پیروز میدانیم مثل جنگ ۳۳ روزه

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه دهم مهر ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رمزگشایی از دروغ آتش‌بس» به سخنان اخیر رئیس‌جمهور درباره رویکرد غرب در قبال واکنش ایران به ترور شهید هنیه پرداخت و نوشت: چند روز پس از ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران بود که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در حالی که نسبت به ابعاد و پیامد پاسخ نظامی تهران احساس نگرانی می‌کرد، به دیپلمات‌هایش مأموریت داد جلوی هر حمله احتمالی را با وعده مذاکرات شتابزده برای توقف جنگ غزه و اجرای آتش‌بس بگیرند. این طرح آتش‌بس موقت که مقدمه دستیابی به آتش‌بس دائمی به شمار می‌رفت، از سوی رؤسای جمهور آمریکا و فرانسه ارائه شده بود و بسیاری از کشورهای جهان از جمله عربستان، قطر و امارات نیز رسماً به حمایت از آن برخاسته بودند.

اما فرایند رسیدن به این توافق که اساس آن، اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل بود و بر خروج اسرائیل از هر نقطه اشغالی در خاک لبنان و عقب‌نشینی نیروهای حزب‌الله به شمال رودخانه لیطانی تأکید داشت، با مخالفت راست‌گرایان افراطی در دولت بنیامین نتانیاهو روبه‌رو شد که بر ادامه جنگ به شدیدترین وجه آن اصرار می‌ورزیدند.

به موازاتی که مقام‌های ایالات متحده نسبت به مذاکرات وقت (مردادماه) که در «دوحه» جریان داشت، فضایی از خوشبینی در رسیدن قریب‌الوقوع به توافق آتش‌بس ایجاد می‌کردند، در پیام‌های محرمانه از تهران می‌خواستند برای هر اقدام نظامی علیه تل‌آویو دست نگه دارد و مانع از آن شود که مذاکرات پایان جنگ تحت‌الشعاع حمله نظامی آن قرار گیرد. به این ترتیب زیر پوست تلاش‌ها برای شتاب گرفتن مذاکرات توقف جنگ، تلاش‌هایی جاری بود که هدف اثرگذاری بر پاسخ نظامی ایران به ترور «هنیه» را جست‌وجو می‌کرد. این ادعای «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا که گفت انتظار دارد آتش‌بس بین اسرائیل و حماس جلوی حمله ایران را بگیرد، فارغ از هدف تعدیل رویکرد احتمالی ایران در واکنش به ترور «هنیه» نبود. این در حالی بود که مقام‌های امریکایی همزمان با ارسال پیام‌های متعدد خود به ایران، نسبت به محدود شدن دامنه پاسخ نظامی آن به اسرائیل ابراز امیدواری می‌کردند. در این میان طبیعی بود که مقام‌های جمهوری اسلامی نیز نسبت به فرصت پیش آمده برای صلح و توقف حملات خونین اسرائیل در غزه تدبیراندیشی کنند و تصمیم خود برای حمله علیه فلسطین اشغالی را ولو برای مدتی کوتاه عقب بیندازند.

پیروز میدانیم مثل جنگ ۳۳ روزه

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ذره‌ای عقب‌نشینی نمی‌کنیم از این میدان، پیروز خارج می‌شویم» نوشت: شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله در اولین سخنرانی یک مقام ارشد مقاومت لبنان بعد از شهادت سید حسن نصرالله، ابتدا به اندوه بزرگی که دوستداران مقاومت و آزادگان جهان را بعد از شهادت سید بزرگمان فراگرفته اشاره کرده و گفت: «من امروز در تاریک‌ترین و غم‌انگیزترین لحظات زندگی خود برای شما صحبت می‌کنم. ما یک برادر، رفیق و پدر، جناب سیدحسن نصرالله را از دست دادیم.»

