خبر خوب زاکانی برای رانندگان تاکسی برقی

شهردار تهران از پرداخت وام ۴۰۰ میلیون تومانی شهرداری به رانندگان تاکسی برقی خبر داد و گفت: تمام تلاش ما کمک به رانندگان تاکسی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علیرضا زاکانی امروز _سه‌شنبه دهم مهر_ پس از حضور در جلسه علنی شورای شهر تهران و تشریح جزئیات سفر تیم مدیریت شهری به سوریه در جمع خبرنگاران حاضر شد.

علیرضا زاکانی در جمع خبرنگاران درباره تجمع رانندگان تاکسی برقی و برنامه شهرداری برای رفع مشکل آن‌ها اظهار کرد: قرار شد وام ۴۰۰ میلیون‌تومانی به رانندگان بدهیم و بازپرداخت آن را از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید تسویه می‌کنیم.

وی با تأکید بر این موضوع که برقی‌سازی تهران یک راه بی‌بازگشت است، افزود: برقی‌سازی به رفع ناترازی انرژی کشور و ایجاد زیرساخت‌ها برای از بین‌رفتن آلودگی و ترافیک تهران کمک می‌کند.

شهردار تهران با بیان اینکه اساس کار ابلاغ قانون برنامه است و اجرای قانون هوای پاک این مسیر را الزامی کرده است، ادامه داد: برای توسعه حمل‌ونقل عمومی خرید داخلی و خارجی داشته‌ایم و تاکنون زیرساخت‌هایی هم فراهم شده است.

زاکانی با بیان اینکه بنا نیست در ساعات پیک از برق برای شارژ خودروها استفاده شود، گفت: سیستم به‌صورت هوشمند امکان استفاده از برق در ساعات پیک مصرف را نمی‌دهد و خودروی برقی گران‌تر از خودروی بنزینی است و امسال میلیاردها دلار برای واردات بنزین هزینه خواهد شد.

وی به ماده ۱۲( صرفه‌جویی در مصرف سوخت) اشاره کرد و گفت: قانون، الزامی را برای دولت تعیین کرده که اگر صرفه‌جویی شد مبالغی را به رانندگان تاکسی پرداخت کند.

شهردار تهران تأکید کرد: در قانونی که در پایان مجلس یازدهم تصویب شد، سازمانی را پیشنهاد دادند که زیر نظر رئیس جمهور به‌صورت پیشینی با تضمین مجموعه‌های مختلف امکان پرداخت را فراهم کند و برقی‌سازی اراده شهید رئیسی و دولتش بود و همچنین امروز برقی‌سازی نیز اراده دولت پزشکیان است.

زاکانی به دیدار دو روز پیش خود با وزیر صمت، اشاره کرد و گفت: ایشان هم اعلام کرد که راهی جز برقی‌سازی نداریم و اولین خریدی که انجام شد از کرمان خودرو به تعداد ۱۷۱ دستگاه بود که قیمت هر خودرو یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است.

به گفته شهردار تهران، از این رقم ۴۰۰ میلیون تومان توسط راننده پرداخت می‌شود که بخشی از آن حدود (۱۵۰ میلیون قیمت تاکسی فرسوده است) و همچنین دو وام برای رانندگان با سود ۸ درصد پیش‌بینی شده است.

وی بیان کرد: یک وام ۶۰۰ میلیون‌تومانی و یک وام ۳۰۰ میلیونی تومانی از صندوق کارآفرینی داده می‌شود؛ البته برای تحقق ماده ۱۲ هم تلاش‌هایی شده است.

شهردار تهران بیان کرد: بر اساس ماده ۱۲، حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ دلار باید طبق قاعده به رانندگان تاکسی پرداخت می‌شد. ما در مسیر گرفتن این تسهیلات هستیم که بنده در دولت، در دو نوبت درباره این موضوع صحبت کردم.

وی افزود: ما قول پیگیری به رانندگان دادیم و حق آن‌هاست که پیگیری کنند؛ بنده در دولت با آقای پزشکیان، عارف و برخی وزرا صحبت کردم و یک کارگروه پنج‌نفره با حضور وزیر صمت، نفت، نیرو، بنده و با محوریت پورمحمدی تشکیل شد.

شهردار تهران بیان کرد: بنده هفته قبل هم در مورد این موضوع با پورمحمدی صحبت کردم و وی اعلام کرد که موضوع و مبلغ در حال کارشناسی است.

زاکانی با بیان اینکه برای تسهیل این امر ما پولی داشتیم و بر اساس مجوز قانونی بودجه رقمی را در نظر گرفتیم و قرار است از صندوق کارآفرینی وام بگیریم، اظهار کرد: ما به نمایندگی از رانندگان این رقم را بر اساس چارچوب مقرر از ماده ۱۲ تسویه می‌کنیم و رانندگان درگیر آن نمی‌شوند.

