خورشیدگرفتگی حلقوی، مسیری از اقیانوس آرام تا اقیانوس اطلس

کارشناس نجوم گفت: خورشیدگرفتگی حلقوی پیش‌رو ، از اقیانوس آرام آغاز خواهد شد و مسیر آن به سمت جنوب قاره آمریکای جنوبی ادامه پیدا می‌کند و سپس به سمت اقیانوس اطلس حرکت خواهد کرد.

علیرضا بیات درباره دومین خورشیدگرفتگی حلقوی سال جاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در یازدهم مهر ۱۴۰۳ (دوم اکتبر ۲۰۲۴) شاهد یک خورشیدگرفتگی حلقوی خواهیم بود. این پدیده جذاب آسمانی زمانی رخ می‌دهد که خورشید، ماه و زمین در یک راستا قرار گیرند و نور خورشید توسط ماه مسدود شود. البته انواع خورشید گرفتگی شامل جزئی، حلقوی و کلی است که هر یک شرایط خاص خود را دارند.

وی افزود: خورشیدگرفتگی کلی زمانی اتفاق می‌افتد که ماه به طور کامل نور خورشید را مسدود کند و در نتیجه منطقه‌ای از زمین برای چند ثانیه در تاریکی فرو رود. این پدیده معمولاً در اواخر ماه قمری رخ می‌دهد، اما در خورشیدگرفتگی حلقوی، ماه نمی‌تواند به طور کامل نور خورشید را مسدود کند و به جای آن، شبیه یک دایره کوچک‌تر از دایره خورشید روی آن قرار می‌گیرد و یک حلقه روشن به دور ماه شکل می‌گیرد. در حالت جزئی، ماه فقط بخشی از نور خورشید را می‌گیرد و خورشید همچنان از گوشه‌هایی قابل مشاهده است.

کارشناس نجوم ادامه داد: علت اینکه هر ماه خورشیدگرفتگی نداریم، به گردش ماه به دور زمین و حرکت زمین به دور خورشید بازمی‌گردد. اگر این اجرام سماوی هر ماه دقیقاً در یک راستا قرار می‌گرفتند، ما هر ماه شاهد خورشید گرفتگی بودیم، اما به دلیل تفاوت در حرکت مداری آن‌ها، خورشیدگرفتگی‌ها هر یک و نیم تا دو سال یک‌بار رخ می‌دهند.

خورشیدگرفتگی حلقوی، مسیری از اقیانوس آرام تا اقیانوی اطلس

بیات گفت: خورشیدگرفتگی حلقوی پیش‌رو در یازدهم مهر، از اقیانوس آرام در ساعت ۱۵:۴۲ به وقت جهانی (UTC) آغاز خواهد شد و مسیر آن به سمت جنوب قاره آمریکای جنوبی ادامه پیدا خواهد کرد و سپس به سمت اقیانوس اطلس حرکت خواهد کرد. پایان این گرفت در ساعت ۲۱:۴۷ به وقت جهانی خواهد بود.

وی ادامه داد: تنها کشورهایی که می‌توانند این خورشید گرفتگی حلقوی را مشاهده کنند، آرژانتین و شیلی هستند که در جنوبی‌ترین نقاط قاره آمریکای جنوبی قرار دارند. مردم سایر کشورها از جمله آمریکای شمالی، آسیا، اروپا، استرالیا و آفریقا قادر به مشاهده این پدیده نخواهند بود.

بیات اظهار کرد: اوج این خورشید گرفتگی در ساعت ۱۸:۴۶ به وقت جهانی رخ خواهد داد.

کد خبر 795867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.