شیخ نعیم قاسم سپس به توصیف ابعادی از ویژگی‌های شخصیتی بی‌نظیر و وفاداری سید شهیدمان به مقاومت پرداخته و گفت: «ایشان دوستدار مردم بود و علاقه زیادی به شهیدان و مجروحان مقاومت داشتند. قلب ایشان مملو از ایمان به اسلام اصیل و عاشق واقعی فلسطین و تمامی هواداران فلسطین بود. او به دنبال شکستن هژمونی آمریکایی- صهیونیستی در منطقه بود. ما شهادت ایشان را به امام زمان (عج) و حضرت امام خامنه‌ای ولی امر مسلمین، خانواده ایشان و تمامی ملت‌های منطقه تسلیت عرض می‌گوئیم. شهید نصرالله به همراه برادرانی که در کنار ایشان به شهادت رسیدند، بالاترین مدال افتخار را دریافت کردند. شهادت برادر جهادیمان حاج علی کَرَکی و شهید عباس نیلفروشان که از برادران فرماندهی سپاه در لبنان بودند و برادر ابراهیم حسین جزینی نیز در این نشست (در مقر حزب‌الله در ضاحیه) حضور داشتند را تسلیت می‌گوییم. برادر شهید علامه شیخ نبیل قاووق نیز یک روز بعد از این اتفاق به شهادت رسید.

شیخ نعیم قاسم به جنایت‌های روزمره رژیم صهیونیستی در لبنان و فلسطین و حمله به گروه‌های پزشکی و منازل مسکونی مردم، کشتار زنان و کودکان و سالخوردگان اشاره و تاکید کرد که این‌ها غیرنظامیان بی‌گناه هستند و دشمن صهیونیستی با حمایت آمریکا و پشتیبانی نامحدود رسانه‌ای و سیاسی و نظامی آمریکا این جنایات را دنبال می‌کنند.

معاون سید شهید مقاومت تاکید کرد که این مسیر ادامه پیدا خواهد کرد؛ چرا که ما اهل صبر و استقامت و مبارزه هستیم. ما صبر می‌کنیم؛ چرا که وعده خداوند حق است. مسیری که جناب دبیرکل شهید سید حسن نصرالله ایجاد کرده و آن را ادامه داد، همچنان ادامه خواهد داشت. حزب‌الله همچنان میدان جهادی خود را دنبال خواهد کرد و با دقت این کار دنبال خواهد شد؛ چرا که تشکیلات منظمی توسط سید حسن نصرالله در بدترین شرایط شکل گرفته و رهبری‌های جایگزین ایجاد شده است و همه در میدان حاضر هستند.

پیروز میدانیم مثل جنگ ۳۳ روزه

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نعیم قاسم: پیروز میدانیم مثل جنگ ۳۳ روزه» نوشت: به گزارش «جوان»، اولین سخنرانی یک مقام بلندپایه حزب‌الله بعد از ترور دبیرکل حزب‌الله، در حد و حدود سخنرانی‌های نصرالله مورد توجه قرار گرفت و چندین خبرگزاری و رسانه اسرائیلی و غربی، با بسته‌های خبری مانند «نعیم قاسم کیست»، صحبت‌های او را تحلیل و تفسیر کردند. شیخ نعیم قاسم که طی دو هفته اخیر دست‌کم دو مرتبه خبر ترور و شهید شدنش منتشر شده، صحبت‌های خود را با توصیف دبیرکل شهید آغاز کرد: «ما یک برادر بزرگوار، پدر و رهبر را از دست دادیم، دبیرکل حزب‌الله لبنان شهید سیدحسن نصرالله، این انسان بزرگ از دوران کودکی تا لحظه شهادتش در عرصه جهادی، تبلیغی و بسیج باقی ماند.» او گفت که «سیدحسن نصرالله محبوب مردم، آزادی‌خواهان جهان و ملت فلسطین بود» و «الگوی همه کسانی است که به رهایی فلسطین از ظلم صهیونیست‌ها و شکستن قدرت استکبار آمریکایی-صهیونیستی امید دارند». او تأکید کرد: «شهید سیدحسن نصرالله ذوب در اسلام بود، وی ادامه‌دهنده خط امام بود و در مسیر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حرکت می‌کرد.» معاون حزب‌الله گفت که حزب‌الله «یک وجب از مواضع خود» کوتاه نخواهد آمد.

