۱۲ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۰
بورس در لاک محافظه‌کاری

افزایش محدودیت در دامنه نوسان و تنش‌های منطقه‌ای، این هفته معاملات بازار سهام را در لاک دفاعی فرو برد، اما با کاهش تنش‌ها و بازگشت ثبات نسبی، انتظار می‌رود فرصت‌های جدیدی برای بازگشت سرمایه‌گذاران به بازار بورس به وجود آید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، نخستین هفته مهر با رشد دسته‌جمعی شاخص‌های بازار سهام به پایان رسید که رکورد معاملات خرد ماه‌های اخیر را شکست و سهام‌داران را نسبت به رونق بورس امیدوار کرد.

شاخص‌های سهامی معاملات تا پایان هفته با محدودیت سه درصدی دامنه نوسان قیمتی به کار خود ادامه دادند و بازار سرمایه که در هفته پایانی تابستان شاهد سبزپوشی ۸۹ درصد از نمادها بود؛ در هفته گذشته نیز با حاکمیت ۵۳ درصدی رنگ سبز به کار خود پایان داد تا جایی که روز چهارشنبه برایند جریان پول حقیقی در بین موقعیت‌های سهامی منفی ۱۲۱ میلیارد تومان بود و در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت به مثبت ۸۶۸ میلیارد تومان رسید.

با توجه به روند معاملات روزهای اخیر، قیمت‌های جهانی و خبرهای اثرگذار بر روند معاملات؛ بورس تهران در هفته گذشته با رشد شاخص کل تا نیمه کانال دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی به کار خود پایان داد و شاخص هم‌وزن تا سطح ۷۰۰ هزار واحدی افزایش پیدا کرد، اما تنش‌های سیاسی و نظامی خاورمیانه اصلی‌ترین چالش‌های بورس تهران به شمار می‌روند که بر اساس آن‌ها بازار سهام با محدودیت سه درصدی دامنه نوسان قیمتی مدیریت شد که سد محکمی در برابر رشد ارزش معاملات ایجاد کرده بود و کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که در هفته دوم مهر اتفاقات مهم سطح داخلی و خارجی می‌توانند بر بازارهای داخلی به‌ویژه بورس اثر بگذارند.

بورس در لاک محافظه‌کاری

سیگنال شرایط متعادل در بازار سهام

از سوی دیگر به گفته فعالان بازار، ضعف شرایط بنیادی شرکت‌ها موجب شد که تحلیل‌گران چشم به راه صورت‌های مالی شش ماهه باشند. رشد بازار در هفته گذشته تا اندازه زیادی مدیون سفر رئیس دولت چهاردهم به نیویورک بود که در کوتاه مدت معاملاتی هیجانی به همراه آورد، بنابراین کارشناسان بر این باورند که گشایش‌های سیاسی و اقتصادی محرکی است که کنترل تورم را به همراه خواهد داشت و راه را برای تعدیل مثبت P/E بازار باز می‌کند بر این اساس هفته دوم مهر برای بازار سرمایه اهمیت زیادی داشت، زیرا فرصتی برای حذف موانع برای عبور از شاخص ۲.۲ میلیون واحد و تثبیت بالای این محدوده فراهم بود.

انتظار می‌رفت که با توجه به صحبت‌های وزیر اقتصاد درباره تسهیل روند تأمین مالی از بازار سرمایه موجب ادامه حرکت مثبت بورس باشد، همچنین تلاش دولت برای به حداقل رساندن تأثیر ریسک‌های سیاسی بر بازار نیز سیگنال بسیار مهمی برای بازگشت اعتماد به بازار سرمایه بود که بر اساس آن این هفته شاهد شرایط متعادلی در بورس باشیم.

خروج ۴.۲ همت پول حقیقی از بورس

معاملات بازار سهام از ابتدای هفته دوم مهر تحت تأثیر ترور سیدحسن نصرالله قرار گرفت و محدودیت یک درصدی دامنه نوسان نیز نتوانست جلوی تشدید عرضه را بگیرد.

بسته شدن کندل هفتگی شاخص کل نشان داد که با وجود دامنه یک درصدی نوسان، میانگین قیمت سهم‌های بزرگ بازار در این هفته کاهش پیدا کرده است تا جایی که شاخص کل در مدت پنج روز کاری این هفته با کاهش ۱.۸۶ درصدی از تراز دو میلیون و ۱۵۵ هزار واحد در پایان هفته گذشته، به دو میلیون و ۱۱۴ هزار واحد در پایان بورس چهارشنبه رسید و این روند در سهم‌های کوچک بازار نیز دیده می‌شود زیرا شاخص هم‌وزن در این هفته با کاهش حدود یک درصدی به تراز ۷۰۰ هزار واحدی رسید.

