آلاینده‌هایی که نفس‌ نصف جهان را می‌بُرد

نفس‌های آلوده نصف جهان به شماره افتاده و لازم است با توجه به شرایط پایداری جوی و آلایندگی‌های کلان‌شهر اصفهان و خشکی رودخانه زاینده‌رود، نیروگاه‌ها تا پایان سال جاری از بهره‌وری سوخت مازوت خودداری کنند، چرا که نصف جهان دیگر طاقت مازوت‌سوزی ندارد و آلاینده‌ها نفس‌ این دیار را بریده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، نصف جهان شهری با تاریخ کهن که در سال‌های اخیر به دلیل آلودگی هوا، با چالش‌های جدی مواجه شده و نفس‌های مردم این شهر، بوی دود و غبار گرفته و آسمان به جای رنگ آبی سال‌هاست که غبارآلود بوده و تنفس را برای مردم دشوار کرده و سلامت آنها را به خطر انداخته است، در این بین توجه به ابعاد مختلف آلودگی هوا در اصفهان، مازوت‌سوزی و عوارض این پدیده بر سلامت افراد حائز اهمیت است، زیرا که آلودگی هوا در اصفهان به معضلی همیشگی تبدیل شده و دست و پنجه نرم کردن با این گره کور، رنج و دردی پایدار برای مردم این دیار است که تاکنون نیز مرهمی بر آن گذاشته نشده است و هر سال هم بر شدت آن افزوده می‌شود.

تکرار این جمله که اصفهان، با وجود توسعه صنعتی و رشد جمعیت، همواره با مشکل آلودگی هوا مواجه بوده است، شاید دردی از معضل آلودگی هوا کم نکند، اما تلنگری به مسئولانی است که باید مرهمی کارساز برای این درد کهنه چاره کنند، زیرا در سال‌های اخیر شدت این آلودگی به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است، آمارها و ارقام نشان‌دهنده این واقعیت هستند که اصفهان در فصل زمستان در صدر شهرهای پر آلوده کشور قرار می‌گیرد که در این راستا مقایسه شاخص آلودگی هوا در اصفهان با سایر شهرهای کشور نگرانی‌ها را بیشتر هم می‌کند.

شاخص کیفیت هوا (AQI)، شاخصی برای سنجش میزان آلودگی هوا است که در شهرهای مختلف جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و در اصفهان شاخص AQI به طور متناوب در تمام فصول سال به مقادیر خطرناک می‌رسد و این موضوع سلامتی مردم را به طور جدی تهدید می‌کند، شاید نگاه اجمالی به دلایل اصلی آلودگی هوا در اصفهان خالی از لطف نباشد، لذا ترافیک سنگین، وجود صنایع آلاینده و استفاده از مازوت در نیروگاه‌های تولید برق از جمله مهم‌ترین علل بوده که نفس اصفهان را بریده است.

اصفهان دیگر طاقت مازوت‌سوزی ندارد / نصف جهان در انتظار نخستین کارگروه آلایندگی کشور

منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه سند جامع کاهش آلودگی هوای کلان‌شهر اصفهان در شورای برنامه‌ریزی استان مصوب و از ابتدای سال جاری به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد، اظهار کرد: دستگاه‌های اجرایی با ابلاغ این سند، ضمن اجرای قانون هوای پاک، مکلف هستند وظایف این سند را در حوزه‌های متعدد در راستای کاهش آلودگی هوای شهر اصفهان انجام دهند.

وی پیرامون اینکه محیط‌زیست نظارت دستگاه‌ها بر اجرای برنامه‌های سند جامع کاهش آلودگی هوای کلان‌شهر اصفهان باید در دستور کار قرار دهد، افزود: این سند بیش از ۱۴ دستگاه اجرایی به ویژه سازمان صنعت، معدن و تجارت، نظام مهندسی، هواشناسی، شهرداری، اتاق اصناف، برق منطقه‌ای و شرکت گاز را به انجام وظایفی در جهت کاهش انتشار آلاینده‌ها مکلف کرده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: مطابق با این سند جامع، هواشناسی موظف است حداقل پیش از وقوع وضعیت جوی هشدارهای لازم را به دانشگاه علوم پزشکی اعلام کند و توسعه ایستگاه‌های هواشناسی و اقلیم‌شناسی را رصد کرده و پایش گسترده شرایط آلودگی هوا را در دستور کار قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه براساس ماده ۱۷ قانون هوای پاک، اداره کل استاندارد استان اصفهان موظف بر بازرسی فنی موتورخانه‌های دستگاه‌های اجرایی است، گفت: نظارت بر کیفیت تولید، واردات سوخت و قطعات موتور بر آلاینده‌های وسایل نقلیه و دریافت و پیگیری معاینه فنی موتورخانه‌ها تمام ساختمان‌های اداری و دولتی از وظایف اداره استاندارد است.

