حمله به ۱۵ مرکز اقتصادی که رژیم صهیونیستی را فلج می‌کند

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه پانزدهم مهر ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مذاکرات «آتش‌بس» زیر سایه بازدارندگی «میدان»» نوشت: قاب مشترک سید عباس عراقچی و بشار اسد در دمشق، درست در روزهایی که اتاق مشترک جنگ تل‌آویو و واشنگتن برای پاسخ به عملیات «وعده صادق ۲» ایران برپاست، از پیوندی حکایت می‌کند که دولت مسعود پزشکیان بر تقویت آن تأکید دارد؛ پیوندی که اسرائیل فروپاشی آن را در ماه‌ها و هفته‌های اخیر با برپا کردن جهنمی از آتش در غزه و لبنان به اولویت شماره یک خود تبدیل کرده اما پاسخی از سوی تهران گرفته که به تعبیر بشار اسد درس‌آموز و پیام‌آور قدرت بازدارندگی محور مقاومت به دشمن و جنگ‌طلبان بود. این پیام در غیاب سیدحسن نصرالله فرمانده میدان و دیپلماسی حزب‌الله، از بازطراحی رابطه ایران و جبهه مقاومت حکایت می‌کند که گام نخست آن با طراحی طرحی فوری برای توقف جنگ برداشته شده است؛ طرحی که عراقچی در سفر جاری خود به بیروت و دمشق از تلاش برای طراحی و اجرای آن پرده برداشته و از پیگیری ابتکار عملی سخن گفته که هدف توقف هم‌زمان جنگ در غزه و لبنان را دنبال می‌کند.

این بار قرار نیست صحنه گردان طرح فوری آتش‌بس، بازیگرانی باشند که پیش‌تر با هدف قرار دادن رویکرد نظامی ایران علیه اسرائیل در دست‌انداز، از تحقق زودهنگام طرح صلح گفتند اما در پشت صحنه در حال کمک به رژیمی بودند که داشت خود را برای حمله علیه سید حسن نصرالله آماده می‌کرد. اما وقتی بمب‌های سنگرشکن اسرائیل مقر فرمانده حزب‌الله لبنان را نشانه رفت، تهران دیگر دست روی دست نگذاشت تا بنیامین نتانیاهو با خیالی آسوده به قربانیان بیشتر فکر کند و سودای محاصره لبنان و ایجاد بن‌بست جغرافیایی با هدف قطع خطوط ارتباطی ایران با حزب‌الله و دیگر شاخه‌های جبهه مقاومت در منطقه را در سر بپروراند.

حمله به ۱۵ مرکز اقتصادی که رژیم صهیونیستی را فلج می‌کند

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حمله به ۱۵ مرکز اقتصادی که رژیم صهیونیستی را فلج می‌کند» نوشت: استراتژیست‌ها و کارشناسان جغرافیای سیاسی معتقدند هدف قرار دادن مراکز اقتصادی و زیربناها، اقتصاد اسرائیل را فلج می‌کند که موضع درستی است. البته برخی نیز اعتقاد دارند زدن مراکز عیاشی، سرعت مهاجرت معکوس و نابودی اسرائیل را افزایش می‌دهد چرا که برای بسیاری از غاصبان احمقی که از جاهای دیگر به فلسطین آمده‌اند، این مراکز مهم‌تر از نیروگاه است.

اسرائیل به دلیل محدود بودن وسعت جغرافیایی، به چند میدان نفتی و گازی، نیروگاه برق و پالایشگاه اندک وابسته است. کوچک‌ترین ضربه به این زیرساخت‌ها، اسرائیل را با چالش جدی رو به رو خواهد کرد. ۱۵ مرکز مهم اقتصادی اسرائیل شامل سه میدان گازی کاریش، تامار و لویاتان، دو پالایشگاه نفت حیفا و اشدود، شش نیروگاه برق هاگیت، اوروت رابین، اشکول، روتنبرگ، گزر و رامت هواف، دو میدان نفتی حلتس و مجد و دو پایانه و انبار نفتی اشکلون و ایلات است. همچنین زدن بنادر اسرائیل، خطوط انتقال برق، پمپ بنزین‌ها و…، امکان انتقال برق و سوخت از خارج را هم از بین می‌برد و زندگی در سرزمین‌های اشغالی را غیرممکن می‌کند.

در صورت سرزدن کوچک‌ترین خطایی از صهیونیست‌ها، بی‌درنگ این بانک اهداف، هدف موشک و پهپاد قرار می‌گیرند تا حساب کار دست رژیم صهیونی بیاید؛ همان‌طور که سردار فدوی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران هم تصریح کرده است: اگر رژیم صهیونیستی اشتباه کند، همه منابع انرژی، ایستگاه‌ها و همه پالایشگاه‌های آن را هدف قرار می‌دهیم. رژیم صهیونیستی فقط سه نیروگاه و چند پالایشگاه دارد اما ایران کشوری پهناور است.

