ناترازی انرژی؛ تهدیدی جدی برای امنیت انرژی و توسعه پایدار کشور

ناترازی رو به گسترش میان عرضه و تقاضای انرژی یکی از مشکلات کشور است. رشد بی‌رویه مصرف انرژی از یک‌سو و عدم تکافوی میزان تولید با این رشد از سوی دیگر، باعث شده است تا اختلاف زیادی در عرضه و تقاضا به وجود آید که این روند نگران‌کننده تهدیدی جدی برای امنیت انرژی و توسعه پایدار کشور محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ناترازی انرژی یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین بحران‌هایی است که دولت با آن مواجه است. این ناترازی از یک سو فروش و سود شرکت‌ها را کاهش می‌دهد و از دیگر سو ارزآوری را مختل می‌کند و موجب کاهش درآمد دولت نیز می‌شود.

ناترازی رو به گسترش میان عرضه و تقاضای انرژی یکی از مشکلات کشور است. رشد بی‌رویه مصرف انرژی از یک‌سو و عدم تکافوی میزان تولید با این رشد از سوی دیگر، باعث شده است تا اختلاف عرضه و تقاضا در ساعات اوج مصرف، برای گاز به بیش از ۳۰۰ میلیون مترمکعب در روز و برای برق به ۱۲ هزار مگاوات در روز برسد. این روند نگران‌کننده تهدیدی جدی برای امنیت انرژی و توسعه پایدار کشور محسوب می‌شود. کمبود عرضه انرژی می‌تواند سبب قطعی‌های گسترده برق و محدودیت‌های جدی در تأمین سوخت بخش‌های مختلف از جمله خانگی، حمل‌ونقل و صنعت شود که در نهایت آسیب‌های اقتصادی فراوانی را در پی خواهد داشت.

احمد انارکی محمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به راهکارها در رابطه با رفع ناترازی در حوزه انرژی اظهار کرد: ناترازی‌ها به یک معضل اساسی در کشور تبدیل شده و مشکلات در این بخش زیاد است و اگر ناترازی‌ها در حوزه انرژی برطرف نشود، به طور قطع خاموشی‌ها و همچنین قطعی‌ها تکرار خواهد شد همچنین در صورت ادامه این روند در فصل زمستان با قطعی گاز مواجه خواهیم شد و اینگونه مباحث می‌تواند به تولید آسیب زده و به نوعی تولید را زمین گیر کند.

وی با بیان اینکه باید به تولید انرژی در کشور توجه جدی داشته باشیم، ادامه داد: اینکه مسئولین تاکید بر تولید انرژی و ساخت نیروگاه‌ها در کشور داشته باشند اما مردم اعتماد لازم را به دستگاه‌ها و همچنین دولت نکنند، این اقدام عملیاتی نخواهد شد بنابراین مسئولین دولتی باید به جد به این موضوع ورود کرده تا سازوکاری اطمینان ساز برای مشارکت مردم در این بخش در نظر گرفته شود در غیر این صورت با وضعیت فعلی نمی‌توانیم به رفع ناترازی کمک کنیم.

رئیس «کمیته تأمین مالی، بازار سرمایه و صنعت بیمه» کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی طی پیشنهادی بیان کرد: به اعتقاد بنده بورس انرژی باید به موضوع رفع ناترازی‌های انرژی ورود کرده و این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد.

انارکی محمدی تاکید کرد: مردم باید رفع ناترازی‌ها را از طریق بورس انرژی دنبال کرده و در راستای اقدامات این بخش به مشارکت با بخش خصوصی بپردازند. البته باید پیش از هر کاری اعتماد لازم برای مشارکت مردم در این بخش فراهم شود.

وی عنوان کرد: بورس انرژی می‌تواند تأمین مالی پروژه‌ها در زمینه رفع ناترازی انرژی را فراهم کرده و حتی در فروش انرژی نیز نقش آفرین باشد. در راستای این اقدام به طور حتم می‌توانیم رفع ناترازی‌ها را برطرف کنیم.

بر این اساس، مسئولان امر هرچه زودتر باید به سمت تثبیت قیمت و مردم مصرف بهینه حرکت کنند تا از ناترازی انرژی جلوگیری و تنها ذی نفعان قشر مرفه جامعه نباشند.

کد خبر 797516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.