شیشه‌فروش ادامه داد: تمام دستگاه‌های اجرایی اصفهان که تأسیسات موتورخانه‌ای دارند، نسبت به تعمیر و استانداردسازی آنها اقدام کنند، همچنین با همکاری اداره کل استاندارد مقرر شده که اطلاعات تأسیسات موتورخانه‌ای دستگاه‌ها در سامانه مربوطه ثبت و با نظارت اداره کل استاندارد پیگیری شود.

وی پیرامون اینکه دانشگاه علوم پزشکی موظف است که وضعیت اضطرار کارگروه آلودگی را در زمان و موقعیت معین و مشخص اعلام کند، اظهار کرد: این ارگان باید توصیه‌های بهداشتی را به منظور افزایش ایمنی و سلامت جسمی شهروندان در زمان آلودگی هوا اطلاع‌رسانی کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان درباره وظایف پلیس راهور بای کنترل آلودگی هوا تاکید کرد: جلوگیری از تردد خودروهای فاقد معاینه فنی و دودزا در سطح شهر مطابق سند جامع کاهش آلودگی هوای کلان‌شهر اصفهان از وظایف مهم پلیس راهور است.

تأمین حقابه تالاب گاوخونی به طور جد پیگیری شود / ‏‬ لزوم توزیع سوخت پاک جایگاه‌ها و نیروگاه‌ها از سوی شرکت نفت

وی عنوان کرد: لازم است شرکت آب منطقه‌ای تأمین حقابه تالاب‌ها به ویژه تالاب گاوخونی را به طور جدی پیگیری کند و شرکت آبفای اصفهان در راستای تخصیص منابع آبی مورد نیاز فضای سبز و کمربند سبز از محل پساب فاضلاب شرکت آب منطقه‌ای تأمین کند.

شیشه‌فروش گفت: براساس این سند تبدیل ناوگان موتورسیکلت از بنزین به برقی، نوسازی ناوگان حمل و نقل، بکارگیری وسایل نیمه سنگین و سنگین با شرایط گازسوز، دیزلی و برقی، دریافت معاینه فنی خودروها و تمام ساختمان‌های اداری ضروری است.

وی با بیان اینکه شرکت‌های نفت موظف هستند توزیع سوخت پاک را در تمام جایگاه‌های توزیع سوخت و مواد سوختی نیروگاه‌ها را تأمین کند، اظهار کرد: با توجه به شرایط پایداری جوی و آلایندگی‌های کلان‌شهر اصفهان و خشکی رودخانه زاینده‌رود نیروگاه‌ها باید تا پایان سال جاری از بهره‌وری سوخت مازوت خودداری کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: مطابق سند جامع کاهش آلایندگی‌های شهر اصفهان، وزارت نفت و نیرو طی برنامه‌ریزی‌ها باید تأمین سوخت گاز پایدار نیروگاه‌ها را در دستور کار قرار دهند، چرا که دیگر نصف جهان در این روزهای تحمل و طاقت سوخت مازوت را ندارد.

وی تصریح کرد: لازم است وزارت صمت و سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان برنامه و بودجه نسبت به اجرای تعهدات قرارگاه کاهش آلودگی هوای اصفهان کمک کرده و منابع مالی را برای نوسازی حمل و نقل و اتوبوس و خروج خوردهای فرسوده را تأمین کند.

شیشه‌فروش، مصرف بهینه گاز در سطح استان را مورد تاکید قرار دارد، گفت: براساس دستورات صنایع و نیروگاه‌های تابع با واحدها و پروژه‌های عظیم فعال که مشمول ارزیابی هستند باید ضمن نصب سامانه‌های پایش برخط آنلاین، وضعیت فعالیت خود را به محیط زیست استان اعلام کنند.

وی اظهار کرد: ساماندهی واحدهای تولید آجر و انتقال کارگاه‌های آلاینده شهری، نتایج پیگیری‌های انجام شده در اجرای طرح جامع زیست محیطی در شرکت ذوب‌آهن و تبدیل نیروگاه برق شهید منتظری به سیکل ترکیبی و انتقال به بیرون شعاع ۵۰ کیلومتر شهر ضروری است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اضافه کرد: تأمین پایدار سوخت پاک برای نیروگاه‌ها و صنایع، تأمین اعتبار برای توسعه ایستگاه‌های سنجش آلاینده‌ها، استقرار رادار هواشناسی و تقویت ایستگاه‌های سنجش گرد و غبار و ازن از دیگر مواردی است که قانون هوای پاک بر اجرای آن تاکید کرده و نیازمند حمایت اعتباری دولت است.

