ابتلاء به بیماری کبد چرب با تجمع چربی در بدن / ۱۰ درصد بیماران اضافه وزن ندارند

فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان با اشاره به ابتلای افراد به بیماری کبد چرب با تجمع چربی در بدن گفت: هفت تا ۱۰ درصد بیماران ابتلاء به این بیماری اضافه وزن ندارند.

محمد جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به بیماری کبد چرب و علل ابتلای افراد به این بیماری اظهار کرد: هنگامی که افراد دچار افزایش وزن می‌شوند، بافت غالبی که در بدن تجمع پیدا می‌کند، چربی است و کبد از جمله ارگان‌هایی است که چربی می‌تواند در آن جمع شود، حتی هنگامی که از افراد دارای اضافه وزن و درگیر با بیماری کبد چرب سونوگرافی داخلی انجام می‌شود، درجاتی از چربی لوزالمعده نیز دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه چربی در بسیاری از ارگان‌ها از جمله جدار عروق تجمع پیدا می‌کند، رسوب می‌کند، افزود: ممکن نیست فردی در هیچ جای بدن خود چربی نداشته باشد و چربی تنها در کبود او تجمع پیدا کرده باشد، در واقع با تجمع چربی در کبد، عملکرد طبیعی سلول‌های بافت کبد تضعیف می‌شود.

فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه هفت تا ۱۰ درصد از بیماران درگیر با کبد چرب، اضافه وزن ندارند، تصریح کرد: وجود اختلالات متابولیسمی و افزایش وزن آن‌ها نسبت به دوران بلوغ می‌تواند از دلایل دیگر ابتلاء به کبد چرب باشد.

جعفری با اشاره به تأثیر سن بر ابتلاء به بیماری کبد چرب ادامه داد: به‌طور معمول از سن ۴۰ سالگی به بعد، بافت عضلانی رو به کاهش می‌رود و به جای بافت عضلانی از دست رفته، چربی ذخیره می‌شود و درصد چربی بدن افزایش پیدا می‌کند، ممکن است حتی افراد تغییری در وزن خود احساس نکنند، چراکه چگالی چربی از چگالی عضله کمتر است، اما بافت عضلانی آن‌ها با چربی جایگزین شده است.

وی با اشاره به اینکه توصیه می‌شود افراد به‌ویژه افراد دارای سن بالای ۴۰ سال، ورزش‌های دارای ایزومتریک و ایزوتونیک را مد نظر داشته باشند، گفت: ورزش‌های ایزومتریک موجب عضله‌سازی و حفظ عضلات می‌شود که از جمله این ورزش‌ها می‌توان به کار با وزنه و ورزش‌های کشسانی اشاره کرد و پیاده‌روی تند نیز از جمله ورزش‌های ایزوتونیک محسوب می‌شود.

فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: بعضی موارد همچون داشتن مشکل در بلع، دفع خون، استفراغ خونی یا لخته‌های خون، کاهش وزن ناخواسته در بازه زمانی سه تا شش ماه، سابقه سرطان‌های روده، معده و مری در افراد درجه یک خانواده، از جمله مواردی است که ممکن است زنگ خطری برای ابتلای افراد به بیماری‌های گوارشی باشد و توصیه می‌شود در صورت بروز این علائم، افراد به متخصصان گوارش مراجعه کنند.

کد خبر 797135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.