بهترین سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی جهان از هنگ‌کنگ تا لندن

حمل‌ونقل عمومی بستر مناسبی است که شهرها سفرهای کارآمد و مقرون‌به‌صرفه را برای شهروندان فراهم کنند و جامعه را به سوی تردد پایدار سوق دهند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، در بعضی از شهرهای جهان همچون استکهلم حمل‌ونقل عمومی فقط راهی برای سفر از مبدأ به مقصد نیست، بلکه به فضایی جذاب تبدیل شده است که شاهکارهای هنر، معماری و طراحی را به معرض نمایش می‌گذارد و از این روش به‌منظور جذب بیشتر شهروندان برای استفاده از حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کند. از تله‌کابین‌های مدیلن گرفته تا اتوبوس‌های دو طبقه لندن، بسیاری از شهرها بهترین دسترسی را به همه افراد ارائه می‌دهند و امکان سفرهای شهری را برای سالمندان، والدینی که کالسکه نوزاد دارند و معلولان حرکتی آسان‌تر می‌کنند.

در ادامه شهرهایی از سراسر جهان با بهترین حمل‌ونقل عمومی معرفی می‌شود که بدون ترتیبی خاص و بر اساس معیارهای مختلفی از جمله دسترسی، پایداری، کارایی، قابلیت اطمینان، تمیزی و طراحی رتبه‌بندی شده است.

هنگ‌کنگ، چین

سیستم حمل‌ونقل عمومی هنگ‌کنگ خدمات گسترده، مقرون‌به‌صرفه و فراگیری را ارائه می‌دهد که تمایل شهروندان را به خرید خودروی شخصی کاهش داده است. راه‌آهن هنگ‌کنگ با حجم انبوهی از سفرهای شهری و مسافرانی که از این سرویس استفاده می‌کنند، از نظر زمان‌بندی بسیار دقیق است و نرخ ۹۹.۹ درصدی دارد. از ۹۸ ایستگاه این خط راه‌آهن، ۹۷ ایستگاه آن از سطح خیابان قابل دسترسی است و هر ایستگاه WiFi رایگان، محل شارژ لوازم الکترونیکی، سرویس‌های بهداشتی عمومی تمیز و البته اتاق‌های شیردهی در اختیار مسافران قرار می‌دهد.

نرخ سفرها در این شهر بسیار مقرون‌به‌صرفه است و طولانی‌ترین سفرها فقط نزدیک به ۶۰ سنت هزینه دارد، یافتن راهی ارزان‌تر، سریع‌تر یا قابل پیش‌بینی‌تر برای رسیدن به مقصد غیرممکن است. مسافران می‌توانند با سوارشدن بر تراموای دو طبقه هنگ‌کنگ، از مناظر دیدنی شهر دیدن کنند.

بهترین سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی جهان از هنگ‌کنگ تا لندن

دهلی، هند

متروی دهلی که از نظر ایمنی، کارایی و بهداشت در رتبه بالایی قرار دارد، بزرگ‌ترین سیستم حمل‌ونقل سریع هند است که پایتخت این کشور را با مجموع ۱۲ خط مترو با کدهای رنگی و ۲۸۸ ایستگاه به شهرهای مجاور متصل می‌کند. سازمان حمل‌ونقل دهلی پیش‌بینی کرده است که تا سال ۲۰۲۶ تعداد ۴۵ ایستگاه جدید به مسیر مترو اضافه خواهد شد.

متروی دهلی نخستین سیستم حمل‌ونقل جهان بود که اعتبار کربن سازمان ملل را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای دریافت کرد و در حال حاضر ۳۵ درصد از انرژی خود را از منابع تجدیدپذیر تأمین می‌کند. قطارها در زمان اوج سفرها، هر دو تا پنج دقیقه و در ساعات دیگر هر ۱۰ دقیقه حرکت می‌کنند که نشان‌دهنده سرویس‌دهی سریع و مناسب این مترو است، علاوه بر این متروی دهلی در سال ۲۰۱۰ واگن‌های مخصوص بانوان را معرفی کرد که در هر قطار در دسترس است تا از این طریق امنیت سفرها را افزایش دهد.

