بارش شهابی کاملوپاردالیس اکتبر ۲۰۲۴ را از دست ندهید

بهترین زمان برای مشاهده بارش شهابی کاملوپاردالیس اکتبر ۲۰۲۴ چهاردهم مهر ساعت ۲۱:۰۰ است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بارش شهابی کاملوپاردالیس اکتبر ۲۰۲۴ از چهاردهم مهر تا پانزدهم مهر فعال است و زمان اوج آن شنبه -چهاردهم مهر- رخ می‌دهد، در طول این مدت هر زمان که نقطه تابشی شهاب‌باران در صورت فلکی اژدها بالای افق باشد، احتمال مشاهده شهاب‌ها وجود خواهد داشت، هرچه نقطه تابش در آسمان بالاتر باشد، تعداد شهاب‌های قابل مشاهده افزایش پیدا می‌کند.

بارش شهابی کاملوپاردالیس اکتبر ۲۰۲۴ تمام طول شب قابل رصد است، البته بهترین زمان برای مشاهده شهاب‌ها ساعت ۲۱:۰۰ است، در این زمان، چرخش زمین، اصفهان را در سمت بهینه در جهت شهاب‌های ورودی می‌چرخاند و تعداد شهاب‌هایی که به صورت عمودی به سمت پایین می‌بارد را به حداکثر می‌رساند، در زمان‌های دیگر، شهاب‌های کمتری بر فراز آسمان اصفهان می‌سوزند و تمایل دارند با زاویه مایل وارد جو شوند.

اوج بارش شهابی نزدیک به پدیده ماه نو رخ می‌دهد، بنابراین برای مشاهده شهاب‌ها تداخل زیادی ایجاد نمی‌کند.

نزدیک شدن ماه و سیاره زهره به یکدیگر

ماه و سیاره زهره شنبه -چهاردهم مهر- به یکدیگر نزدیک می‏‌شوند، به طوری که ماه سه روزه از زاویه دو درجه و ۴۸ دقیقه‌ای سیاره زهره عبور می‌کند، این پدیده از ساعت ۱۷:۵۷ تا ۱۹:۱۲ قابل رصد است، به طوری که حوالی ساعت ۱۷:۵۷ حدود ۱۳ درجه بالاتر از افق جنوب غربی شما قابل مشاهده خواهند بود، سپس به سمت افق فرو می‌روند و یک ساعت و ۳۰ دقیقه پس از غروب خورشید، ساعت ۱۹:۱۲، از دسترس خارج می‏‌شوند.

ماه در قدر منفی ۹.۸ و سیاره زهره در قدر منفی ۴.۰ هر دو در صورت فلکی ترازو قرار خواهند گرفت، این دو جرم به قدری از یکدیگر جدا خواهند بود که در میدان دید تلسکوپ قرار نمی‌گیرند، اما با چشم غیرمسلح یا از طریق دوربین دوچشمی قابل مشاهده خواهند بود.

مقارنه ماه و سیاره زهره

ماه و سیاره زهره شنبه -چهاردهم مهر- در یک راستا قرار می‌گیرند، به طوری که ماه سه روزه از زاویه سه درجه‌ای جنوب سیاره زهره عبور می‌کند، این پدیده از ساعت ۱۷:۵۷ تا ۱۹:۱۳ قابل رصد است، به طوری که حوالی ساعت ۱۷:۵۷ حدود ۱۳ درجه بالاتر از افق جنوب غربی شما قابل مشاهده خواهند بود، سپس به سمت افق فرو می‌روند و یک ساعت و ۳۱ دقیقه پس از غروب خورشید، ساعت ۱۹:۱۳، از دسترس خارج می‏‌شوند.

ماه در قدر منفی ۹.۹ و سیاره زهره در قدر منفی ۴.۰ هر دو در صورت فلکی ترازو قرار خواهند گرفت، این دو جرم به قدری از یکدیگر جدا خواهند بود که در میدان دید تلسکوپ قرار نمی‌گیرند، اما با چشم غیرمسلح یا از طریق دوربین دوچشمی قابل مشاهده خواهند بود.

ماه در حضیض خورشیدی

ماه شنبه -چهاردهم مهر- در نزدیک‌ترین فاصله از خورشید در فاصله ۰.۹۹۷۶ واحد نجومی از خورشید قرار خواهد گرفت، این اتفاق تقریباً زمانی رخ می‌دهد که مدار ماه آن را بین خورشید و زمین قرار می‌دهد که تقریباً همزمان با عبور از پدیده ماه نو است.

در لحظه حضیض خورشیدی ماه، زمین در فاصله ۰.۹۹۹۹ واحد نجومی از خورشید و ماه در فاصله ۰.۹۹۷۶ واحد نجومی از خورشید قرار می‌گیرد، در این زمان فاصله بین زمین و ماه نیز ۰.۰۰۲۷ واحد نجومی (۴۰۳ هزار کیلومتر) خواهد بود.

کد خبر 797160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.