آلودگی هوا، خشکسالی، کم‌آبی و فرونشست زمین؛ ابر چالش‌های اصفهان / ‏‬ رفع مشکلات ناشی از آلودگی‌های شهر اصفهان نیاز به حمایت ملی دارد

وی با بیان اینکه سال گذشته موضوع آلودگی هوای شهر اصفهان در کشور مورد بررسی قرار گرفت و طی برگزاری چندین جلسه در حوزه ریاست جمهوری، مصوبات لازم تدوین شد، گفت: اصفهان در سال‌های اخیر با ابرچالش‌های آلودگی هوا، خشکسالی، کم‌آبی و فرونشست زمین مواجه است، لذا مسئله آلایندگی هوا را باید سازمان محیط زیست کشور به صورت ویژه پیگیری کند.

شیشه‌فروش با تاکید بر اینکه در حال حاضر احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیرکل محیط‌زیست اصفهان در سطح کشوری از جایگاهی برخوردار است، لذا از محیط زیست کشور انتظار داریم به اصفهان با وضعیت خاصی که دارد، رسیدگی کند، اضافه کرد: این استان به دلیل وجود کانون‌های بیابانی در اطراف طی نیمه نخست سال با هجوم گردوغبار مواجه است و آلودگی هوای نصف جهان در نیمه دوم ناشی از فعالیت خودروها، صنایع آلاینده، کانون‌های گردوخاک محلی، خشکی رودخانه زاینده رود و استقرار صنایع بزرگ است، لذا محیط زیست کشور باید اقدام جدی را در راستای اجرای قانون هوای پاک در دستور کار خود قرار دهد.

وی با بیان اینکه خروج خودروهای فرسوده نیازمند اعتبارات ملی است، عنوان کرد: انتظار داریم سازمان محیط زیست برای اجرای قانون هوای پاک به میدان بیاید و مسائل کاهش آلایندگی‌ها را به طور جدی پیگیری کند، لذا رفع مشکلات ناشی از آلودگی‌های شهر اصفهان نیاز به حمایت ملی دارد، چرا که در سطح استان تمام اقدامات و برنامه‌ها اجرایی شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ممنوعیت استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها و استانداردسازی فعالیت کارخانه ذوب‌آهن را از اقدامات اولویت‌دار سند جامع کاهش آلودگی هوای کلان‌شهر اصفهان برشمرد و گفت: سند جامع زیست محیطی با ۲۲ برنامه عملیاتی برای استاندارد سازی ذوب‌آهن اصفهان تهیه شده و اجرای آن در قالب سند جامع کاهش آلودگی هوا پیگیری می‌شود، لذا استانداردسازی این مجتمع نیازمند منابع اعتباری است که وزارت صمت، سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت کار و تعاون اجتماعی موظف به تأمین آن است.

لزوم تخصیص جلسه کارگروه آلایندگی به نصف جهان با حضور رئیس سازمان محیط زیست

وی پیرامون اینکه تبدیل نیروگاه شهید منتظری به سیکل ترکیبی باید تعیین تکلیف شود، چرا که مطابق توصیه‌ها نیاز است به تدریج از شعاع ۵۰ کیلومتر خارج شود، تصریح کرد: برای اجرای این اقدامات حمایت‌های اعتبارات باید توسط وزارت نفت، سازمان محیط زیست و وزارت نیرو در دستور کار قرار گیرد.

شیشه‌فروش خروج بیش از ۱۸۰ هزار خودروی فرسوده و ناوگان حمل و نقل عمومی، اتوبوس، بار و کامیون که سهم بزرگی در افزایش آلایندگی شهر اصفهان دارد را مهم تلقی کرد و افزود: تاکنون تسهیلات لازم برای اجرای این طرح تأمین نشده و وزارت صمت و محیط زیست کشور موظف هستند با جدیت بر این موضوع ورود کرده و این تسهیلات را برای جایگزینی خودرو فرسوده ارائه دهند.

وی گفت: براساس مصوبات مقرر شد که موتورسیکلت‌های برقی جایگزین بنزینی شود و نوسازی حدود پنج هزار تاکسی و یک‌هزار اتوبوس در دستور کار قرار گیرد، اما تاکنون هیچ‌گونه اعتباری برای بهینه‌سازی این وسایل نقلیه اجرایی نشده، لذا وزارت صمت و سازمان برنامه و بودجه مکلف است تعهدات خود را انجام دهند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تاکید کرد: سند جامع کاهش آلودگی هوای کلان‌شهر اصفهان در شورای برنامه‌ریزی استان مصوب و وظایف تمام دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده و دستورات را در حال پیگیری است، اما اجرای کامل آنها معطل اعتبارات ملی مانده است، لذا امیدواریم در دولت وقت سازمان محیط زیست با جدیت در مورد مشکلات زیست محیطی و آلایندگی‌های اصفهان ورود کند.

وی خاطرنشان کرد: خواستاریم که در جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کشور، موضوع آلودگی هوای اصفهان مطرح شود و با حضور رئیس وقت سازمان محیط زیست اولین جلسه کارگروه آلایندگی را به نصف جهان تخصیص دهند و با تصویب مصوبات، اصفهان از این وضعیت اسف‌بار رهایی پیدا کند.

کد خبر 798041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.