انقلاب خورشیدی در بزرگترین نیروگاه‌های جهان

توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر ، به‌ویژه انرژی خورشید، با افزایش نگرانی‌ها درباره تغییرات اقلیمی بیشتر شده است و رقابت کشورهای مختلف برای ساخت بزرگ‌ترین نیروگاه‌های خورشیدی را افزایش داده که این امر تأثیر زیادی بر تولید انرژی پاک گذاشته است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، وجود آتش‌سوزی‌های ویرانگر و گسترده، افزایش بی‌رویه دما و بالا رفتن دمای اقیانوس‌ها طی چند دهه اخیر موجب تلاش بیشتر و گسترده‌تر در سطح جهانی برای کاهش انتشار گاز کربن شده است. در میان انواع منابع تجدیدپذیر جایگزین، نیروگاه‌های خورشیدی بیشتر مورد توجه و استفاده قرار گرفته است. در میان تمام کشورهایی که از این انرژی استفاده می‌کنند، چند کشور پیشتاز هستند و بزرگترین نیروگاه‌های خورشیدی در سراسر جهان را دارند.

بزرگترین نیروگاه‌های خورشیدی جهان بر اساس ظرفیت

در طول دو دهه گذشته، نیروگاه‌های زیادی برای استفاده از انرژی خورشیدی احداث شده‌اند، اما نیروگاه‌هایی با ظرفیت بهره‌برداری چندهزار مگاوات در چند سال اخیر در بعضی از کشورها مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

تا چند سال گذشته هندوستان و چین در صدر کشورهایی با بزرگترین نیروگاه‌های خورشیدی جهان بودند و تعدادی از بزرگترین نیروگاه‌ها در این کشورها وجود داشتند، اما در سال اخیر کشورهای امارات متحده و مصر نیز به فهرست کشورهای دارای بزرگترین نیروگاه‌های خورشیدی اضافه شده‌اند.

انقلاب خورشیدی در بزرگترین نیروگاه‌های جهان

فهرست بزرگترین نیروگاه‌های خورشیدی جهان بر اساس ظرفیت در سال ۲۰۲۴ به طور مداوم در حال تغییر است، زیرا نیروگاه‌های جدید ساخته می‌شوند و نیروگاه‌های موجود گسترش می‌یابند. با این حال، در ادامه بعضی از بزرگترین نیروگاه‌های خورشیدی جهان تا اوایل سال ۲۰۲۴ آمده است:

نیروگاه خورشیدی شین‌جیانگ، چین: در حال حاضر این نیروگاه با ظرفیت تولید پنج گیگاوات در صدر نیروگاه‌های خورشیدی جهان است. این نیروگاه به‌طور رسمی در تاریخ سوم ژوئن ۲۰۲۴ به شبکه برق متصل شد و از این تاریخ بزرگترین نیروگاه محسوب می‌شود. گفته می‌شود این نیروگاه امکان تأمین برق یک سال کشورهای لوگزامبورک و پاپوآ گینه‌نو را دارد.

نیروگاه خورشیدی گولمود، چین: دومین نیروگاه بزرگ جهان نیز در کشور چین است. نیروگاه گولمود ظرفیتی معادل ۲.۸ گیگاوات دارد و دارای هفت میلیون پنل خورشیدی است.

نیروگاه خورشیدی بهادلا، هند: این نیروگاه در کنار نیروگاه گولمود دومین نیروگاه بزرگ جهان معرفی می‌شود. این نیروگاه با ظرفیت تولیدی ۲.۷ گیگاوات مساحتی در حدود ۵۶ کیلومتر مربع دارد. این نیروگاه در منطقه راجستان قرار دارد. اگرچه راجستان با میانگین ۱۲ اینچ بارندگی در طول سال برای سکونت مردم مناسب نیست، اما با وجود میانگین ۳۰۰ روز آفتابی یکی از بهترین مناطق برای بهره‌گیری از انرژی خورشید است.

نیروگاه خورشیدی محمد بن راشد آل مکتوم، امارات متحده عربی: امارات متحده عربی به‌دلیل ذخایر نفتی معروف است اما سومین نیروگاه بزرگ برق جهان نیز در این کشور احداث شده است و مساحتی در حدود ۲۱۴ کیلومتر مربع دارد. ظرفیت فعلی این نیروگاه ۲.۶۲ گیگاوات است و مسئولان در تلاش هستند تا سال ۲۰۳۰ ظرفیت آن را تا حدود پنج گیگاوات افزایش دهند. در حال حاضر این نیروگاه برق ۲۷۰ هزار خانه را تأمین می‌کند. همچنین این نیروگاه گران‌ترین نیروگاه خورشیدی جهان است که ساخت آن ۱۳.۶ میلیارد دلار هزینه برده است.

انقلاب خورشیدی در بزرگترین نیروگاه‌های جهان

نیروگاه خورشیدی بنبان، مصر: این نیروگاه بزرگترین نیروگاه خورشیدی آفریقا است و ظرفیت ۱.۸ گیگاوات دارد. ساخت این نیروگاه چهار میلیارد دلار هزینه برده است و برق صدها هزار خانه مصری را تأمین می‌کند. یکی از اهداف این نیروگاه تشویق کسب‌وکارها به سرمایه‌گذاری در منابع تأمین انرژی‌های تجدیدپذیر است.

کشورهای پیشرو در استفاده از انرژی خورشیدی

کشور چین با داشتن پنج نیروگاه از مجموع ۱۵ نیروگاه برتر جهان در صدر کشورهای پیشرو قرار می‌گیرد. ظرفیت تولیدی کلی این کشور ۲۹۱۹ گیگاوات است که حدود ۳۷ درصد توان تولیدی در سراسر جهان محسوب می‌شود. ایالات متحده با ۱۲ درصد ظرفیت تولیدی در جایگاه دوم قرار می‌گیرد. کشور هند با وجود داشتن دو نیروگاه در فهرست نیروگاه‌های بزرگ جهان در رتبه پنجم قرار می‌گیرد. دلیل این مسئله کمبود پنل‌های خورشیدی در مناطق مسکونی است.

کد خبر 796557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.