بورس در لاک محافظه‌کاری

در مدت پنج روز معاملاتی دومین هفته مهر، متوسط روزانه حجم معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی به ۵.۶۶ میلیارد برگه سهم رسید. کاهش حجم معاملات، میانگین ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی را نیز پایین آورد و میانگین هفتگی این رقم از دو هزار و ۵۳۳ میلیارد تومان گذشت.

از سوی دیگر شدت روند نزولی سهم‌های بازار، تراز پول حقیقی هفتگی را منفی کرد و در پنج روز کاری بیش از چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی خارج شد که این روند در روز یکشنبه شدیدتر از روزهای دیگر هفته بود، زیرا بیش از یک همت پول از بورس خارج شد.

محدود کردن دامنه‌نوسان به مثبت و منفی یک

شاخص بورس هفته دوم مهر را نزولی آغاز کرد. پایان بورس در هفتم مهر با افت بیش از هشت هزار واحد شاخص کل همراه بود. پس از حمله رژیم صهیونیستی به لبنان و انتشار اخبار شهادت دبیر کل حزب‌الله، نگرانی‌ها درباره تلاطم در بازارهای مالی و سرمایه‌ای بالا گرفت و بر همین اساس، سازمان بورس در نخستین ساعات شنبه و پیش از بازگشایی بازارها، دامنه نوسان معاملات را در بازار سهام به منفی و مثبت یک درصد کاهش داد به این ترتیب منطقه ریزش بازار سهام کوچک و محدود شد و به نظر می‌رسد این محدودیت تا آرام و روشن شدن اوضاع منطقه ادامه پیدا کند.

ایجاد محدودیت دامنه نوسان یک درصدی، بازار سهام را از ریزش نجات داد، اما ارزش و حجم معاملات خرد به کمترین میزان در روزهای گذشته رسید و بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد.

شاخص کل بورس در روز نخست این هفته با افت هشت هزار و ۱۷۵ واحدی، معادل ۰.۳۸ درصد کاهش پیدا کرد و در سطح دو میلیون و ۱۴۶ هزار و ۸۴۸ واحد ایستاد. شاخص هم‌وزن نیز هزار و ۵۷۳ واحد افت کرد و با کاهش ۰.۲۲ درصدی، در سطح ۷۰۵ هزار و ۴۲۴ واحد قرار گرفت.

حجم معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در جریان دادوستدهای هفتم مهر بازار سهام دچار کاهش ملموسی شد و به ۵.۲ میلیارد برگه سهم رسید، همچنین ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی هم با افت چشمگیر به سطح دو هزار و ۲۴۰ میلیارد تومان رسید.

بورس در لاک محافظه‌کاری

به گفته کارشناسان بازار سرمایه محدود شدن دامنه‌نوسان در صبح شنبه این هفته، یکی از بهترین تصمیمات بود، زیرا بار قبل که یک تنش سیاسی و اتفاق غیرمنتظره رخ‌داد، سازمان بورس و اوراق‌بهادار با دو روز تأخیر زمانی، دامنه‌نوسان را محدود کرد و این تأخیر موجب شد که ضرر هنگفتی متوجه سهام‌داران از این ناحیه شود، اما تصمیم به‌موقع محدودیت دامنه‌نوسان، این بار اجازه نداد تا فعالان بازار سرمایه بابت تنش‌های نظامی اخیر، دچار زیان سنگین شوند.

ریزش قیمت ۶۷ درصد از نمادها

بازار سهام در دومین روز کاری این هفته نیز تحت تأثیر اخبار و حواشی شهادت سیدحسن نصرالله بود و ۶۷ درصد از سهم‌ها کاهش قیمت پیدا کردند.

در معاملات بورس یکشنبه، شاخص کل در جهت کندل روز معاملاتی گذشته خود رفتار کرد و با کاهش هشت هزار و ۸۷۶ واحدی در سطح دو میلیون و ۱۳۷ هزار واحدی ایستاد، همچنین قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام کاهش پیدا کرده است؛ به‌طوری که شاخص هم‌وزن بازار در پایان بورس هشتم مهر، هزار و ۷۴۲ واحد که معادل ۰.۲۵ درصد این شاخص است کاهش ارتفاع داد و به سطح ۷۰۳ هزار واحدی رسید.

