۲۴ استان رکورد گرمای روز را در شهریور ۱۴۰۳ شکستند

در شهریور سال جاری، هوای کشور ۱.۱ درجه گرم‌تر از مدت مشابه بلندمدت بود و ۲۴ رکورد جدید از پارامتر بالاترین بیشینه دما، یعنی گرم‌ترین روز در ایستگاه‌های با طول دوره آماری بیش از ۳۰ سال به ثبت رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس گزارش‌های موجود هواشناسی در شهریور ۱۴۰۳، کل کشور با میانگین دمای ۲۷.۰ درجه سلسیوس، ۱.۱ درجه گرم‌تر از مدت مشابه بلندمدت بوده و استان چهارمحال‌وبختیاری با ۱۲.۴ درجه پایین‌ترین میانگین کمینه و استان خوزستان با ۴۲.۶ درجه بالاترین میانگین بیشینه دمای استانی را به خود اختصاص داده است.

طی شهریور، کمینه دمای کشور در ایستگاه سربیشه استان خراسان جنوبی با مقدار ۲.۹ درجه سلسیوس در تاریخ بیست‌ودوم شهریور و بیشینه دمای کشور در ایستگاه شوش استان خوزستان با مقدار ۵۲.۰ درجه سلسیوس در تاریخ‌های ششم شهریور ثبت شده است.

در این ماه استان خراسان رضوی با ۰.۱+ و استان کردستان با مقدار ۲.۱+ به ترتیب کمترین و بالاترین بی‌هنجاری مثبت میانگین دمای استانی را به خود اختصاص دادند.

۱۲ شهر موج گرمایی سه روز و بیشتر را تجربه کردند

منظور از موج گرمایی، تداوم توده هوای گرم بیش از نرمال در بازه زمانی چند روزه است و تأثیر خطر امواج گرمایی برخلاف سایر مخاطرات جوی نظیر طوفان، صاعقه، باران‌های سیل‌آسا و برف سهمگین به یک‌باره دیده نمی‌شود و تدریجی است.

این پدیده می‌تواند اثرات زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی قابل توجهی برجای بگذارد و بر اساس داده‌های موجود، تداوم هوای گرم با دمای ۵ درجه سلسیوس و بیشتر نسبت به نرمال بیشینه دما در بازه زمانی سه روز و بیشتر، در یک منطقه است.

در شهریور، موج گرمایی با ماندگاری سه تا پنج روز به تعداد ۲۰ رکورد در سطح کشور ثبت شد و ۱۲ شهر در پنج استان موج گرمایی سه روز و بیشتر را تجربه کردند و بیشترین اختلاف دما با بلندمدت به ۱۰.۱ درجه در ایستگاه مشکین شهر استان اردبیل رسید.

بر اساس جدول زیر، امواج گرمایی به‌طور پراکنده در غرب کشور از هفته اول تا هفته سوم شهریور به وقوع پیوسته است و بالاترین بیشینه دما در ایستگاه دزفول در استان خوزستان با مقدار ۴۹.۸ درجه در تاریخ بیستم شهریور و ماندگارترین موج گرما با پنج روز، از یکم تا پنجم شهریور در ایستگاه خلخال استان اردبیل به ثبت رسیده است.

۲۴ استان رکورد گرمای روز را در شهریور ۱۴۰۳ شکستند

سردترین روز شهریور برای بوشهر به ثبت رسید

در شهریور ۱۴۰۳ یک رکورد جدید از پارامتر پایین‌ترین بیشینه دما، یعنی سردترین روز در ایستگاه‌های با طول دوره آماری بیش از ۳۰ سال ثبت شده که در ایستگاه بوشهر با اختلاف ۱.۴ درجه نسبت به بلند مدت بوده است.

۲۴ استان رکورد گرمای روز را در شهریور ۱۴۰۳ شکستند

۲۴ استان رکورد بلندمدت گرمای روز خود را شکستند

در این ماه ۲۴ رکورد جدید از پارامتر بالاترین بیشینه دما یعنی گرم‌ترین روز در ایستگاه‌های با طول دوره آماری بیش از ۳۰ سال ثبت شده است که بیشینه اختلاف آن با بلند مدت ۳.۶ درجه و در ایستگاه زرینه استان کردستان بوده است.

۲۴ استان رکورد گرمای روز را در شهریور ۱۴۰۳ شکستند

ثبت ۹ رکورد جدید برای گرم‌ترین شب شهریور

بر اساس داده‌های موجود، در شهریور سال جاری ۹ رکورد جدید از پارامتر بالاترین کمینه دما یعنی گرم‌ترین شب در ایستگاه‌های با طول دوره آماری بیش از ۳۰ سال ثبت شده است که بیشینه اختلاف آن با بلند مدت ۲.۴ درجه و در ایستگاه مهاباد استان آذربایجان غربی بوده است.

۲۴ استان رکورد گرمای روز را در شهریور ۱۴۰۳ شکستند

سردترین شب در شهریور نسیب درودزن استان فارس شد

در پایان شهریور نیز یک رکورد جدید از پارامتر پایین‌ترین کمینه دما یعنی سردترین شب به ثبت رسید که متعلق به ایستگاه درودزن در استان فارس بود.

۲۴ استان رکورد گرمای روز را در شهریور ۱۴۰۳ شکستند

ایستگاه‌های با دمای بیشینه ۴۰ درجه و بالاتر و ماندگاری آن در شهریور

۲۴ استان رکورد گرمای روز را در شهریور ۱۴۰۳ شکستند

تمرکز گرما بر شمال و غرب کشور در ۳ هفته اول شهریور

در این ماه موج گرما در شمال و غرب کشور در سه هفته اول شهریور به چشم می‌خورد.

۲۴ استان رکورد گرمای روز را در شهریور ۱۴۰۳ شکستند

اختلاف دمای بیشینه با بلندمدت در ۱۴ شهریور

۲۴ استان رکورد گرمای روز را در شهریور ۱۴۰۳ شکستند

اختلاف دمای بیشینه با بلندمدت در ۲۱ شهریور

۲۴ استان رکورد گرمای روز را در شهریور ۱۴۰۳ شکستند

جدیدترین پیش‌بینی دمای هوای کشور تا آبان

بر اساس پیش‌بینی‌های اعلام شده، انتظار می‌رفت از نیمه مرداد تا نیمه شهریور ۱۴۰۳، میانگین دمای هوا در سواحل دریای عمان نرمال، در دو سوی کوه‌های البرز، نوار شرقی و یک سوم جنوبی کشور بین ۰.۵ تا یک درجه بیش از نرمال و برای سایر مناطق ۱ تا ۲ درجه بیش از نرمال باشد.

از نیمه شهریور تا نیمه مهر ۱۴۰۳، پیش‌بینی می‌شود میانگین دمای هوا در شمال غرب و دامنه غربی کوه‌های زاگرس ۱ تا ۲ درجه بیش از نرمال، نوار ساحلی جنوب و سایر مناطق نیمه غربی کشور تا یک درجه بیش از نرمال و نیمه شرقی کشور دمای مطابق فصل را کنند.

از نیمه مهر تا نیمه آبان ۱۴۰۳ نیز میانگین دمای هوا برای شمال شرق، شرق و مناطق مرکزی کشور نرمال، برای شمال غرب و غرب کشور تا ۲ درجه و برای سایر مناطق تا یک درجه بیش از نرمال پیش‌بینی شده است.

کد خبر 796177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.