هفتمین ایستگاه لیگ با تداوم نبود زیر ساخت‌ها

کارشناسان فوتبال معتقدند لیگ برتر فوتبال به ایستگاه هفتم رسیده و شمایل تیم‌ها شکل گرفته و تا حدودی وضعیت جدول مشخص شده است اما نبود چمن و ورزشگاه مناسب همچنان تداوم دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سوت آغاز دیدارهای نخستین روز از هفته هفتم لیگ برتر فوتبال امروز -جمعه سیزدهم مهر- در شهرهای رفسنجان، اصفهان، خرم‌آباد و مازندران به صدا درخواهد آمد. لیگ برتر فوتبال به ایستگاه هفتم رسیده و شمایل تیم‌ها شکل گرفته و تا حدودی وضعیت جدول مشخص شده است.

سه تیم تراکتور، سپاهان و ملوان هر یک ۱۳ امتیاز دارند و سه پله نخست جدول را کسب کرده‌اند. در شش هفته گذشته ۷۹ گل به ثمر رسیده که پویایی لیگ و جذابیت بازی تیم‌ها را نشان می‌دهد، اما همچنان مشکلات زیرساختی، ورشگاه‌های خانگی، چمن و VAR وجود دارد و باعث شده تا آنچنان که باید جذابیت‌های لیگ دیده نشود و هواداران برای حمایت به مشکل بخورند و جای خالی هواداران دو تیم حتی در دربی سرخ‌آبی‌ها به وضوح قابل رؤیت بود. نبود چمن مناسب همچنین تیم‌ها را برای پیاده کردن تاکتیک‌ها روی زمین دچار مشکل کرده است.

محرومیت تیم‌ها از تمرین و مسابقه در ورزشگاه خانگی می‌تواند مشکلات زیادی برای تیم‌ها همراه داشته باشد زیرا بازیکنان به شرایط زمین و محیط ورزشگاه خانگی خود عادت دارند و همین آشنایی به آنها کمک می‌کند تا در مسابقه با آرامش و آمادگی بیشتری مقابل حریف ظاهر شوند. برگزاری تمرینات در ورزشگاه خانگی باعث می‌شود که کادر فنی تاکتیک و برنامه خود را ضمن پیاده سازی با بازیکنان در شرایط مسابقه تمرین کنند. زمانی که تیم به طور مداوم در زمین‌های مختلف و ناآشنا تمرین کند و مسابقه دهد، تغییرات ناخواسته بر هماهنگی و عملکرد تیمی تأثیر منفی می‌گذارد. در کنار تمام این موارد هزینه‌های بالا، صرف زمان، خستگی و مسافت طولانی باعث می‌شود تا بازیکنان نتوانند به خوبی ریکاوری و استراحت کنند و امکان مصدومیت بالا می‌رود.

محمود کلهر، کارشناس فوتبال در خصوص وضعیت تیم‌ها در هفته هفتم لیگ برتر فوتبال به خبرنگار ایمنا می‌گوید: تا به این جای لیگ به غیر از استقلال که دچار حواشی زیادی شد بقیه تیم‌هایی که همیشه در کورس و بالای جدول بودند از وضعیت خوبی برخوردار هستند. در ادامه استقلال با تغییراتی مجدد به اوج بر می‌گردد و در کنار تیم‌های مدعی قرار می‌گیرد زیرا استقلال و پرسپولیس همیشه جایگاه ویژه‌ای دارند و برای قهرمانی تلاش می‌کنند. در دو هفته نخست لیگ بازی‌های زیبا و با طراوتی را شاهد نبودیم اما با گذشت زمان و رفته‌رفته تیم‌ها منسجم شدند و با کسب آمادگی لازم بازی‌های جذاب‌تری را به نمایش گذاشتند. پرسپولیس پدر هفته‌های ابتدایی به آمادگی لازم نرسیده بود اما در چهار هفته گذشته خیلی خوب بازی کرد. پرسپولیس یکی از بهترین تیم‌های لیگ تر از نظر نفرات و نوع بازی است.

در نهایت مجدد پرسپولیس قهرمان می‌شود

وی می‌افزاید: تراکتور بازیکنان خوبی را جذب کرده و خوب نتیجه می‌گیرد. ملوان تیم یک دستی است به خوبی امتیاز جمع می‌کند. سپاهان نیز بازی‌های خوبی به نمایش گذاشته و نتایج مطلوبی کسب کرده است. در حال حاضر نمی‌شود عیار اصلی تیم‌ها را سنجید و گفت کدام تیم قهرمان است. به نظر من تیم‌های پرسپولیس، سپاهان تراکتور و استقلال شانس‌های اصلی برای قهرمانی در لیگ هستند و تا انتهای لیگ برای قهرمانی تلاش می‌کنند اما این تیم پرسپولیس است که در پایان مجدد به قهرمانی می‌رسد. اگر پرسپولیس با همین شیوه بازی کند می‌تواند قهرمان شود.

