سهم مالیات نسبت به تولید ناخالص داخلی پایین است

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: سهم مالیات نسبت به تولید ناخالص داخلی خیلی پایین است؛ در حالی که قرار بود بالا برود اما کاهش پیدا کرد که پیشنهاد شد سالیانه یک درصد این رقم افزایش یابد و بتوانیم در یک فرآیند بلندمدت این رقم را به ۱۰ درصد برسانیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، عبدالناصر همتی امروز_ چهارشنبه یازدهم مهر_ در نشست خبری نخستین اجلاس مدیران مالیاتی سراسر کشور اظهار کرد: عدالت مالیاتی باید در دستور کار قرار گیرد و انرژی و تمرکز سازمان امور مالیاتی و همکاران بر دانه درشت‌ها و ظرفیت‌های جدید گذاشته شود.

وی افزود: حمایت مالیاتی از اقشار کم درآمد مسئله مهمی است و از سوی دیگر باید جلوی فرار مالیاتی گرفته شود. در زمانی که کنترل ریال را انجام می‌دادیم اشخاصی بودند که هویتشان مشخص نبود و بعضی از آن‌ها هویت اجاره‌ای داشتند که باید اطلاعات این افراد به صورت آنلاین دریافت شود.

وزیر امور اقتصادی با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی قصد ندارد اطلاعات بانکی مردم را فاش کند گفت: کارها باید به صورت سیستمی انجام شود و نگرانی ایجاد نشود. همه باید در مسیر عدالت مالیاتی حرکت کنیم. وقتی ۵۰ میلیارد مالیات مشمول یک نفر می‌شود و سه سال بعد پرداخت می‌کند با توجه به تورم، ارزش این ۵۰ میلیارد تومان کاهش می‌یابد. پس سازمان امور مالیاتی در دریافت مالیات باید به‌موقع عمل کند.

همتی با بیان اینکه باید حکمرانی داده به منظور جلوگیری از فرار مالیاتی ایجاد شود عنوان کرد: مهمترین برنامه وزارت اقتصاد در دولت چهاردهم ایجاد حکمرانی داده است و باید از این فرصت تاریخی همراهی و همدلی رئیس جمهور استفاده کنیم. اگر این کار را انجام دهیم در کنترل تورم، نرخ ارز، توسعه و واقعی کردن تأمین بودجه به ما کمک می‌کند. همه اینها وابسته به این است که ما مالیات ۱۶۹ مکرر را اجرایی کنیم.

وی درباره بالا بودن گردش مالی در کشور بیان کرد: سهم مالیات نسبت به تولید ناخالص داخلی خیلی پایین است؛ در حالی که قرار بود بالا برود اما کاهش پیدا کرد که پیشنهاد شد سالیانه یک درصد این رقم افزایش یابد و بتوانیم در یک فرآیند بلندمدت این رقم را به ۱۰ درصد برسانیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه ما به طور معمول یارانه فله‌ای پرداخت می‌کنیم گفت: تصویر دقیقی از وضعیت مالی و درآمدی مردم نداریم طبق قانون مالیاتی باید پایه‌های اطلاعاتی و حکمرانی داده در کشور داشته باشیم، اجرای ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم در کنترل تورم و نرخ ارز و توسعه کشور کمک می‌کند برگزاری جلسه‌ها و همکاری‌ها در این زمینه ضروری است.

همتی عنوان کرد: در سال ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار بابت تفاوت نرخ ارز کالای اساسی ۲۸,۵۰۰ تومان پرداخت می‌شود که باید جلوی این روند را بگیریم و نرخ ارز به سمت تک نرخی حرکت کند. به گفته همتی نباید فشار مالیاتی به ۸ دهک مردم مالیات دهنده خرد و تولید کننده و کارگر وارد شود، بلکه باید از ۲۰ درصد پردرآمد که دارای فرار مالیاتی است، گرفته شود.

کد خبر 796400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.