از وعده‌ تا تحقق؛ این شهرها «کربن‌صفر» می‌شوند

شهرها تنها ۲ درصد از سطح زمین را پوشش می‌دهند، اما مسئول بیش از ۶۰ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای هستند و ۷۸ درصد از انرژی جهان را مصرف می‌کنند. این ارقام به‌طور قابل‌توجهی در تسریع تغییرات آب‌وهوایی نقش دارند؛ شهرهایی نظیر هلسینکی و کپنهاگ در خط مقدم مبارزه برای کاهش کربن در سطح محلی هستند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، شهرها می‌توانند اقدامات زیادی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای (به‌طور عمده دی‌اکسید کربن و متان) انجام دهند. برای مثال، بر اساس مطالعه‌ای که توسط دفتر کارایی انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر ایالات متحده انجام شده است، استراتژی‌های آب‌وهوایی در سطح شهری می‌تواند انتشار گازهای گلخانه‌ای این کشور را بین ۳ تا ۷ درصد کاهش دهد.

نقش شهرها در سازگاری با اقلیم

وقتی نوبت به بحث درباره استراتژی‌هایی برای کاهش خطرات تغییرات آب‌وهوایی می‌رسد، اقدام‌های عملی برای تحقق وعده‌ها منجر به زبان جدیدی برای تعریف دقیق انواع سیاست‌ها شده است و به این ترتیب گذار به اصطلاحاتی همچون «انطباق با آب‌وهوا» یا «کاهش تأثیر» تغییر یافته است که هدف نهایی دستیابی به کربن‌زدایی است.

اگرچه شهرها تنها ۲ درصد از سطح زمین را پوشش می‌دهند، اما مسئول بیش از ۶۰ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای هستند و ۷۸ درصد از انرژی جهان را مصرف می‌کنند. این ارقام به‌طور قابل‌توجهی به تسریع تغییرات آب‌وهوایی کمک می‌کند. خبر خوب این است که بسیاری از شهرها در حال حاضر، یا از طریق ابتکارات مشترک یا تلاش‌های مستقل، برای رسیدگی به وضعیت اضطراری آب‌وهوا برای مقابله با این چالش پیچیده جهانی، اقدام می‌کنند.

خنثی‌سازی انتشار گازهای گلخانه‌ای مجموعه‌ای از فرآیندهای فعالیت شهری را تحت تأثیر قرار می‌دهد: کنترل و بهبود کیفیت هوا، استفاده بهتر از منابع، چالش ایجاد مدل‌های انرژی کارآمد بر اساس منابع تجدیدپذیر، ترویج پروژه‌های معماری پایدار، تحرک بدون انتشار و مشارکت مردم در سطح جامعه. این موارد تنها بخشی از مشکلات است که هر کدام چالش‌های ویژه خود را دارند.

از وعده‌ تا تحقق؛ این شهرها کربن‌صفر می‌شوند

شهرها برای یک هدف مشترک متحد شدند

به‌رغم بافت محلی منحصر به فرد هر شهر، بسیاری از آنها از طریق پلتفرم‌ها و انجمن‌های مختلف اهداف مشترک آب‌وهوایی جهانی را دنبال کنند.

C۴۰

یک شبکه بین‌المللی متشکل از حدود ۱۰۰ شهردار از شهرهای بزرگ در سراسر جهان که در تلاش‌های خود برای رسیدگی جمعی به بحران آب‌وهوا متحد شده‌اند. این سازمان متعهد به ترویج اقدامات مبتنی بر علم و تقویت همکاری‌های چند رشته‌ای با هدف کاهش انتشار کربن تا ۵۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ و محدود کردن گرمایش جهانی به ۱.۵ درجه سانتی‌گراد است.

یکی از موفقیت‌های قابل‌توجه آن پیشرفت در ورشو است. با حمایت C۴۰، پایتخت لهستان با موفقیت برنامه اقدام شهر سبز و اقلیم خود را اجرا کرده است. این طرح که از طریق یک رویکرد مشارکتی توسعه یافته است، روش بانک اروپایی بازسازی و توسعه (EBRD) را با چارچوب برنامه‌ریزی اقدام آب‌وهوایی C۴۰ ادغام می‌کند.

از وعده‌ تا تحقق؛ این شهرها کربن‌صفر می‌شوند

یکی از موفقیت‌های کلیدی، تضمین تعهد شرکت ملی نفت و گاز برای تهیه نقشه راه مشترک انرژی بوده است. این طرح بر اتخاذ منابع انرژی با انتشار صفر تمرکز دارد و از هدف دستیابی به کاهش ۶۰ درصدی انتشار تا سال ۲۰۳۰ حمایت می‌کند.

