ثبت ۲۷۰ اثر صنایع دستی نصف جهان در یونسکو/ مثلث گردشگری کشور با همکاری اصفهان تکمیل می‌شود

شهردار اصفهان گفت: این کلان‌شهر در عرصه صنایع دستی جزو شهرهای پیشتاز کشور است، به‌طوری که از مجموع ۴۵۰ اثر ثبت شده صنایع دستی کشور در یونسکو، ۲۷۰ اثر متعلق به اصفهان است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی قاسم‌زاده امروز _پنجشنبه دوازدهم مهر_ در جلسه انعقاد تفاهم‌نامه مثلث گردشگری بین کلان‌شهرهای اصفهان، شیراز و یزد که به میزبانی شهرداری شیراز برگزار شد، اظهار کرد: هر شهری دارای شخصیتی و هویتی منحصر به‌فرد است و این مسئله در مورد اصفهان، شیراز و یزد صدق می‌کند.

وی با بیان اینکه شخصیت‌های برجسته این سه شهر موجب تقویت اشتراکات بین آن‌ها شده است، افزود: اصفهان به‌عنوان یکی از شهرهای بزرگ ایران، دارای سه وجه اصلی هویت تاریخی، فرهنگی و صنعتی است که آن را از سایر شهرها متمایز می‌کند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه اصفهان یک شهر چندوجهی با هویتی تاریخی است، تاکید کرد: این کلان‌شهر دارای بیش از ۵۰ هزار سال سابقه تاریخی است.

قاسم‎‌زاده گفت: این شهر در طی این دوران، سه دوره مهم پایتختی از جمله پایتختی آل‌بویه، سلجوقیان و دوره اوج تمدن ایران و اصفهان در زمان صفویه تجربه کرده است و از این دوره‌های تاریخی، آثار و بناهای برجسته‌ای همچون عمارت عالی‌قاپو، عمارت هشت بهشت، بازارهای تاریخی و فضاهای اقتصادی و شهری متفاوت به یادگار مانده است که همگی بخشی از هویت تاریخی اصفهان را شکل داده است.

وی با اشاره به هویت فرهنگی و هنری اصفهان ادامه داد: این کلان‌شهر در حوزه‌های مختلف هنری از جمله شعر، ادبیات، فلسفه، موسیقی و معماری، سبک و روش‌های خاصی را ارائه داده است و مردم اصفهان با گویش‌های شیرین و منحصر به فرد و شوخ‌طبعی خاص خود، شناخته می‌شوند.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: این کلان‌شهر از نظر فرهنگی و زیست‌محیطی محل تجربه زندگی مشترک میان ادیان مختلف بوده و زندگی مسالمت‌آمیزی با پیروان ادیان مسیحی، یهودی و زرتشتی داشته است.

قاسم‌زاده گفت: این کلان‌شهر در عرصه صنایع دستی جزو شهرهای پیشتاز کشور است، به‌طوری که از مجموع ۴۵۰ اثر ثبت شده صنایع دستی کشور در یونسکو، ۲۷۰ اثر متعلق به اصفهان است و این شهر هم‌اکنون تولیدکننده این محصولات است.

وی ادامه داد: بیش از ۱۲۰۰ فروشگاه صنایع دستی و بیش از ۸۰ هزار نفر شاغل در این حوزه در اصفهان فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به مسائل زیست‌محیطی اصفهان افزود: این کلان‌شهر با وجود بی‌مهری‌ها و مشکلات بی‌آبی زاینده‌رود، از حیث زیست‌محیطی یک شهر منحصر به‌فرد به شمار می‌آید.

شهردار اصفهان تاکید کرد: این کلان‌شهر یک باغ‌شهر است که دارای ۵۰۰۰ هکتار فضای سبز اکولوژیک است و ویژگی بارز زیست‌محیطی آن این است که از جنوب و غرب به مناطق کوهستانی و جنگلی و از شمال و شرق به تپه‌های ماسه‌ای و مناطق کویری منتهی می‌شود و این تنوع جغرافیایی، جذابیت خاصی را برای گردشگری به‌وجود آورده است.

قاسم‌زاده با بیان اینکه اصفهان یک شهر چهارفصل با تنوع اقلیمی جذاب برای گردشگران است، گفت: این شهر دارای زیباترین رودخانه آرام منطقه «زاینده‌رود» است که امیدواریم به دعای خیر مردم، آب دوباره در آن جاری شود.

وی با اشاره به هویت علمی این شهر ادامه داد: اصفهان دارای حوزه‌های علمیه متعدد و کهن است که قابل رقابت با حوزه‌های بزرگ مشهد و قم است، همچنین دارای ۱۹۹ مرکز آموزش عالی و دانشگاه بوده که ۲۸ مورد از آن‌ها جزو بهترین‌های کشور است.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: در این کلان‌شهر ۲۰۸ هزار دانشجو مشغول تحصیل هستند که ۹ هزار نفر از آن‌ها دانشجویان خارجی از ۱۲ ملیت مختلف است و بیش از ۴۰۰۰ نفر عضو هیئت علمی در دانشگاه‌های اصفهان فعالیت می‌کنند.

قاسم‌زاده با اشاره به هویت صنعتی اصفهان گفت: اصفهان هویتی ناشی از مدرنیته دارد که به‌دلیل صنایع بزرگی همچون فولاد مبارکه، ذوب‌آهن و پالایشگاه به یکی از صنعتی‌ترین شهرهای ایران تبدیل شده است؛ اگرچه این صنایع از نظر آلایندگی مشکلاتی را برای شهر ایجاد کرده است، اما از نظر اشتغال‌زایی، فناوری و صنعت نقشی مهم در اقتصاد اصفهان دارد.

وی با مرور کلی بر جذابیت‌های اصفهان در حوزه گردشگری اضافه کرد: این شهر می‌تواند به‌عنوان یکی از اضلاع مثلث طلایی گردشگری کشور، نقش مهمی در تقویت و هم‌افزایی گردشگری ایفا کند.

کد خبر 796711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.