تابلو بورس اوراق بهادار تهران در این روز، حجم معاملات را ۸.۷ میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را سه هزار و ۸۸۱ میلیارد تومان نشان داد، همچنین تراز پول حقیقی در سهام همچون روند روز معاملاتی گذشته منفی بود تا جایی که در پایان بورس، حدود هزار میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

ادامه التهاب در بازار سرمایه

در پایان سومین روز کاری بورس با وجود تداوم محدودیت یک درصدی دامنه نوسان، شاخص کل منفی شد و بیش از ۵۶۶ نماد بازار منفی خوردند. تراز پول حقیقی هم امروز منفی بود و بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان از بازار سهام خارج شد.

شاخص کل در این روز در جهت نزولی روزهای گذشته گام برداشت و منفی شد و با اینکه هیجان جنگ مدیترانه در بازارهای ارز و طلا فروکش کرد، فضای بازار سرمایه همچنان ملتهب ماند بر همین اساس، شاخص کل بورس در نهم مهر با افت شش هزار و ۳۷۶ واحدی معادل ۰.۳ درصد کاهش پیدا کرد و در سطح دو میلیون و ۱۳۱ هزار و ۶۰۵ واحد قرار گرفت، شاخص هم‌وزن نیز نزولی بود و ۸۶۰ واحد پایین رفت تا با افت ۰.۱۲ درصدی در سطح ۷۰۲ هزار و ۸۲۳ واحد قرار گیرد.

بورس در لاک محافظه‌کاری

حجم معاملات خرد به شش میلیارد و ۱۰۰ میلیون برگه سهم رسید که در مقابل معاملات هفته گذشته همچنان اندک بود. ارزش معاملات خرد نیز با قرار گرفتن در سطح دو هزار و ۹۲۱ میلیارد تومانی خبر از بازگشت پرشتاب ترس و رکود به معاملات سهام می‌دهد، همچنین در جریان معاملات این روز بازار سهام، تراز پول حقیقی باز هم منفی و ۸۷۷ میلیارد تومان از سهام خرد، حق تقدم‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری خارج شد، اما در مقابل صندوق‌های کالایی با ورود پول حقیقی روبه‌رو بودند.

هیجان بازارهای مالی و سرخ‌پوشی ۸۷ درصد نمادها

معاملات بورس روز سه‌شنبه دهم مهر، با ریزش حجم و ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی به پایان رسید و به این ترتیب ارزش معاملات خرد به سطح کمتر از دو هزار میلیارد تومان سقوط کرد و حجم معاملات خرد نیز تنها چهار میلیارد برگه سهم شد.

پایان بورس در این روز با سرخ‌پوشی ۶۷۵ نماد بازار سهام معادل ۸۷ درصد بازار همراه بود، زیرا حملات متقابل رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان، هیجان در بازارهای مالی و سرمایه‌ای را افزایش داد و به معاملات بازار سهام نیز سرایت کرد به این ترتیب بازار در حالی بسته شد که ارزش صف‌های فروش پنج خط اول سهام به بیش از دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسید و در مقابل، ارزش صف‌های خرید تنها ۲۲۲ میلیارد تومان بود.

ارزش بازار بورس تهران در پایان معاملات این روز با افت بیش از ۲۶ همتی به عدد ۶۸,۸۴۳,۵۷۷ میلیارد ریال کاهش پیدا کرد و بر این اساس ارزش بازار بورس تهران در چهار روز نخست هفته بیش از ۱۱۳ همت کاهش پیدا کرد.

شاخص کل بورس نیز هشت هزار و ۲۲۲ واحد معادل ۰.۳۹ درصد افت کرد و در سطح دو میلیون و ۱۲۳ هزار و ۴۸۳ واحدی متوقف شد. شاخص هم‌وزن نیز ۹۵۳ واحد افت کرد و با کاهش ۰.۱۴ درصدی به سطح ۷۰۱ هزار و ۸۸۰ واحد رسید.

حجم معاملات خرد در این روز به چهار میلیارد برگه سهم رسید که با ارزش هزار و ۸۰۸ میلیارد تومان معامله شد و بیش از ۵۵۳ میلیارد تومان پول حقیقی از سهام خارج شد.