شبکه شهرهای اسپانیایی برای آب‌وهوا

این شبکه از شهرها که در سال ۲۰۰۵ تأسیس شد، بیش از ۶۰ درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد. این شبکه همکاری بین نهادهای عمومی و ادارات را تقویت می‌کند و با یکدیگر برای توسعه و اجرای سیاست‌های پایداری محلی با هدف رسیدگی به وضعیت اضطراری آب‌وهوا همکاری می‌کنند. یکی از پروژه‌های کلیدی آن توسعه ابزاری برای محاسبه و ثبت ردپای کربن شهری است که شهرداری‌ها را قادر می‌سازد انتشار آن را ردیابی کنند و برای کاهش آن برنامه‌های هدفمند طراحی کنند.

دولت‌های محلی برای پایداری

این نهاد از طریق طرح‌های مختلف از شهرها حمایت می‌کند، از جمله مأموریت شهرهای اتحادیه اروپا که هدف آن ایجاد بیش از ۱۱۲ شهر هوشمند و خنثی از نظر آب‌وهوا تا سال ۲۰۳۰ است.

این مجموعه طیف گسترده‌ای از ابتکارات را با هدف رسیدگی به وضعیت اضطراری آب‌وهوا ارائه می‌دهد. یکی از جدیدترین ابتکارات TIPS4PED است که مناطق شهری در تورین، کورک، بوداپست و کوزانی را با استفاده از شبیه‌سازی‌ها و دوقلوی دیجیتال تغییر می‌دهد.

از وعده‌ تا تحقق؛ این شهرها کربن‌صفر می‌شوند

شهرهایی که در حال کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای هستند

وقتی نوبت به مبارزه با گازهای گلخانه‌ای می‌رسد، شهرها و مناطقی را شناسایی می‌کنیم که سال‌هاست نتوانسته‌اند به اهداف خود برسند. در ادامه به چند داستان موفقیت در شهرهایی می‌پردازیم که به نتایج خوبی در این زمینه دست یافته‌اند.

دانمارک

پایتخت دانمارک برای بیش از یک دهه پیشروی جهانی در زمینه کاهش انتشار کربن بوده است. جابه‌جایی پایدار همیشه در مرکز برنامه‌ریزی این شهر بوده است. آن‌ها مدتی است به خود می‌بالند که شهروندانشان ۶.۶ برابر ماشین، دوچرخه دارند.

با این حال، جدا از این سیاست نمادین، کپنهاگ یک هدف بلندپروازانه را ایجاد کرده است که تا سال ۲۰۲۵ شهری خنثی از کربن باشد. این شهر بر اساس اهداف هفده‌گانه دستور کار ۲۰۳۰ برنامه‌ریزی کرد، به‌طوری‌که در سال ۲۰۱۹، آن‌ها موفق به جذب بیش از ۲۰۰ سرمایه‌گذار برای توسعه ۲۲ طرح تجاری در ۶۵ پروژه مرتبط با بهره‌وری انرژی و تحرک پاک شده بودند.

از وعده‌ تا تحقق؛ این شهرها کربن‌صفر می‌شوند

سان‌فرانسیسکو، رکورد کاهش CO۲

نقشه راه زیست‌محیطی سانفرانسیسکو توانسته است ردپای کربن آن را بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۲ تا ۴۸ درصد کاهش دهد. بخش قابل‌توجهی از استراتژی آن شامل اجرای یک چارچوب قانونی باثبات است؛ به عنوان مثال، مقررات سال ۲۰۱۹ که تمام ساختمان‌های تجاری بزرگ در مرکز شهر را ملزم می‌کند تا صددرصد از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کنند.

یوکوهاما و تمرکز بر انرژی آبی

در سال ۲۰۱۷، یوکوهاما در ژاپن تصمیم گرفت استراتژی خود را از طریق طرحی متمرکز بر سازگاری و کاهش اعمال کند. این شهر ژاپنی طرح را با همسایه خود یعنی توکیو به اشتراک گذاشت که هدف آن تأمین صددرصدی انرژی الکتریکی تا سال ۲۰۵۰ از منابع تجدیدپذیر است. در میان اقدامات یوکوهاما، پروژه کربن آبی است که با هدف استفاده از ماهیت خاص اکوسیستم‌های ساحلی و دریایی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای انجام می‌شود.

از وعده‌ تا تحقق؛ این شهرها کربن‌صفر می‌شوند

هلسینکی

هلسینکی یکی دیگر از شهرهای کوچک جهان است که تصمیم دارد تا سال ۲۰۳۰ کربن خنثی شود. به گفته مقامات، این شهر مسئول ۵ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای فنلاند است. دولت منطقه‌ای بر اجرای سیستم‌های گرمایش زمین‌گرمایی در ساختمان‌ها و معرفی آگاهی زیست‌محیطی در بخش ساخت‌وساز متمرکز شده است.

طرح اقتصاد دایره‌ای آن شامل ۳۱ ابتکار خاص با هدف ترکیب پتانسیل ترکیبی بخش‌های دولتی و خصوصی در زمینه‌هایی مانند ساخت‌وساز، مدیریت زباله یا جابه‌جایی است.

کد خبر 797108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.