افزایش تقاضای جهانی مس در راستای سبز شدن شهرها

تجزیه‌وتحلیل‌های سطح تقاضای جهانی مس به‌دنبال نقش این فلز سرخ در گذار به جهانی کربن‌خنثی حاکی از افزایش چشمگیر تقاضا برای مس در شهرها طی دهه‌های آینده به‌رغم برخی کاهش‌ها است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، نمودارهای آبشاری تقاضای مس در سطح جهان با استفاده از داده‌های یکی از تولیدکنندگان پیشروی مس در جهان نشان می‌دهد از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۵۰ تقاضا برای این فلز ارزشمند ۷۰ درصد در شهرها افزایش خواهد داشت.

مس یک فلز حیاتی برای رشد اقتصادی و انتقال انرژی است و کاربردهای متنوع و گسترده‌ای در بسیاری از بخش‌ها دارد، بنابراین رشد اقتصاد جهانی با افزایش تقاضا برای این فلز همراه است.

چرایی افزایش تقاضا برای مس

با افزایش استانداردهای زندگی در سطح جهان، انتظار می‌رود تقاضا برای محصولاتی همچون ماشین لباسشویی و تلفن‌های هوشمند نیز شاهد افزایش باشد. طی دهه‌های پیش رو، اقتصادهای در حال توسعه که حدود پنج برابر کشورهای با درآمد بالا جمعیت دارند، به‌طور فزاینده‌ای برای دستیابی به استاندارد بالای زندگی تلاش خواهند کرد که در کشورهای توسعه‌یافته وجود دارد. این انتقال به‌طور طبیعی منجر به نیاز بیشتر به این فلز قرمز خواهد شد.

افزایش تقاضای جهانی مس در راستای سبز شدن شهرها

یکی دیگر از منابع کلیدی افزایش تقاضا برای مس ناشی از انتقال انرژی است. تغییر اقتصاد جهانی از سوخت‌های فسیلی به سمت برق از منابع تجدیدپذیر، به افزایش تقاضا برای مس منجر می‌شود. در واقع پیش‌بینی می‌شود که در دنیای کربن‌زدایی پیش رو، تقاضای تجمعی مس اولیه در ۳۰ سال آینده حدود دو برابر بیشتر از میزان مصرف‌شده طی ۳۰ سال گذشته باشد.

در نهایت پذیرش سریع هوش مصنوعی در جهان منجر به افزایش تقاضا برای مراکز داده شده است. رسانایی الکتریکی و حرارتی برتر مس، آن را به یک ماده ضروری برای مدارهای کامپیوتری، انتقال نیرو، خنک‌سازی و انتقال داده تبدیل کرده است.

افزایش تقاضای جهانی مس در راستای سبز شدن شهرها

تأثیر جایگزینی و صرفه‌جویی

در حالی که پیش‌بینی رشد مس بسیار امیدوارکننده است، انتظار می‌رود جایگزینی و صرفه‌جویی اثر تعدیل‌کننده‌ای بر تقاضای آن در آینده داشته باشد. هر فلزی در دنیا این روند را طی کرده است؛ آثار یکی از این جایگزینی‌ها را می‌توان در کاهش پیوسته تقاضا برای آن در خودروهای برقی باتری‌دار طی دهه گذشته مشاهده کرد که ناشی از پیشرفت‌های فناوری متعدد در کنار افزایش استفاده از مواد جایگزین همچون آلومینیوم است.

طبق داده‌های آژانس گزارش قیمت و ارائه‌دهنده اطلاعات تخصصی برای زنجیره تأمین باتری‌های لیتیوم‌یونی برای خودروهای الکتریکی Benchmark Mineral) Intelligence)، انتظار می‌رود مس مورد استفاده در هر وسیله‌نقلیه حدود ۳۸ کیلوگرم کاهش داشته باشد و از ۹۹ کیلوگرم در سال ۲۰۱۵ به ۶۲ کیلوگرم تا سال ۲۰۳۰ برسد.

افزایش تقاضای جهانی مس در راستای سبز شدن شهرها

صرفه‌جویی و جایگزینی چیست؟

صرفه‌جویی یکی از مهم‌ترین عواملی است که موجب این کاهش می‌شود، جایی که مهندسان و تولیدکنندگان به‌طور مداوم کارایی و عملکرد اجزای مختلف را بهبود می‌بخشند و این امر منجر به کاهش مصرف مس می‌شود. برای مثال در تولید باتری‌ها ضخامت فویل مسی مورد استفاده در آند به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا کرده است. سیستم‌های سیم‌کشی خودروها نیز بومی‌سازی شده است که پیشرفت در سیم‌کشی با ولتاژ بالا و یکپارچه‌سازی مدولار موجب کاهش مس در دسته سیم‌ها می‌شود. الکترونیک قدرتی جدیدتر و فشرده‌تر در کنار مدیریت حرارتی بهبودیافته در موتورها و کابل‌های شارژ نیز به کاهش مصرف مس کمک کرده است.

جایگزینی نیز نقش مهمی در این زمینه ایفا کرده است و فلزاتی همچون آلومینیوم به‌طور فزاینده‌ای در قطعاتی از جمله دسته سیم‌ها و کابل‌های شارژ استفاده می‌شود.

وزن سبک‌تر و هزینه کمتر آلومینیوم آن را به یک جایگزین عملی برای مس در کاربردهای خاص تبدیل کرده است، اگرچه فضای اضافی مورد نیاز برای دستیابی به همان سطح رسانایی می‌تواند استفاده از آن را تنها به موارد خاص محدود کند.

افزایش تقاضای جهانی مس در راستای سبز شدن شهرها

به این ترتیب به‌رغم کاهش مصرف مس برای هر وسیله‌نقلیه، چشم‌انداز تقاضای این فلز از بخش خودروهای برقی به دلیل رشد این بخش همچنان قوی است، البته هرچند کاهش سریع تقاضای مس در سایر بخش‌ها بعید به نظر می‌رسد، احتمال وجود ضررهای ثابتی در طول زمان وجود خواهد داشت.

مس نقش مهمی در اقتصاد فردا خواهد داشت و مصرف آن به‌عنوان یک فلز با کاربردهای گسترده که در پیشرفت‌های تکنولوژیکی و انتقال انرژی ضروری محسوب می‌شود، همواره در حال گسترش است. به‌رغم ارائه تسهیلاتی که با جایگزینی و صرفه‌جویی آن فراهم خواهد شد، تجزیه‌وتحلیل معیارها نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۳۰، تقاضای مس تنها در بخش خودروهای الکتریکی از ۲.۵ میلیون تن فراتر خواهد رفت و نقش مهم این فلز سرخ را در گذار به آینده کم‌کربن تضمین می‌کند.

افزایش تقاضای جهانی مس در راستای سبز شدن شهرها

کد خبر 797518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.