نبود ورزشگاه مناسب چهره فوتبال کشور را خدشه دارد کرد

کلهر تصریح می‌کند: معتقدم به‌جای اینکه به بازیکنان پول حرفه‌ای و قرار داد بالا داده شود باید در ابتدا زیرساخت‌ها را اصلاح کرد. داشتن ورزشگاه و چمن مناسب، آبروی فوتبال ما است. با نداشتن یک استادیوم استاندارد و چمن مناسب برای تیم ملی و تیم‌های باشگاهی، آبروی فوتبال کشور زیر سوال رفته است. نبود زمین ضعف و جایگاه فوتبال ما در آسیا را به نمایش گذاشت. هرچه قهرمانی و جام کسب کنیم اما زیر ساخت مطلوب نداشته باشیم نمی‌توانیم جایگاه مناسبی در AFC پیدا کنیم. باید در ابتدا زیر ساخت‌ها را حرفه‌ای کرد و بعد بازیکنان حرفه‌ای را وارد فوتبال کشور کرد.

لیگ پویا و خوبی داریم اما زیرساخت‌ها نامناسب‌اند

علی چینی، کارشناس فوتبال در خصوص وضعیت تیم‌ها در هفته هفتم لیگ برتر فوتبال به خبرنگار ایمنا می‌گوید: وضعیت لیگ امسال از نظر فنی و آمادگی تیم‌ها مناسب است. سپاهان، تراکتور، پرسپولیس، ملوان و فولاد تیم‌های خوب و قابل احترامی هستند و برای کسب جایگاه‌های بالای جدول می‌جنگند که کار را برای تیم‌های دیگر سخت می‌کند. لیگ امسال پویا و سخت بوده و راه برای قهرمانی نفس‌گیر است. فوتبال روی زمین انجام می‌شود در نتیجه قبل از هرچیزی لازمه یک فوتبال خوب داشتن چمن و زمین مناسب است که بتوان روی آن بازی کرد و مربی تاکتیک خود را با مهره‌هایش به نمایش بگذارد.

وی می‌افزاید: تأثیر نبود چمن با کیفیت در لیگ نخبگان آسیا به وضوح قابل رؤیت بود. نبود ورزشگاه‌های خانگی و با کیفیت به تیم‌های ایرانی در مسابقات آسیایی لطمه می‌زند. در کنار نبود چمن نبود همراهی و حمایت هواداران به ضرر تیم‌ها است. هواداران یار دوازدهم هر تیم هستند و نبود آنان بسیار تأثیر گذار است. از نظر تعداد تماشاچی می‌توانم بگویم دربی که گذشت یکی از بدترین دربی‌هایی بود که دیدم. حضور هفت هزار هوادار در دربی خنده آور است و بیشتر شبیه به لطیفه است.

فوتبال با هواداران زنده است

وی می‌گوید: الغرافه و پاختاکور که به ایران آمدند در یک زمین کوچک و بی کیفیت مقابل نمایندگان ما بازی کردند که موجب آبروریزی بود. نبود ورزشگاه و چمن مناسب برای فوتبال ملی ما بد است زیرا ایران یکی از قدرت‌های فوتبال آسیا است. در لیگ امسال به شکل تعجب آوری همه اکثر استادیوم‌ها زیر کشت رفت یا در حال بازسازی است و اتفاقاتی رخ داد که خلاف جهت فوتبال است. بازی‌ها می‌توانست در زمین‌های با کیفیت انجام شود تا جذابیت‌ها افزایش یابد. امیدوارم دنیامالی به عنوان وزیر ورزش پیگیری کند که هرچه زودتر این مشکلات برطرف شود. تیم‌های استقلال، سپاهان، تراکتور، پرسپولیس، ملوان و فولاد هواداران زیادی دارند و نباید ما هواداران را از حضور در کنار تیم محروم کنیم. فوتبال با هواداران زنده است. بدون هوادران مسابقات تبدیل به یک بازی دوستانه می‌شود.

حواشی و اتفاقات رخ داده کار را برای استقلال سخت کرد

چینی در خصوص وضعیت استقلال تصریح می‌کند: وضعیت استقلال در لیگ مشخص است. استقلال نسبت به چند سال اخیر، شروع خوبی در ابتدای لیگ نداشت و مقداری حواشی ایجاد و به بازیکنان استرس بیش از حد وارد شد که کار برای تیم دشوار شد. در حال حاضر تصمیم بر جدایی نکونام از استقلال گرفته شده است. این جدایی هم به نفع استقلال است و هم برای نکونام مفید است. نکونام می‌تواند در تیم‌های دیگر مربیگری را با موفقیت دنبال کند. امیدوارم هرچه زودتر یک مربی خارجی مناسب و درخور برای هدایت تیم استقلال انتخاب شود. در هفته هفتم، استقلال میهمان تیم هوادار است. هوادار تا به اینجای کار نتوانسته نتایج مناسبی در لیگ بدست آورد و این دیدار فرصت مناسبی است تا استقلال بتواند فاصله را تا صدر جدول کم کند و به رقبای درجه یک خود نزدیک شود.

به گزارش ایمنا، لیگ برتر فوتبال به ایستگاه هفتم رسیده و تیم‌ها به ثبات نسبی دست پیدا مرده‌اند و در خال جمع آوری امتیازات برای کسب جایگاه‌های بالای حدول هستند. اما با گذشت هفت هفته وضعیت ورزشگاه‌های تیم‌ها و حضور VAR در فوتبال ایران آشفته است و این آشفتگی و نبود ورزشگاه و حمایت هواداران همچنان دامنگیر تیم‌ها است.

کد خبر 796945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.