نقش دامپزشکی در حفاظت از حیات‌وحش حیاتی است

دامپزشک و کارشناس حیات وحش گفت: دامپزشکی تنها به بهداشت و درمان حیوانات محدود نمی‌شود، بلکه ارتباط مستقیمی با حفاظت از حیات وحش دارد و بسیاری از حیوانات در اکوسیستم‌ها زندگی می‌کنند و سلامت آنها بر سلامت کلی تنوع زیستی اثرگذار است.

فهیمه اسلامی در آستانه روز دامپزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا پیرامون اهمیت و نقش دامپزشکی در حفاظت از محیط زیست اظهار کرد: دامپزشکی تنها به بهداشت و درمان حیوانات محدود نمی‌شود، این رشته نقش حیاتی در حفاظت از محیط زیست و سلامت کلی سیاره زمین ایفا می‌کند، همچنین تنوع زیستی تمام گونه‌های زنده گیاهی و جانوری را شامل می‌شود، بی‌گمان حفاظت از گونه‌های جانوری در مباحث مدیریت حیات وحش، مناطق تحت مدیریت، نواحی حفاظت شده محیط‌زیست و زندگی حیات وحش خارج از مناطق حفاظت شده بسیار ارزشمند است.

وی درباره نقش دامپزشکی در حفاظت از حیات‌وحش افزود: برای نمونه حدود ۱.۵ ماه گذشته یک خرس در منطقه حفاظت شده (هلن) دچار گرفتاری شده بود که با عملیات بیهوشی و نجات در آن منطقه مجدد رهاسازی شد، لذا این‌گونه اقدامات زیست محیطی بدون یک حضور دامپزشک آشنا به حوزه حیات وحش اجرایی نخواهد شد.

دامپزشک حیات وحش با اشاره به بهره‌برداری اولین مرکز تشخیص و درمان حیات وحش در غرب کشور طی سال‌جاری گفت: در شش ماهه نخست سال جاری ۴۷ گونه ارجاعی پرندگان، پستانداران و خزندگان به مرکز تشخیص و درمان انتقال داده شد که پس از تیمار و ساماندهی تعدادی از آنها مجدد در طبیعت رهاسازی شدند.

اسلامی با تاکید بر اینکه بهره‌وری از مرکز تشخیص و درمان و دامپزشکان حیات وحش به طور حتم خط مقدم حفاظت از تنوع زیستی است، اظهار کرد: با وجود اهمیت مباحث دامپزشکی در حفاظت از تنوع زیستی، طی دوران شش سال تحصیل در دانشگاه‌ها به هیچ‌وجه واحد درسی با موضوع حیات وحش برای دانشجویان به جز مباحث دام‌های اهلی تعریف نشده و لازم است که به این موضوع توجه شود، در این راستا برای تدوین دروس حیات وحش در مقاطع دانشگاه چندین مرتبه با وزارت علوم بدون احتساب نتایج وارد مذاکره شدیم، در نهایت باید بدانیم در واقع دانشجویان دامپزشک حیات وحش پس از فارغ‌التحصیلی طی مطالعات کتب و مقالات با روش‌های درمانی و بیهوشی حیات وحش آشنا می‌شوند.

وی با بیان اینکه تعداد دامپزشکان حیات وحش که در محیط زیست فعالیت دارند، بسیار محدود هستند، افزود: این موضوع مهم را باید قبول کنیم که ضروری است بخشی از دامپزشکان برای حفاظت محیط زیست به سمت حیات وحش سوق داده شوند و تمام تمرکزها روی پرورش حیوانات اهلی نباشد.

راهکاری حفظ گونه‌های در معرض انقراض حیات وحش

دامپزشک حیات وحش پیرامون راهکاری حفظ گونه‌های در معرض انقراض حیات وحش تصریح کرد: گونه‌های در خطر انقراض در تمام کشور پراکندگی دارند و وجود مناطق تحت مدیریت در استان‌ها که توسط محیط‌بانان، شبانه‌روزی حفاظت می‌شود، یکی از مهم‌ترین اقداماتی برای حفظ این گونه‌ها است.

اسلامی اضافه کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده نمی‌توانیم تضمین کنیم در مناطق آزاد و خارج از نواحی تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست اتفاقات ناگواری رخ ندهد و مشخص نیست که چه رویدادهایی برای گونه‌های حیات وحش اتفاق خواهد افتاد.

وی پیرامون اجرای برنامه‌های حفاظتی با پیوست‌های فرهنگی، آموزشی و حفاظتی به منظور حفاظت از گونه‌های حیات وحش اضافه کرد: برای نمونه در تابستان با موضوع تعارض انسان و حیات وحش مواجه هستیم به طوری که در این فصل ممکن است حیواناتی همچون خرس‌های قهوه‌ای به باغات کشاورزان هجوم ببرند که مهم است برای جلوگیری از این تعارضات، آموزش‌هایی به مردم همجوار روستاها ارائه شود.

دامپزشک حیات وحش درباره مباحث مهم بازتوانی حیوانات آسیب‌دیده و بازگشت مجدد آنها به حیات وحش گفت: دامپزشکان با توان‌بخشی حیوانات آسیب‌دیده به بازگشت آن‌ها به طبیعت کمک می‌کنند، چرا که یک فرد عادی بدون آگاهی از حیات وحش، آناتومی حیوانات و نداشتن شناخت داروها نمی‌تواند حیوانی را تیمار کند، باید تاکید کنم که در خط مقدم حفظ تنوع زیستی در مجاور محیط‌بانان، دامپزشکان حیات وحش ایستاده‌اند.

اسلامی با اشاره به آغاز فصل چرای دام‌های اهلی و لزوم پایش مداوم گله‌ها و پیشگیری از انتقال بیماری به حیات وحش منطقه خاطرنشان کرد: بسیاری از بیماری‌هایی که سبب آسیب به حیات وحش می‌شود، همچون طاعون نشخوارکنندگان کوچک از دام اهلی به حیات وحش منتقل می‌شود، لذا حفاظت از گونه‌های تنوع زیستی تحت هر شرایطی یکی از اقدامات مهم دامپزشکان حیات وحش است و این پایش‌ها با همکاری دامپزشکان سازمان محیط زیست و اداره کل دامپزشکی در هر استانی انجام می‌شود.

کد خبر 797251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.