راز رمز «یا رسول‌الله» علیه صهیونیست‌ها در چیست؟

با توجه به اطلاعاتی که در دسترس قرار دارد نام مبارک «رسول الله (ص)» در ۱۲ عملیات در دوران دفاع مقدس به عنوان رمز عملیات انتخاب شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، عملیات «وعده صادق ۲» در حالی با توان دو برابری نسبت به «وعده صادق ۱» اجرا شد که به رمز مبارک «یا رسول‌الله (ص)» مزین بود.

هشت سال دفاع مقدس سرآغاز مسیری برای پیشرفت، خودکفایی و اتکا به نیروهای بومی بود که در دهه‌های بعد به اوج خود رسید. در روزگاری که جنگی همه‌جانبه علیه مردم ایران شکل و شدت گرفته بود، تحریم‌های نظامی و اقتصادی لطمه‌های جبران‌ناپذیری به سازمان دفاعی کشور وارد کرد، اما متخصصان جوان این مرزوبوم دست به ابداعات و ساخت تجهیزات جنگی زدند که اکنون به ثمر نشسته و گفتمان ویژه خود را در منطقه ایجاد کرده است.

صنعت موشکی کشورمان یکی از دستاوردهای دوران هشت سال دفاع مقدس است که با همان الگوی اعتقادی و متناسب با پیشرفت‌های فناورانه روز دنیا به‌روزرسانی شده است. یکی از وجه‌های مشابه عملیات وعده صادق ۲ با دوران جنگ تحمیلی، نام‌گذاری رمز این عملیات است.

با توجه به اطلاعاتی که در دسترس قرار دارد نام مبارک «رسول الله (ص)» در ۱۲ عملیات به عنوان رمز انتخاب شده است.

مهم‌ترین این عملیات‌ها شامل: «خیبر» و «کربلای ۴»، «محمد رسول الله»، «قدس ۴، ۲»، «فتح ۸»، «ظفر ۳، ۴، ۷»، «نصر ۸»، «والفجر ۱۰» بودند.

«خیبر» پیش از آنکه نام عملیاتی در دوران هشت سال دفاع مقدس باشد، عنوان یکی از غزوات پیامبر اسلام در برابر یهودیان است که در ماه محرم سال هفتم هجری قمری آغاز شد.

۱. عملیات خیبر هم در دوران دفاع مقدس عملیات مهم آبی خاکی بوده که ۱۳۶۲/۱۲/۳ با رمز «یا رسول الله» آغاز شد. در مرحله اول نیروهای قرارگاه نجف با تهاجم سراسری در مناطقی همچون تنگه و شهر القرنه، جاده بصره-العماره و جزایر شمالی و جنوبی مجنون استقرار یافتند. در این میان، قرارگاه کربلا که در محور زید وارد عمل شده بود، با به دست آوردن کمترین موفقیت موجب بازگشت یگان‌های ارتش به مواضع قبلی خود شد.

۲. عملیات «قدس ۱» با هدف نزدیکی به اهداف عملیات بدر در ساعت ۲۱:۲۵ شامگاه بیست‌وچهارم خرداد ۱۳۶۴ توسط نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با رمز «یا محمد رسول الله (ص)» در منطقه عملیاتی «هورالهویزه» در شرق رودخانه «دجله» عراق، برای انهدام نیروها و بر هم زدن انسجام ماشین جنگی ارتش عراق، در منطقه‌ای به وسعت ۱۸۰ کیلومتر مربع آغاز شد.

۳. عملیات «قدس ۲» ۱۰ روز پس از انجام عملیات قدس ۱ در همان منطقه عملیاتی «هورالهویزه» به اجرا گذاشته شد. این عملیات نیز با رمز «یا محمد رسول الله (ص)» و در ساعت ۲ بامداد چهارم تیر ۱۳۶۴ با هدف خنثی کردن پاتک دشمن در اطراف منطقه «البیضه» انجام گرفت. نیروهای خودی در نیزار و مناطق آب‌گرفته شرق رودخانه «دجله» توانستند طی یک روز، از حمله احتمالی عراقی‌ها جلوگیری کنند و به مرتفع کردن نقاط ضعف خطوط خودی بپردازند.

۴. عملیات «قدس ۴» به منظور آزادی دریاچه «ام النعاج» با همکاری نیروی زمینی سپاه پاسداران و مجاهدان و پناهندگان عراقی که در قالب تیپ ۹ بدر گرد هم آمده بودند، صورت گرفت. حمله ساعت ۲۴ روز یکم مرداد ۱۳۶۴ با رمز «یا محمد رسول الله (ص) الله اکبر» در حالی آغاز شد که هواپیماهای «پی. سی. ۷» عراق روزی یکی دو بار سطح منطقه و دریاچه ام النعاج را بمباران ایذایی می‌کردند، اما دشمن در زمان عملیات به‌طور کامل غافلگیر شد، به‌گونه‌ای که بی‌سیم‌چی فرمانده عراق تسلیم نیروهای ایران شد.

۵. عملیات «کربلای ۴» ساعت ۲۲:۳۰ مورخ ۱۳۶۵/۱۰/۳ آغاز شد. به همین خاطر غواص‌های خودی ساعاتی قبلدرون آب رفتند و به سمت خط دشمن حرکت کردند. در این میان، نیروهای دشمن که کاملاً آماده و هوشیار بودند ضمن پرتاب منور، با تیربار و خمپاره به طرف نیروهای خودی شلیک می‌کردند. در مجموع، عملیات خارج از کنترل و هدایت فرماندهی قرار گرفته بود و پیش از هر دستوری یگان‌ها با توجه به نوع وضعیت و هوشیاری و عکس‌العمل دشمن به محض رسیدن به ساحل، درگیری را آغاز می‌کردند. رمز عملیات «یا محمد (ص)» حدود ساعت ۲۲:۴۵ اعلام شد و نیروهای عمل‌کننده فقط توانستند به جزایر سهیل، قطعه، ام الرصاص، ام البابی و بلجانیه نفوذ کنند و در بعضی مناطق نیز به صورت موضعی رخنه کنند.