به گفته وی، صندوق ۸۰۰ میلیارد تومان وام می‌دهد که سهم هر خودرو حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان است؛ کلاً طرف حساب شهرداری خواهد بود و تسویه آن از محل ماده ۱۲ است و بعد از تسویه رقم برای رانندگان بعدی در نظر گرفته خواهد شد.

شهردار تهران ادامه داد: در حال رایزنی با صندوق هستیم و دستورالعمل آماده شده است؛ به رانندگان نوید می‌دهیم که به‌زودی این اقدام انجام شود، اما اصل کار صندوق است.

زاکانی به خودروهایی که خود شهرداری وارد می‌کند، اشاره کرد و گفت: مدل تسویه این خودروها متفاوت است و یک سال و نیم تنفس دارد و راننده با همان رقم اولیه وارد مشارکت داده می‌شود و خودرو را تحویل می‌گیرد.

وی تأکید کرد: به اقتضای دریافتی که از ماده ۱۲ صورت می‌گیرد، قدرالسهم مناسبی برای راننده به میزان ۵۰۰ میلیون تومان صفر خواهد شد و شروع کار با ما است و اولین گروه خودروها در گمرک است که در یک شرکت سهامی عام که رانندگان سهام‌دار آن هستند، ثبت می‌شود و قدرالسهم رانندگی، خودرو و سود سالیانه شرکت را دریافت خواهند کرد.

شهردار تهران به موضوع خدمات پس از فروش اشاره کرد و گفت: تمام خودروها خدمات پس از فروش دارند، خدمات پس از فروش خودروهایی که ما وارد می‌کنیم با طرف چینی است که انجام می‌شود.

زاکانی به توسعه سایر مدهای حمل‌ونقل تهران اشاره کرد و اظهار کرد: ۲ تراموای چرخ لاستیکی در کنار تعدادی اتوبوس، در حال بارگیری از چین هستند و تا یک ماه آینده وارد تهران می‌شود.

وی با بیان اینکه قرارداد یک هزار و ۱۸۴ واگن بسته شده است، گفت: اولین رام واگن چینی بهمن وارد خطوط می‌شود.

شهردار تهران به توسعه ناوگان اتوبوس‌رانی اشاره کرد و گفت: اورهال ناوگان اتوبوس‌رانی فرسوده در حال انجام است؛ ما سه سال پیش ۸۶۰ اتوبوس در گردش داشتیم و امروز طبق آخرین آمار، دو هزار و ۲۰۸ اتوبوس فعال است. به گفته زاکانی، تا پایان سال جاری تعداد اتوبوس‌ها به ۵۰۰۰ دستگاه می‌رسد.

وی تصریح کرد: البته ما قرارداد اتوبوس‌ها را بستیم و پول را برای ارز واریز کردیم و کارها انجام شده است؛ ضمن اینکه در کوچه‌پس‌کوچه‌های بروکراسی کشور قرار گرفته و کند پیش می‌رود و رسانه‌ها می‌توانند در این زمینه مطالبه کنند و این کمک بزرگی به ماست تا خواسته‌های به حق مردم را عملیاتی کنیم.

شهردار تهران به موضوع ضمانت‌نامه‌های بانکی اشاره کرد و گفت: طرف چینی ۳۴۳ میلیون یورو ضمانت‌نامه رسمی بانکی به ما داده است و برخی صحبت‌ها صورت می‌گیرد که بنده هم تعجب می‌کنم؛ گفتند واگنی که ما خریدیم ۸۰ سانتی‌متر بلندتر از تونل‌هاست و گفتند چگونه می‌خواهید این واگن‌ها را کوتاه کنید؟ ما گرفتار این حرف‌ها هستیم.

زاکانی در خصوص شایعاتی مبنی بر لغو سفر ش به مسکو گفت: ممنوع‌الخروجی بنده حرف غلطی است و تمدید نشدن پاسپورت بنده مثل همان قضیه بلندتر بودن ۸۰ سانتی‌متری واگن‌ها است؛ به‌هرحال این موضوعات را می‌گویند، شایعه تمدید نشدن پاسپورت بنده واقعیت ندارد و حرف خنده‌داری که جوک سال است.

وی در ادامه در خصوص پیش‌پرداخت واگن‌های مترو گفت: بخشی از پیش‌پرداخت انجام شده و بخشی دیگر باقی‌مانده است و وزارت صمت و بانک مرکزی تمام اهتمام خود را به کار بسته‌اند که این اتفاق رقم بخورد، اما تا زمانی که پرداخت نشود قرارداد رسمی نخواهد شد.

به گفته شهردار تهران، ما بخشی را پایدار کردیم و تا هفته‌های آینده مابقی بخشی دیگر نیز پایدار خواهد شد و طرف چینی اعلام کرده پس از پایدار شدن ماهانه چهارهزار تاکسی تحویل می‌دهد.

زاکانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شما اعلام کردید بمب‌ها در بیروت سمی است، گفت: مسئولین مربوط به آن می‌توانند در این مورد توضیح دهند.

وی در خصوص قطع درختان تصریح کرد: تمام مواردی که مطرح کردند دروغ بود و دروغ بود و دروغ بود. قطع درختان در سال ۹۷ را به ما ربط دادند.

شهردار تهران در ادامه در خصوص باز بودن درهای مترو در روزهای اخیر، گفت: تعداد زیادی از قطارها دی سی و مربوط به دهه ۷۰ است؛ هرچند که بازسازی اساسی صورت می‌گیرد و تلاش می‌کنیم که شرایط جبران شود و امیدواریم روند بازسازی و واردات قطارها هم تسریع شود.

زاکانی به ماجرای پله‌برقی‌ها اشاره کرد و گفت: هر شب گزارشی از وضعیت پله‌های برقی دریافت می‌کنیم و تمام گزارشات در چند بخش صحت‌سنجی می‌شود و از مردم می‌خواهیم مشکلات را از طریق ۱۳۷ به ما اعلام کنند.

وی تأکید کرد: هر اتفاقی بیفتد بازرسی شهرداری نظارت تکمیلی انجام می‌دهد و علاوه بر این نظارت درونی دستگاه‌ها هم صورت می‌گیرد. همه باید تلاش کنیم که گره از آلودگی هوا و حمل‌ونقل شهر باز شود.

زاکانی در خصوص طرح سوال از شهردار مبنی بر ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی، افزود: بنده امروز حاضر بودم در مورد مسکن توضیح دهم، اما آقای چمران تماس گرفت که تنها در مورد سوریه صحبت شود بنده هم گفتم چشم.

شهردار تهران ادامه داد: موضوعی که از سوی خواهر محترم ما مطرح شد سوال نبود، چرا که سوال رویه‌ای دارد و باید بر اساس ماده ۸۳ فرد تذکر دهد و رئیس شورا رسماً به شهرداری ارائه دهد و اگر فرد از پاسخ شهرداری قانع نشد، سوال مطرح شود.

زاکانی بیان کرد: آقای چمران هم به بنده گفت آن مورد سوال نیست اما بنده گفتم در صحن توضیح خواهم داد چراکه قرارگاه جهادی مسکن افتخار شهر است و توانستیم ۲۸۵ هزار واحد مسکن را به نتیجه برسانیم.

شهردار تهران با بیان اینکه وظیفه شهرداری ساخت مسکن نیست و ما مجوز می‌دهیم، گفت: این سازنده است که می‌گوید می‌خواهد بسازد یا نه؛ کار ما تسهیلگری برای نجات مردم است و این افتخار شهرداری است.

وی ادامه داد: عبور از گلوگاه کمیسیون ماده ۱۰۰ و ماده ۱۲ روند بسیار سختی است و وقتی چند ده‌هزار پروانه می‌گیرد و مسیری در قانون شهر و کشور وجود دارد که کار شبانه‌روزی برای آن صورت گرفت و در این راستا ابهامات را پاسخ خواهم داد.

شهردار تهران با بیان اینکه ۳۰ هزار واحد مسکونی متعلق به سازمان نوسازی شهرداری است و برای ۲۵ هزار واحد نیز مجوزها در حال دریافت است، تصریح کرد: این واحدها هم برای کارکنان است و هم مسکن استطاعت‌پذیر برای عموم جامعه و شهرداری باید خدمت به مردم را تسهیلگری کند.

زاکانی در ادامه به ماجرای تابلوهای موزه امام علی (ع) اشاره کرد و گفت: آنچه مطرح می‌کنند از اساس غلط است؛ در آئین‌نامه سال ۸۱ قدمت ۱۰۰ ساله مطرح شده است. رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری موارد را دقیق اعلام کرد. شهرداری مگر معطل ۸۰ میلیون تومان است؟ باید آئین‌نامه را دقیق مطالعه کرد.

وی خاطرنشان کرد: فروش این آثار اگر در کشور رواج پیدا کند و آثار هنرمندان مطرح شود عرصه بزرگی را با پیوست اقتصادی ایجاد می‌کند و بازی بزرگی است که دولت باید پرچم‌دار آن باشد و دولت هم از گذشته و امروز دنبال آن است که حاصل دسترنج هنرمندان در دنیا عرضه شود. همه کشورها به دنبال این موضوع هستند و من از برخی موارد تعجب می‌کنم.

شهردار تهران در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر توییت یکی از مدیران شهری در ارتباط با اعضای شورای شهر گفت: فکر نمی‌کنم شهرداری وجود داشته باشد که در مورد مسائل با این جزئیات پاسخ دهد. موضوع توییت یکی از مدیران شهرداری به عضو شورا را هم رسیدگی خواهم کرد.

کد خبر 796005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.