۱۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۰
دانستنی‌های جالب از لسوتو

لسوتو، کشوری کوهستانی واقع در جنوب آفریقا است که به‌طور کامل در احاطه آفریقای جنوبی قرار دارد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، لسوتو، شهری محصور در خشکی که به‌طور کامل توسط آفریقای جنوبی احاطه شده است، چندان تحت‌تأثیر ناآرامی‌های سیاسی که سایر کشورهای آفریقایی را درگیر کرده است، قرار ندارد. تاریخچه این کشور به اوایل دهه ۱۸۰۰ بازمی‌گردد که مردم قبایل سوتو از ارتش زولو فرار و به ارتفاعات لسوتو مدرن سفر کردند. آن‌ها در سال ۱۸۲۲ تحت فرمان پادشاه موشوشو اول به‌عنوان یک کشور، متحد شدند.

این کشور از دهه ۱۸۳۰ تا ۱۸۶۰ درگیر جنگ‌های مرزی بود و در سال پیروز شد. پس از جنگ خواهان حمایت بریتانیا شد تا از مهاجمان بیشتر جلوگیری کند. در ۱۸۶۹ معاهده‌ای با بریتانیا امضا کرد که مرزهای آن را مشخص و اندازه آن را به نصف کاهش داد. لسوتو در نهایت سال ۱۹۶۰ اجازه پیدا کرد تا رهبران سوتویی داشته باشد و به یک ایالت خودمختار تحت فرمان بریتانیا تبدیل شود.

چهارم اکتبر ۱۹۶۶ لسوتو سرانجام از بریتانیا استقلال پیدا کرد و به یک ایالت مستقل به نام پادشاهی لسوتو تبدیل شد. به این بهانه به معرفی حقایقی درباره این کشور می‌پردازیم.

دانستنی‌های جالب درباره لسوتو

حقایقی درباره لسوتو

  • لسوتو با وجود وسعت کوچک تنها ۳۰ هزار کیلومتر مربعی، میزبان شگفتی‌های طبیعی و فرهنگی است.
  • در ناحیه بریا Berea لسوتو، گروهی از مردم هنوز در غارهای گلی کوه‌ها زندگی می‌کنند.
  • لسوتو یک کشور بسیار کوهستانی است که پایین‌ترین نقطه آن ۱۴۰۰ متر است و بیش از ۸۰ درصد از سطح کشور بالای ۱۸۰۰ متر واقع شده است. لسوتو تنها کشور جهان است که به‌طور کامل بالاتر از ارتفاع ۱۰۰۰ متری قرار دارد، بنابراین «پادشاهی آسمان» نامیده می‌شود.
  • آب و الماس بزرگترین گنجینه‌های لسوتو هستند. این کشور به‌واسطه نهرهای کوهستانی زیاد، پتانسیل تولید برق‌آبی بالایی دارد. این کشور در تولید برق خودکفا است و آب و برق را به همسایه خود، آفریقای جنوبی می‌فروشد. لسوتو همچنین دارای مخازن بزرگ الماس است و صادرات الماس درآمد زیادی برای این کشور به همراه دارد.

دانستنی‌های جالب درباره لسوتو

  • لسوتو به دلیل ارتفاع زیاد خنک‌تر از سایر کشورها در عرض جغرافیایی یکسان است.
  • نوار هوایی ماتکان Matekane یک فرودگاه در بخش دورافتاده لسوتو است که اغلب توسط پزشکان و سازمان‌های امدادی برای رسیدن به روستاهای دورافتاده لسوتو استفاده می‌شود. با این حال برخاستن در این فرودگاه با تنها ۴۰۰ متر طول بسیار ترسناک است.
  • لسوتو یکی از بزرگ‌ترین ردپاهای دایناسورها را دارد، به همین دلیل در میان دیرینه‌شناسان و باستان‌شناسان بسیار محبوب است. این کشور همچنین گنجینه‌ای از استخوان‌ها، صدف‌ها و فسیل‌های دوران ماقبل از تاریخ را دارد.

دانستنی‌های جالب درباره لسوتو

کد خبر 796964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.