کرده است

رضا کشاورزحداد، کارگردان فیلم باغ کیانوش اظهار می‌کند: فیلم‌های کوتاهی که پیش از فیلم «باغ کیانوش» ساخته بودم بیشتر با محوریت کودکان بوده و همکاری با کودکان همیشه برای من لذت‌بخش است.

وی ادامه می‌دهد: اگر خود از فیلمی که ساخته‌ام، رضایت داشته باشم، مطمئن هستم که مخاطبان جوان نیز آن را دوست خواهند داشت.

کارگردان فیلم باغ کیانوش تاکید می‌کند: این فیلم تاکنون بازخوردهای مثبتی از مخاطبانش دریافت کرده است، از این‌رو اطمینان دارم که در مسیر درستی قرار داشته و قصد دارم کارهای بیشتری در این حوزه انجام دهم.

کشاورزحداد با اشاره به سختی‌های کار با کودکان می‌گوید: شرایط فیلم‌برداری باغ کیانوش برای بچه‌ها نیز دشوار بوده است، به‌ویژه به دلیل لباس‌های نازکی که آن‌ها باید در شرایط آب‌وهوایی سرد می‌پوشیدند.

وی اضافه می‌کند: فیلم‌برداری شبانه به‌مراتب سخت‌تر و زمان‌برتر از فیلم‌برداری در روز است، از این‌رو تیم فیلم‌برداری تصمیم گرفت که بسیاری از پلان‌ها را در زمان‌های مشخصی از روز فیلم‌برداری کند و سپس آن‌ها را به صحنه‌های شب تبدیل کند، همچنین تیم اصلاح رنگ تلاش کرده است نورپردازی و رنگ‌بندی صحنه‌ها را تا حد امکان به واقعیت شب نزدیک کند.

کارگردان فیلم باغ کیانوش خاطرنشان می‌کند: پیش از آغاز فیلم‌برداری، داستان را برای کودکان مختلف از شهرهای گوناگون تعریف می‌کردم تا واکنش‌ها و نقاط قوت و ضعف داستان را بسنجم. از این روش استفاده کردم تا بتوانم داستان را به گونه‌ای روایت کنم که توجه و علاقه مخاطبان جوان را به‌طور کامل حفظ کند.

پروانه‌ها به باغ کیانوش رسیدند/ روایتی متفاوت از دوران دفاع مقدس

«باغ کیانوش» تجربه‌ای مهیج برای کودکان خواهد بود

میلاد محمدی، طراح انیمیشن فیلم باغ کیانوش اظهار می‌کند: تولید فیلم‌های مهیج و سرگرم‌کننده برای کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه می‌دهد: هدف ساخت فیلم باغ کیانوش، ایجاد تجربه‌ای شگفت‌انگیز برای کودکان است تا آن‌ها در طول تماشای فیلم، احساس شادابی و هیجان کنند و به همراه قهرمانان داستان، درگیر ماجراها شوند.

طراح انیمیشن فیلم باغ کیانوش تاکید می‌کند: در این راستا امیدوارم که این تجربه به خوبی برای کودکان منتقل شده باشد و در نهایت پیام فیلم، یعنی اینکه کودکان می‌توانند قهرمان باشند، به آن‌ها منتقل شود.

محمدی درباره جنبه‌های تولید فیلم باغ کیانوش می‌گوید: تمام پروژه‌ها نتیجه تلاش گروهی است و یک کارگردان به تنهایی نمی‌تواند یک فیلم را به سرانجام برساند.

وی اضافه می‌کند: تیم تولید این فیلم شامل افراد زیادی است که در روزهای مختلف، گاهی تا ۱۰۰ نفر در صحنه حاضر بودند.

طراح انیمیشن فیلم باغ کیانوش با اشاره به ویژگی‌های فنی انیمیشن فیلم باغ کیانوش خاطرنشان می‌کند: این فیلم دو یا سه ویژگی فنی دارد که ممکن است برای مخاطبان جالب باشد.

محمدی می‌گوید: بعضی سکانس‌ها همچون شب‌هایی که در فیلم مشاهده می‌شود، در واقع در طول روز فیلم‌برداری شده و سپس در مراحل پس از تولید و اصلاح رنگ به حالت نهایی خود رسیده است.

وی ادامه می‌دهد: امیدواریم فیلم باغ کیانوش بتواند مخاطبان خود را راضی کرده و پیام‌های ارزشمندی را به کودکان منتقل کند.

پروانه‌ها به باغ کیانوش رسیدند/ روایتی متفاوت از دوران دفاع مقدس

به گزارش ایمنا، چهارمین روز از سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با اکران فیلم‌های تابستان همان سال، باغ کیانوش، هرچی تو بگی، دختر برقی، ببعی قهرمان و بامبولک با حضور پرشور کودکان و نوجوانان و خانواده‌هایشان در سه سینمای فلسطین، چهارباغ و ساحل برگزار شد.

کد خبر 798815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.