پایان هفته کاهشی بورس

آخرین روز کاری بورس در این هفته با گمانه‌زنی درباره احتمال تعطیلی همراه بود. پس از حملات موشکی و پهپادی گسترده جمهوری اسلامی ایران حملات موشکی در شامگاه سه‌شنبه که شامل شلیک بیش از ۱۰۰ موشک به سمت اسرائیل بود، به دلیل شرایط خاص منطقه و لزوم بررسی شرایط کشور پس از این رویداد از هیئت مدیره سازمان بورس و مدیران بورس‌ها خواسته شد در بامداد چهارشنبه یازدهم مهر نشست فوق‌العاده برگزار و نسبت به نوع فعالیت بورس‌ها و محدودیت‌های احتمالی تصمیم‌گیری کند.

بورس در لاک محافظه‌کاری

پس از برگزاری این نشست امیر لعلی؛ مدیر روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد که دامنه نوسان همه نمادهای سهام، حق تقدم سهام و صندوق‌های سهامی و مختلط قابل معامله در بازارهای بورس و فرا بورس روز چهارشنبه در محدوده مثبت و منفی یک درصد حفظ خواهد شد.

بر این اساس معاملات بورس در یازدهم مهر، تحت تأثیر تنش نظامی میان ایران و رژیم صهیونیستی بسته شد و در نتیجه بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد، همچنین ۸۸ درصد از نمادهای بازار سهام کاهش قیمت پیدا کردند و تمامی نماگرها قرمز شدند.

در پایان معاملات این روز، شاخص کل با کاهش هشت هزار و ۷۰۸ واحدی که معادل ۰.۴۱ درصد این شاخص است، در سطح دو میلیون و ۱۱۴ هزار واحدی ایستاد، همچنین قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام نیز کاهش پیدا کرد به‌طوری که شاخص هم‌وزن بازار در پایان بورس امروز هزار و ۵۰۰ واحد که معادل ۰.۲۱ درصد این شاخص است کاهش ارتفاع داد و به سطح ۷۰۰ هزار واحد رسید.

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات را ۴.۳ میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را هزار و ۸۱۷ میلیارد تومان نشان داد و تراز پول حقیقی در سهام برخلاف روز معاملاتی گذشته منفی بودف زیرا در پایان بورس چهارشنبه حدود ۸۱۵ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

کاهش نقد شوندگی و محدودیت‌های معاملات

به گفته کارشناسان در حال حاضر بازار سرمایه در شرایطی قرار دارد که تحت‌تأثیر محدودیت‌های اعمال شده در دامنه نوسان و شرایط نامطلوب کلی بازار، روند منفی را دنبال می‌کند، این موضوع موجب شده است که نقد شوندگی در بازار کاهش پیدا کند و سرمایه‌گذاران با محدودیت‌های بیشتری برای معاملات روبه‌رو شوند.

بورس در لاک محافظه‌کاری

با اینکه دامنه نوسان پایین با هدف کاهش ریسک‌های شدید و هیجانات لحظه‌ای در دستور کار قرار گرفته است، اما در برخی موارد باعث می‌شود که اصلاحات بازار به شکل طبیعی و سریع صورت نگیرد و این موضوع به‌ویژه در شرایط کنونی که بازار به نوعی دچار رکود و نوسانات منفی است، چالش‌های بیشتری برای سرمایه‌گذاران به همراه داشته است.

از سوی دیگر شرایط نامطلوب اقتصادی و کاهش تقاضا در بعضی از صنایع کلیدی نیز فشارهای زیادی به شرکت‌های حاضر در بورس وارد کرده است که تا اندازه زیادی به نبود اطمینان سرمایه‌گذاران نسبت به آینده اقتصادی کشور و تأثیر ناشی از تحریم‌ها و بحران‌های منطقه‌ای مربوط است.

به گزارش ایمنا، بازارهای مالی همواره نسبت به تحولات سیاسی و اجتماعی حساس هستند، همان‌گونه که در ماه‌های اخیر، به‌دلیل تنش‌های سیاسی و جنگ‌های منطقه‌ای، شاهد کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران و نوسانات قابل‌توجهی در بازار بورس بودیم، زیرا سرمایه‌گذاران در شرایطی که قطعیت وجود ندارد، به دارایی‌های امن‌تر همچون طلا و ارز پناه می‌برند و از بازارهای پر ریسک همچون بورس فاصله می‌گیرند، اما با کاهش تنش‌ها و بازگشت ثبات نسبی، فرصت‌های جدیدی برای بازگشت سرمایه‌گذاران به بازار بورس به وجود می‌آید و تجربه نشان داده است که پس از عبور از بحران‌های سیاسی، بازارهای مالی تمایل دارند که رشد کنند و این بازگشت باید با حمایت‌های دولت‌ها و تغییر سیاست‌های اقتصادی همراه شود.

کد خبر 796261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.