حمله به ۱۵ مرکز اقتصادی که رژیم صهیونیستی را فلج می‌کند

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «گریز هسته‌ای، شوک نفتی، تخریب زیرساخت‌ها» نوشت: اول اکتبر ۲۰۲۴، یعنی یک هفته قبل از نخستین سالگرد عملیات طوفان الاقصی، کابوس دیگری برای صهیونیست‌ها رقم خورد: «وعده صادق ۲»؛ حمله‌ای که چند پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی با چیزی بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ موشک مورد حمله قرار گرفت. هرچند تل‌آویو بعد از ترور اسماعیل هنیه، رهبر ارشد حماس و سیدحسن نصرالله، دبیرکل شهید حزب‌الله، خود را برای پاسخ تهران آماده می‌کرد، ولی وعده صادق ۲ در مقایسه با وعده صادق ۱، سطحی از غافلگیری را با خود داشت. حالا اسرائیلی‌ها در حالی می‌گویند که خود را برای پاسخ بزرگ‌ترین حمله موشکی ایران آماده می‌کنند که تهران برای دولت عبری، روشن کرده برای هر اقدامی، پاسخی متناسب روی میز قرار داده است.
پنج روز بعد از حمله موشکی بی‌سابقه ایران به اسرائیل با نام «وعده صادق ۲» بحث‌ها درباره پاسخ احتمالی صهیونیست‌ها بیش از هر چیز مورد توجه است. سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، روز شنبه در سفر به دمشق، یک بار دیگر تأکید کرد که پاسخ ایران به هر تجاوز رژیم صهیونیستی قوی‌تر خواهد بود. این موضع‌گیری در شرایطی ابراز شده که نقطه تمرکز گزارش‌ها، بر سه گزینه احتمالی تل‌آویو متمرکز است: «تأسیسات هسته‌ای، نفتی و پایگاه‌های نظامی ایران.» مقام‌های ایران هشدار داده‌اند که اگر اسرائیل به ایران حمله کند، پاسخی سخت‌تر دریافت خواهد کرد. عباس عراقچی دیروز گفت: «پاسخ ما به هرگونه تجاوز اسرائیل قوی‌تر و سخت‌تر خواهد بود. آن‌ها می‌توانند اراده ما را محک بزنند.»

حمله به ۱۵ مرکز اقتصادی که رژیم صهیونیستی را فلج می‌کند

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود تیتر «می‌زنیم» را برگزید و نوشت: منابع صهیونیستی روز گذشته از آمادگی ارتش رژیم صهیونیستی برای حمله به ایران خبر داده‌اند. آنها می‌گویند در پاسخ به عملیات «وعده صادق ۲»، برخی مراکز در ایران را هدف قرار می‌دهند. عملیات «وعده صادق ۲» واکنش قانونی ایران به نقض حاکمیت ملی ایران توسط رژیم صهیونیستی و ترور فرماندهان مقاومت بود، بنابراین هر نوع حمله رژیم صهیونیستی به ایران به بهانه پاسخ به این عملیات، به معنی نقض حاکمیت ملی و حمله به خاک ایران تلقی می‌شود و ایران از حیث قانونی می‌تواند بار دیگر به رژیم صهیونیستی حمله کند.

البته در ایران، موضوع پاسخ محکم به هرگونه تجاوز رژیم صهیونیستی، تبدیل به یک تصمیم ملی و حاکمیتی شده است. «وعده صادق ۲» نشان داد ایران دیگر «خویشتن‌داری» را گزینه‌ای برای تأمین امنیت ملی خود نمی‌پندارد و راهبرد بازسازی قدرت بازدارندگی خود را بر وارد کردن ضربات محکم به مراکز و منافع رژیم صهیونیستی قرار داده است. حضور کم‌نظیر مردم در نماز جمعه نصر و همراهی کم‌سابقه گروه‌ها و طیف‌های مختلف سیاسی با عملیات «وعده صادق ۲» نشان می‌دهد در ایران اجماع ملی لازم برای تنبیه جدی رژیم متجاوز صهیونیستی ایجاد شده است. در کنار همراهی مردمی و گروه‌های مختلف سیاسی، دستگاه‌ها و قوای سه‌گانه نیز در هماهنگی کامل به سر می‌برند. این اجماع ملی و حاکمیتی در تعیین راهبرد جدید نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی بسیار مهم است. این راهبرد البته یک «روند» است و متناسب با الزامات موجود، می‌تواند دچار تغییراتی نیز شود. این تغییرات شامل ابعاد حملات و میزان خسارات آن به رژیم صهیونیستی است. ایران بنا دارد در حملات آتی خود به رژیم صهیونیستی زیرساخت‌های نظامی و اقتصادی صهیونیست‌ها - به‌ویژه در حوزه انرژی - این رژیم را به مرور منهدم کند.

