منابع صندوق توسعه ملی صرف ساخت پالایشگاه برای تولید بنزین شود

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه هزینه ناکامی و ناتوان‌مندی‌هایمان را صندوق توسعه ملی پرداخت می‌کن، گفت:باید منابع صندوق توسعه ملی را صرف ساخت دو پالایشگاه می کردیم تا دلار ندهیم و بنزین وارد کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، عبدالرضا مصری با اشاره به عملکرد صندوق توسعه ملی طی سال‌های اخیر، اظهار کرد: طبق قوانین سهم و درصدی از فروش نفت برای دولت در نظر گرفته شده است همچنین سهم دیگری از فروش نفت در قالب صندوق توسعه ملی برای توسعه کشور در نظر گرفته شده است که اصل اقدام صورت گرفته به واقع اقدامی هوشمندانه و عاقلانه بود تا ما از نفتی که متعلق به نسل‌های آینده است در هزینه‌های جاری استفاده نکرده و صرف توسعه زیرساخت‌ها کنیم.

وی با بیان اینکه صندوق توسعه ملی تاکنون ۱۶۰ میلیارد دلار هزینه کرده است، افزود: به عنوان مثال اگر ما ۶ میلیارد دلار از این منابع را صرف ساخت دو پالایشگاه با ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه در روز ایجاد کرده بودیم هم یک سرمایه ملی داشتیم و هم نیازی نبود تا دلار بدهیم و بنزین وارد کشور کنیم.

با ۱۰۰ سال سابقه نفتی نباید وارد کننده فرآورده باشیم

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما ۱۰۰ سال سابقه نفتی و صنعت نفت داشته‌ایم و این مناسب نیست که برویم و فرآورده را از کشوری دیگر وارد کنیم، تاکید کرد: از این رو متأسفانه به اهدافی که برای صندوق توسعه ملی تعریف شده بود، دست پیدا نکرده‌ایم.

مصری با بیان اینکه ما صندوق توسعه ملی را به عنوان محلی برای جبران کاستی منابعمان نگاه کرده‌ایم، بیان کرد: تا وقتی که این نگاه، نگاه موجود است ما چیزی به عنوان صندوق توسعه ملی نخواهیم داشت و این صندوق تنها یک صندوق دخل و خرجی خواهد بود تا هر جا خرجمان کم آمد، آن را دخل حساب کنیم.

وی تاکید کرد: هزینه ناکامی و ناتوان‌مندی‌ها را صندوق توسعه ملی پرداخت می‌کند که نباید بدین نحو در کشور باشد و صندوق ملی توسعه باید در جهت توسعه اقتصادی حرکت کند.

کد خبر 795846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.