۶. عملیات نامنظم «فتح ۸» در منطقه شمالی استان موصل عراق و حوالی شهر «اتروش» بود. این حمله با رمز «یا رسول الله» شامگاه بیست‌وهشتم تیر ۱۳۶۶ با هدف انهدام تأسیسات نظامی-اقتصادی دشمن و حمایت از مبارزان عراقی آغاز شد.

۷. عملیات «فتح ۹» (نامنظم)، اشراف بر راه شهرهای حلبچه، سید صادق و خرمال عراق با هدف انهدام یگان‌های دشمن در عمق خاک کردستان عراق بود. این طرح با هدایت و برنامه‌ریزی قرارگاه عملیاتی و برون‌مرزی «رمضان» از نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همکاری معارضان کُرد عراقی طی پنج روز در منطقه شهر «خرمال» عراق به انجام رسید. عملیات فتح ۹ شامگاه هجدهم مرداد ۱۳۶۶ با رمز «یا رسول الله (ص)» آغاز شد.

۸. عملیات «ظفر ۳» (نامنظم)، همکاری بزرگ با معارضان کرد عراقی بود که قرارگاه «رمضان» نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تاریخ بیست‌وپنجم آبان ۶۶ به‌منظور انهدام مراکز نظامی و تأسیسات اقتصادی دشمن در عمق جبهه شمالی دشمن طرح‌ریزی و اجرا کرد. این عملیات در منطقه عملیاتی «دربندیخان» واقع در جنوب استان «سلیمانیه» و بخش «سنگاو» استان کرکوک با رمز «یا رسول الله» آغاز شد.

۹. عملیات نامنظم «ظفر ۴» روز بیست‌وهشتم آبان ۱۳۶۶ را قرارگاه عملیاتی و برون‌مرزی «رمضان» نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با همکاری معارضان کرد عراقی، در استان «دهوک» کردستان عراق ترتیب داد. در این عملیات نیروهای خودی با رمز «یا رسول الله (ص)» به مقر لشکر ۱۱۹ پیاده ارتش عراق مستقر در شهر دهوک حمله کردند و ضمن انهدام آن، به تخریب تأسیسات انتقال برق سد این شهر به میزان ۶۰ درصد و مرکز پست و تلگراف، پمپ بنزین، مقر پلیس و مخابرات به میزان ۴۰ درصد پرداختند.

۱۰. عملیات «نصر ۸» نیروها با حرکت از محورهای مختلف پس از ۵ تا ۸ ساعت راهپیمایی، در نزدیکی مواضع دشمن استقرار یافتند و به انتظار فرمان آغاز عملیات نشستند. سرانجام عملیات در ساعت ۰۱:۱۶ بامداد ۱۳۶۶/۸/۲۹ با رمز مبارک «یا محمد بن عبدالله، ادرکنی» آغاز شد و یگان‌های عملیاتی به‌طور هماهنگ و هم‌زمان به مواضع دشمن یورش بردند و پس از یک ساعت موفق شدند قلل ۱۴۲۴، ۱۴۲۶ (قله اول)، ۱۴۱۸ (قله دوم) و ۱۳۹۱ (قله سوم) و قرارگاه تاکتیکی تیپ ۳۹ را تصرف کنند. از ساعت ۵ صبح، دشمن با به‌کارگیری عناصر باقیمانده از تیپ ۳۹ پاتک کرد و توانست یکی از یگان‌های خودی را حدود ۳۰۰ متر عقب براند.

۱۱. عملیات «ظفر ۷» (نامنظم)، گامی دیگر تا شروع عملیات بزرگ والفجر ۱۰ بود. نیروهای قرارگاه رمضان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با همکاری معرضان کرد عراقی در روز ۲۳ اسفندماه ۱۳۶۶، عملیاتی را با نام ظفر ۷ با رمز یا محمد رسول الله (ص) در منطقه شرق استان «سلیمانیه» مرکز کردستان عراق (عقبه شمالی جبهه دشمن) به انجام رساندند. این یورش که در منطقه‌ای به گستردگی ۴۰ کیلومتر مربع صورت گرفت، با هدف آزادسازی بلندی‌های منطقه شهر «خرمال» و انهدام نیروی دشمن پیگیری شد.

۱۲. عملیات «والفجر ۱۰» عملیات گسترده‌ای در غرب کشور هم‌زمان با مبعث رسول اکرم (ص) آغاز شد. این عملیات روز سه شنبه ۱۳۶۶/۱۲/۲۵، آغاز و در ۵ مرحله به اجرا درآمد که رمز آن «یا رسول الله (ص)» بود.

علاوه بر این، عملیات «محمد رسول الله» که با رمز و ذکر «لا اله الا الله، محمد رسول الله» در روز ۱۲ دی ۶۰ به مدت دو روز در منطقه بیاره و طویله عراق در غرب شهر نوسود ایران صورت پذیرفت، یکی از آزمون‌های سخت و بزرگ فرماندهان بود. این عملیات به‌منظور پس زدن قوای عراق و ضدانقلاب از غرب پاوه و جنوب مریوان به پشت مرزهای بین‌المللی طرح‌ریزی شده بود.

کد خبر 796209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.