هر ایستگاه مترو با سرویس‌های بهداشتی تمیز و آسانسورهای ایمن، ارائه یک سفر مطمئن و کارآمد را برای همه افراد تضمین می‌کند. قطارها و ایستگاه‌ها همه دارای سیستم تهویه مطبوع است و تحمل گرما و رطوبت همیشگی هوای دهلی را برای مسافران آسان می‌کند. کرایه‌ها بر اساس مسافت محاسبه و از ۱۲ سنت شروع می‌شود.

بهترین سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی جهان از هنگ‌کنگ تا لندن

توکیو، ژاپن

متروی توکیو بسیار گسترده، تمیز، سریع و قابل اعتماد است و تقریباً به تمام جاذبه‌های شهر توکیو دسترسی دارد. نام‌گذاری مناسب، شماره‌گذاری و رنگ‌بندی ایستگاه‌ها، راه‌های مختلفی را در اختیار مسافران قرار می‌دهد که حتی بدون نیاز به دانستن زبان ژاپنی بتوانند از مترو استفاده کنند. این مترو روزانه به حدود هفت میلیون نفر خدمات می‌دهد و زمان‌بندی حرکت قطارها از هر ایستگاه به‌ویژه در ساعات شلوغ صبح و عصر، در بالاترین حالت ممکن تنظیم می‌شود و این اطمینان را به مسافران می‌دهد که زمان زیادی در ایستگاه منتظر نخواهند ماند.

متروی توکیو به دلیل بهداشت مناسب و نگهداری دقیق آن در سطح جهانی شناخته شده است. بسیاری از ایستگاه‌ها مجهز به آسانسور و رمپ است که قابلیت دسترسی را برای کسانی که از ویلچر، کالسکه یا چمدان استفاده می‌کنند، افزایش داده است. با توجه به شرایط آب‌وهوایی توکیو، این مترو دسترسی به جاذبه‌های معروف و اماکن کلیدی شهر را به‌ویژه در روزهای بارانی یا آب‌وهوای نامساعد، بدون نیاز به خروج از ایستگاه فراهم می‌کند.

بهترین سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی جهان از هنگ‌کنگ تا لندن

سنگاپور

سرویس حمل‌ونقل عمومی با طراحی بهینه که بتواند میلیون‌ها نفر را جابه‌جا کند، برای سنگاپور به‌عنوان سومین کشور پرجمعیت جهان ضروری است. حمل‌ونقل سریع سنگاپور در حال حاضر دارای ۶ خط با ۱۴۰ ایستگاه است و قرار است تا سال ۲۰۴۰ دو برابر شود. متروی سنگاپور در کشوری با جمعیت نزدیک به ۵.۵ میلیون نفر، روزانه به سه میلیون نفر برای سفرهای شهری خدمات‌رسانی می‌کند.

حرکت قطارها سریع و زمان‌بندی شده است که در ساعات شلوغی صبح هر دو تا سه دقیقه و در سایر ساعات روز هر پنج تا هفت دقیقه یک قطار از ایستگاه‌ها حرکت می‌کند. دسترسی متروی سنگاپور با یک سیستم ریلی سبک با دو خط و ۴۰ ایستگاه دیگر تکمیل می‌شود. ایستگاه‌ها و اطلاعیه‌های مورد نیاز در هر ایستگاه به چهار زبان رسمی سنگاپور شامل انگلیسی، چینی، مالایی و تامیل اعلام می‌شود و سفرهای شهری بدون نیاز به اتومبیل و مراقب را برای همه افراد آسان می‌کند.

