بیرجند و اهواز در ابتدا و انتهای مدار پاکی و آلودگی هوا

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلایندگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شاخص کیفی شهرها در چه سطحی قرار دارد، از این‌رو امروز هوای پنج شهر ناسالم ثبت شده و ۲۰ شهر در وضعیت سالم و پاک است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به امروز _پنجشنبه دوازدهم مهر_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به سنجش شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است.

بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، امروز سنجش کیفیت هوا در کلانشهر اهواز با شاخص ۱۸۲ در وضعیت هوای ناسالم برای عموم (قرمز) قرار دارد.

در همین راستا، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلانشهرهای کرج با شاخص ۱۳۸، زنجان با شاخص ۱۳۸، مشهد با شاخص ۱۲۴ و اصفهان با شاخص ۱۱۸، در وضعیت ناسالم (نارنجی) قرار دارد.

شایان ذکر است که سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلانشهرهای بوشهر با شاخص ۵۴، تهران با شاخص ۹۳، شهرکرد با شاخص ۸۹، بجنورد با شاخص ۶۸، سمنان با شاخص ۷۷، قزوین با شاخص ۹۹، قم با شاخص ۷۰، سنندج با شاخص ۵۸، زاهدان با شاخص ۸۱، کرمانشاه با شاخص ۶۳، خرم‌آباد با شاخص ۹۹، اراک با شاخص ۶۴ و یزد با شاخص ۵۹، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

مطابق سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، امروز سنجش کیفیت هوا در کلان‌شهرهای تبریز با شاخص ۴۳، ارومیه با شاخص ۴۱، اردبیل با شاخص ۴۱، بیرجند با شاخص ۳۳، شیراز با شاخص ۴۵، رشت با شاخص ۴۲ و همدان با شاخص ۴۸، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد. شرایط کیفی هوای کلان‌شهرهای ایلام، کرمان، یاسوج، گرگان، ساری و بندرعباس ثبت نشده است.

در نهایت بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه‌ای) و بسیار ناسالم (بنفش) قرار ندارد، اما یک شهر ناسالم (قرمز)، چهار شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۳ شهر سالم (زرد)، هفت شهر پاک (سبز) و شش شهر بدون داده ثبت شدند.

براساس داده‌ها، شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 796720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.