سرطان روده چه علائمی دارد؟

فوق تخصص گوارش و کبد گفت: دردهای مبهم شکمی به‌ویژه در کادر شکم، داشتن احساس تخلیه نشدن کامل مدفوع، کاهش اشتها یا کاهش وزن غیرطبیعی، کم‌خونی توجیه نشده و داشتن خستگی زودرس، از جمله علائم خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ است.

محسن شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به سرطان روده بزرگ و علائم خطر ابتلاء به این بیماری اظهار کرد: سرطان روده بزرگ، شیوع به‌نسبت بالایی دارد و تعداد موارد ابتلاء به این بیماری در کشور در حال افزایش و خطر ابتلاء به سرطان روده بزرگ به دلیل ایستایی مواد غذایی داخل روده بزرگ و تماس طولانی‌تر مواد غذایی با جدار روده، از خطر ابتلاء به سرطان روده کوچک بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه تشخیص سرطان روده بزرگ نسبت به سرطان روده کوچک ساده‌تر است، افزود: توجه به علائم زودرس این بیماری از اهمیت بالایی برخوردار است و خطر ابتلاء به این بیماری در افراد بالای ۴۵ سال بیشتر است، اما این بیماری در افراد زیر سن ۴۵ سال نیز در مواردی که زمینه ژنتیکی آن فراهم است، دیده می‌شود.

فوق تخصص گوارش و کبد تصریح کرد: افرادی که سن بالای ۴۵ سال دارند، خون هرچند اندک دفع می‌کنند، قطر مدفوع آن‌ها تغییر می‌کند و باریک می‌شود، باید به پزشک مراجعه کنند، همچنین در صورتی که الگوی اجابت مزاج افراد بالای ۵۰ سال تاکنون طبیعی بوده و با اسهال یا یبوست درگیر نشده‌اند، اما به تازگی درگیر این مشکلات می‌شوند، باید به این موضوع اهمیت دهند و به پزشک مراجعه کنند.

شریفی ادامه داد: دردهای مبهم شکمی به‌ویژه در کادر شکم، داشتن احساس تخلیه نشدن کامل مدفوع، کاهش اشتها یا کاهش وزن غیرطبیعی، کم‌خونی توجیه نشده و داشتن خستگی زودرس، از جمله دیگر علائم خطر ابتلاء به این بیماری محسوب می‌شود که افراد باید نسبت به آن‌ها توجهی ویژه داشته باشند.

وی گفت: در صورتی که شرایط مراجعه برای کولونوسکوپی برای افراد بالای ۴۵ سال مهیا نیست، می‌توانند سالانه نسبت به انجام آزمایش خون مخفی در مدفوع اقدام کنند و سپس در صورت مثبت بودن جواب آزمایش مذکور، کولونوسکوپی انجام دهند، اما به‌طور کلی در صورت مهیا بودن شرایط افراد برای انجام کولونوسکوپی، بهتر است افراد از سن ۴۵ سالگی به بالا نسبت به انجام کولونوسکوپی هر ۱۰ سال یک‌بار اقدام کنند.

فوق تخصص گوارش و کبد اضافه کرد: در صورتی که زمینه ژنتیک برای ابتلای افراد به این بیماری مهیا است، افراد باید هر پنج سال یک‌بار کولونوسکوپی را تکرار کنند، البته کولونوسکوپی زمانی ارزشمند است که پزشک مجرب، دستگاه مورد استفاده مناسب و روده بیمار به‌طور کامل تمیز باشد، اما در صورت نقص در هر یک از این موارد، ارزش کولونوسکوپی انجام شده کاهش پیدا می‌کند و تکرار آن لازم است.

کد خبر 796603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.