به گزارش خبرگزاری ایمنا، چالش ناترازی بنزین در ایران یکی از مسائل پیچیده و چندوجهی است که تأثیرات گستردهای بر اقتصاد، محیط زیست و کیفیت زندگی شهروندان دارد. این مشکل از عوامل متعددی همچون رشد مصرف بنزین، محدودیتهای تولید، فرسودگی ناوگان حمل و نقل، و قاچاق سوخت نشأت میگیرد و پیامدهای این ناترازی شامل فشار بر اقتصاد ملی، افزایش آلودگی هوا، وابستگی به واردات و چالشهای امنیت انرژی میشود.
در این راستا، علی جعفری آذر، نماینده آذرشهر، اسکو و تبریز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این موضوع که اختصاص سهمیه بنزین به نفر راهکاری مؤثر برای ایجاد عدالت در توزیع یارانه بنزین است، اظهار کرد: در این طرح، به جای اینکه سهمیه بنزین به خودرو تعلق بگیرد، افراد از سهمیه یارانهای بنزین بهرهمند میشوند. میتوانیم مابهالتفاوت سهمیه بنزین یارانهای و آزاد را به کارت خانوارها واریز کنیم. اجرای طرح سهمیه بنزین به نفر مزیتهای مختلفی برایمان دارد و به همین دلیل اجرای آن میتواند مفید باشد.
وی افزود: با اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به هر نفر میتوانیم به تک نرخی کردن قیمت بنزین اقدام کنیم که مزیتهای زیادی برای کشور دارد. در حال حاضر، شاهد دو نرخ در جایگاهها هستیم که مشکلاتی را ایجاد کرده است که اختصاص سهمیه بنزین به نفر میتواند این مسائل را حل و فصل کند.
نماینده آذرشهر، اسکو و تبریز در مجلس تصریح کرد: هر چقدر که افزایش قیمت بنزین اتفاق افتاد، باید ما به التفاوت آن در کارت خانوارها شارژ شود. اختصاص سهمیه بنزین به نفر به عدالت نزدیکتر است و نسبت به شرایط فعلی توزیع یارانه سوخت با عدالت بیشتری انجام میشود.
جعفری آذر عنوان کرد: در شهرها و روستاها خانوادههای پرجمعیتی هستند که خودرو ندارند و این افراد از یارانه بنزین بهرهای نمیبرند و بالعکس خانوادههای را میبینیم که از امکانات بالایی برخوردارند و از چند خودرو استفاده میکنند که این افراد پیشبینیهایی برای روزهای زوج و فرد دارند و از خودروهای با پلاکهای متفاوت بهره میبرند و بیشترین استفاده را از یارانه بنزین در کشور دارند.
وی ادامه داد: اختصاص سهمیه بنزین به نفر با هدف مدیریت مصرف بنزین و کمک به اجرای عدالت در توزیع یارانه سوخت به اجرا گذاشته میشود و به حل معضل قاچاق سوخت و مصرف غیر بهینه بنزین در عبور و مرورهای شهری، کمکی برای خانوارهایی است که وسیله نقلیه ندارند که این افراد نیز از یارانه سوخت بهره میبرند و ضریب جینی را کاهش خواهد داد.
نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: طرحی که مرکز پژوهشهای مجلس در زمینه اختصاص سهمیه بنزین به نفر مطرح کرده است، بهترین روشی است که میتوانیم برای توزیع یارانه سوخت مدنظر داشته باشیم. در مجلس قبل نیز نمایندگان زیادی در مورد مزیتهای اجرای این طرح صحبت میکردند. الان هم این طرح طرفدار دارد.
جعفری آذر گفت: در طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر، یارانه بنزین به هر ایرانی اختصاص پیدا میکند و جلوی برخی مشکلات مانند مصرف بیرویه گرفته میشود و به افزایش استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی منجر میشود زیرا نوعی مدیریت مصرف را شاهد خواهیم بود.
نماینده آذرشهر، اسکو و تبریز در مجلس بیان کرد: با توجه به شرایط معیشتی مردم نمیتوانیم به سمت واقعیسازی قیمت بنزین و افزایش قیمت آن برویم و باید از طریق طرحهایی همچون اختصاص سهمیه بنزین به نفر به حل مشکلات این حوزه بپردازیم.
به گزارش ایمنا، چالش ناترازی بنزین در ایران، مسئلهای پیچیده و چندوجهی است که از عوامل متعددی چون فرسودگی ناوگان حملونقل، کیفیت پایین خودروهای داخلی، مدیریت ناکارآمد مصرف و قاچاق سوخت نشأت میگیرد. برای غلبه بر این چالش، مجموعهای از راهکارهای هماهنگ پیشنهاد شده است، همچون نوسازی ناوگان حملونقل عمومی، ارتقای استانداردهای تولید خودرو، اصلاح الگوی مصرف سوخت، مبارزه با قاچاق، حرکت به سمت خودروهای برقی، و نوسازی پالایشگاهها و احداث پتروپالایشگاههای نسل سوم.
اگرچه این مسیر دشوار است، اما با اتخاذ رویکردی علمی و مبتنی بر واقعیتهای کشور، دستیافتنی خواهد بود. موفقیت در این زمینه نه تنها به حل مشکل ناترازی بنزین کمک میکند، بلکه میتواند فرصتی برای تحول ساختاری در اقتصاد کشور، بهبود کیفیت هوا، کاهش وابستگی به واردات سوخت، افزایش بهرهوری انرژی و حرکت به سمت اقتصادی دانشبنیان فراهم آورد.
نظر شما