در هر ایستگاه مسیرهای پیاده‌روی محافظت‌شده‌ای قرار دارد که پیاده‌روی تا محل سوارشدن به قطار را در شرایط آب‌وهوایی نامساعد تسهیل می‌کند. یکی از مزایای اصلی این مترو، مقرون‌به‌صرفه بودن آن است؛ کرایه سفر بر اساس مسافت طی‌شده محاسبه می‌شود که آن را به گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه برای سفرهای کوتاه و طولانی تبدیل کرده است.

بهترین سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی جهان از هنگ‌کنگ تا لندن

لندن، انگلستان

حمل‌ونقل عمومی لندن بخش جدایی‌ناپذیر شهر است و اتوبوس‌های دو طبقه قرمز آن به‌عنوان نماد ملی بریتانیا شناخته می‌شود. سیستم ریلی لندن از نخستین راه‌آهن‌های زیرزمینی جهان است و روزانه به پنج میلیون نفر در ۱۱ خط و ۲۷۲ ایستگاه خدمات‌رسانی می‌کند که نیمی از آن‌ها به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کند.

جدیدترین سیستم اضافه‌شده به متروی سنتی، خط الیزابت است که در سال ۲۰۲۲ راه‌اندازی شد و حومه‌های شهری لندن را به مرکز شهر متصل می‌کند. مسافران می‌توانند هر نیم‌ساعت یک بار با قطارهای خط الیزابت از فرودگاه هیترو به مرکز لندن در ۴۵ دقیقه سفر کنند. متروی لندن، زیربنای صنایع و مشاغل این شهر است، ارتباط اجتماعی را برای اکثر لندنی‌ها ممکن می‌سازد و سفر به اماکن گردشگری را تسهیل می‌کند.

بهترین سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی جهان از هنگ‌کنگ تا لندن

استکهلم، سوئد

استکهلم از ۱۴ منطقه جزیره‌ای تشکیل شده است که توسط یک شبکه حمل‌ونقل عمومی قوی شامل یک مترو با ۱۰۰ ایستگاه، خطوط کشتیرانی، اتوبوس و تراموا به هم متصل می‌شوند. متروی استکهلم (Tunnelbana یا T-bana) به‌عنوان طولانی‌ترین گالری هنری جهان شناخته می‌شود؛ این مترو علاوه‌بر کاهش ترافیک، هنر را رایگان در دسترس عموم مردم قرار داده است.

در حال حاضر ۹۴ ایستگاه از ۱۰۰ ایستگاه T-bana، آثار ۲۵۰ هنرمند از جمله نقاشی، مجسمه و اینستالیشن‌های بزرگ را در معرض نمایش قرار داده است که تاریخ و فرهنگ محله‌های اطراف را به تصویر می‌کشد. یکی از جذاب‌ترین ایستگاه‌های مترو، ایستگاه Rådhuset با سقف قرمز است که مفهوم غروب‌های جنگلی را نشان می‌دهد و نقاشی‌های دیواری دهه ۱۹۷۰ را به نمایش گذاشته است. تورهای هنری رایگان با راهنما از ژوئن تا آگوست هر سه‌شنبه، پنجشنبه و شنبه برای گردشگران در این شهر در دسترس است.

با توجه به اینکه سوئد یکی از سریع‌ترین مناطق در حال رشد در اروپا است، سیستم حمل‌ونقل در داخل و حومه شهر نیاز به گسترش و افزایش ظرفیت دارد. بزرگ‌ترین پروژه سرمایه‌گذاری برای حمل‌ونقل عمومی در استکهلم از دهه ۱۹۷۰ در حال اجرا است و شامل گسترش خطوط متروی موجود، ساخت ایستگاه‌های جدید و توسعه تسهیلات فعلی است که علاوه بر افزایش ظرفیت، منجر به بهبود اتصال در سراسر این منطقه می‌شود.

بهترین سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی جهان از هنگ‌کنگ تا لندن

کد خبر 797501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.