در رأس مراکز نظامی رژیم صهیونیستی که هدف مشروعی برای موشک‌ها و پهپادهای ایران به‌شمار می‌رود، نیروگاه هسته‌ای دیمونا است. رآکتور دیمونا دارای ۹ ساختمان است که سالانه ۴۰ تن پلوتونیوم برای مصارف نظامی رژیم صهیونیستی تهیه می‌کند. بر اساس آخرین اطلاعات، مراحل جداسازی پلوتونیوم در دیمونا، روی زمین قرار دارد و با وجود مراقبت‌های حفاظتی مهم از این رآکتور اما به راحتی در دسترس موشک‌ها و پهپادهای ایرانی قرار دارد. در کنار دیمونا، رژیم صهیونیستی چند مرکز نظامی هسته‌ای دیگر نیز از الجلیل تا تل‌آویو دارد که این مراکز جزو بانک اهداف ایران است.

حمله به ۱۵ مرکز اقتصادی که رژیم صهیونیستی را فلج می‌کند

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «مانور اقتدار عراقچی» را برگزید و نوشت: «ایران تحت هر شرایطی با مقاومت باقی خواهد ماند»؛ پیامی واضح که قرار است از دل سفر عراقچی به بیروت و سوریه و به دنیا مخابره شود. در سخت‌ترین لحظاتی که بیروت زیر آتش جنگنده‌های اسرائیل قرار دارد، رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در اولین سفر منطقه‌ای خود وارد بیروت شد. سفری مهم و البته پرچالش که با توجه به شرایط جنگی حاکم بر منطقه قابل پیش بینی نبود. آن هم در زمانی که ساعاتی قبل از ورود هواپیمای وزیر امور خارجه، اطراف فرودگاه بیروت بمباران شده بود. در شرایطی وزیر امور خارجه کشورمان با دستور مسعود پزشکیان، رئیس جمهور، به لبنان سفر کرد که اسرائیل تلاش کرد با محاصره سیاسی و امدادی لبنان، نقشه شوم خود در مورد عروس خاورمیانه را اجرایی کند. این سفر در میانه تهدیدات اسرائیل مبنی بر هدف قراردادن هواپیماهای ایرانی در صورت فرود در فرودگاه بیروت مانوری اقتدارآمیز را برای کشورمان خلق کرد؛ مانوری که تعجب رسانه‌ها و شخصیت‌های بیگانه و تقدیر مردم ایران و منطقه از اقدام جسورانه کشورمان را در پی داشت.

برای نمونه، تحلیلگر شبکه الجزیره درباره سفر عراقچی به بیروت گفت: این سفر شبیه سفر هیچ وزیر ایرانی که در گذشته انجام می‌شد نیست. معمولاً وزیر خارجه ایران به لبنان می‌آمد تا با دبیرکل حزب‌الله دیدار کند. اکنون سیدحسن نصرالله نیست و عراقچی برای مسائل دیگری به لبنان آمده است. او تأکید کرد: این سفر به خودی خود به چالش کشیدن پروازممنوع اسرائیل علیه هواپیماهای ایرانی است. وزیر خارجه ایران با هواپیمای ایرانی آمد تا بگوید همچنان پشتیبان لبنان هستیم. خبرنگار شبکه خبری بی بی سی فارسی نیز در گزارش خود از بیروت با بیان اینکه تصور می‌شد سفر وزیر خارجه ایران از دمشق به سمت بیروت باشد اما او مستقیم از تهران به لبنان پرواز کرد، گفت: پرواز مستقیم وزیر خارجه ایران در شرایطی انجام شد که فرودگاه بیروت به نوعی تحت سیطره هوایی اسرائیل قرار گرفته است.

حمله به ۱۵ مرکز اقتصادی که رژیم صهیونیستی را فلج می‌کند

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود تیتر «نمره قبولی اشتغال تابستان» را برگزید و نوشت: بررسی آمارهای وضعیت کار در تابستان سال جاری، نشان‌دهنده بهبود شاخص‌های اشتغال و نیروی کار است. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در تابستان ۷.۵ درصد شد. این نرخ بیکاری نسبت به بهار ۰.۲ واحد درصد کمتر شده است. نکته قابل توجه اینکه در تابستان کاهش نرخ بیکاری، همزمان با افزایش نرخ مشارکت و افزایش میزان اشتغال همراه بوده است. نرخ مشارکت در تابستان سال جاری به ۴۱.۷ درصد رسیده که بیشترین میزان در ۴ سال اخیر است. برای داشتن تصویری بهتر باید اشتغال تابستانی را مورد کنکاش قرار داد. تعداد جمعیت شاغل نیز در تابستان سال جاری به ۲۵ میلیون و ۱۲۹ هزار نفر رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۴۳ هزار نفر بیشتر بوده و به بیشترین میزان تاریخی خود رسیده است. در سال‌های گذشته، کاهش نرخ بیکاری بیش از آنکه متأثر از افزایش اشتغال باشد، به‌دلیل کاهش نرخ مشارکت اقتصادی بود. اما به نظر می‌رسد که این روند در حال تغییر است و میزان مشارکت اقتصادی و جمعیت شاغل در تابستان سال جاری هم‌زمان افزایش یافته است.

حمله به ۱۵ مرکز اقتصادی که رژیم صهیونیستی را فلج می‌کند

کد خبر 797536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.