ارتباط مستقیم بین دستگاه‌های الکترونیکی و بدن انسان

مواد بیوالکترونیکی نوین که برای استفاده در دستگاه‌های پزشکی طراحی شده‌اند، امکان اتصال مستقیم بین بدن انسان و دستگاه‌های الکترونیکی را فراهم می‌کنند. این پیشرفت می‌تواند تحولی بزرگ در فناوری‌های درمانی و پزشکی ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در سال ۲۰۲۴ پژوهشگران در زمینه مواد بیوالکترونیکی به پیشرفت‌های چشمگیری دست پیدا کردند که می‌تواند انقلابی در حوزه پزشکی ایجاد کند. این مواد نوین که ترکیبی از نانومواد و پلیمرهای مهندسی‌شده هستند، به دستگاه‌های پزشکی امکان می‌دهند که به‌طور مستقیم با بافت‌های بدن تعامل کنند.

یکی از کاربردهای برجسته این مواد، در سیستم‌های رابط مغز-کامپیوتر (BCI) است. این سیستم‌ها از شبکه‌ای از الکترودهای زیست‌سازگار استفاده می‌کنند که به‌طور مستقیم در مغز کاشته می‌شوند و امکان انتقال سیگنال‌های عصبی به دستگاه‌های خارجی را فراهم می‌آورند.

در سال ۲۰۲۳، شرکت Neuralink نخستین تاییدیه FDA را برای آغاز آزمایشات انسانی این سیستم‌ها دریافت کرد. این مواد، نه تنها به‌عنوان رابط‌های موقتی عمل می‌کنند، بلکه قابلیت جذب در بدن را نیز دارند، به این معنی که پس از استفاده، نیازی به جراحی برای حذف آن‌ها نخواهد بود.

این پیشرفت در مواد بیوالکترونیکی، از جمله توسعه حسگرهای زیستی که به‌طور کامل قابل جذب در بدن هستند، نویدبخش آینده‌ای است که در آن درمان‌های پزشکی به مراتب کم‌تهاجمی‌تر و مؤثرتر خواهند شد، همچنین استفاده از این مواد در ساخت پروتزهای هوشمند و دستگاه‌های تشخیصی دقیق‌تر، افق‌های جدیدی در درمان بیماری‌های عصبی و جراحی‌های پیچیده باز کرده است

کد خبر 797155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.