معاون حزب‌الله لبنان گفته که کاری که حزب‌الله در حال حاضر انجام می‌دهد تنها «بخشی کوچک از برنامه ادامه نبرد است» و گفت که «می‌دانیم که نبرد ممکن است طولانی باشد.» او در عین حال گفت: «گزینه‌ها برای ما باز است. ما با هر احتمالی روبه‌رو خواهیم شد.» او به سناریوی ورود اسرائیل به فاز نبرد زمینی اشاره کرد و گفت: «اگر اسرائیلی‌ها تصمیم به ورود زمینی بگیرند، آمادگی داریم و خود را آماده کرده‌ایم و در صورت ورود آن‌ها تصمیم مناسب را اتخاذ خواهیم کرد. با اتکال به خدا مطمئن هستیم که دشمن به اهداف خود نمی‌رسد و پیروز میدان خواهیم بود.» او به طور تلویحی نتیجه جنگ ۳۳ روزه تابستان ۲۰۰۶ را به صهیونیست‌ها یادآوری کرد و گفت: «این ملت بزرگ که همواره مأموریت‌های سختی را برعهده گرفته، این بار هم به مسئولیت‌های خود عمل کرده و ما در نهایت همانند جنگ سال ۲۰۰۶ (جنگ ۳۳ روزه) بر دشمن صهیونیستی پیروز خواهیم شد.»

پیروز میدانیم مثل جنگ ۳۳ روزه

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کوبنده‌تر» نوشت: پس از عملیات تروریستی روز جمعه ارتش رژیم صهیونیستی در جنوب بیروت که منجر به شهادت سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان شد، نیروهای مقاومت لبنان بدون وقفه به عملیات‌های خود علیه رژیم اشغالگر با هدف حمایت از مردم غزه و دفاع از لبنان ادامه می‌دهند. در عملیات‌هایی که طی روزهای جمعه تا دوشنبه ادامه داشت، چندین نقطه از شمال فلسطین اشغالی هدف قرار گرفت. در یکی از این عملیات‌ها پاسگاه پلیس میتزپه شاگیت در نزدیکی محله ادومیم در شمال سرزمین‌های اشغالی با راکت‌های حزب‌الله هدف قرار گرفت و منجر به آتش‌سوزی در داخل پاسگاه شد. این حمله منجر به قطع برق در چند شهرک صهیونیست‌نشین شد و همچنین صدای انفجار در مناطقی از کرانه باختری شنیده شد. بنا بر گزارش منابع محلی صهیونیستی، راکت‌های مقاومت محل تجمع فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی را هدف قرار داده است. در اقدامی دیگر، حمله پهپادی حزب‌الله لبنان به اطراف نهاریا توسط رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش شد؛ حملاتی که سانسور ارتش رژیم صهیونیستی درباره آنها اعمال شد و تصاویری از محل برخوردها منتشر نشد. مقاومت لبنان همچنین در حمله‌ای راکتی یک پایگاه نظامی را با راکت‌های «فادی ۱» هدف حمله قرار داد. در نهایت نیز روز یکشنبه حزب‌الله لبنان از شلیک موشک بالستیک به سوی حیفا از سوی حزب‌الله لبنان خبر داد. در پی این حمله موشکی حزب‌الله، آژیر خطر در عکا، نهاریا و حیفا به همراه ۸۰ شهرک صهیونیست‌نشین دیگر به صدا درآمد و یک میلیون نفر از شهرک‌نشینان را راهی پناهگاه کرد.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی همچنین از اصابت یک فروند موشک بدون به صدا در آمدن آژیر خطر در شهر حیفا خبر دادند. حزب‌الله لبنان همچنین شهرک صهیونیست‌نشین کفرگلعادی در شمال فلسطین را با موشک ناشناخته نور هدف قرار داد.

پیروز میدانیم مثل جنگ ۳۳ روزه

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «جنگ فرسایشی جنگ تمام‌عیار» را برگزید و نوشت: تحولات خاورمیانه طی دو هفته گذشته وارد مرحله جدید و چالشی‌تری شده است. نتانیاهو سه روز بعد از حمله حماس به اسرائیل در ۱۵ مهر از «تغییر نقشه خاورمیانه» سخن گفت و عملیاتی را که به شهادت سیدحسن نصرالله انجامید، «عملیات نظم نوین» نام‌گذاری کرد. اشارات نتانیاهو و افراطیون اسرائیلی نشان می‌دهد که آنها از ابتدا در نظر داشتند عملیات ۱۵ مهر را به فرصتی برای درگیری با گروه‌های محور مقاومت و تقابل با ایران تبدیل کنند. بر این مبنا، اسرائیل که طی سه ماه اول و با هدف تمرکز بر حماس از بی‌اطلاع‌بودن ایران و حزب‌الله از حمله ۷ اکتبر سخن می‌گفت، بعد از فراغت نسبی از حماس در غزه طی حملاتی بی‌سابقه در ۴ دی و ۱۳ فروردین چند مقام بلندبالای سپاه پاسداران در سوریه را به شهادت رساند. با وجود پاسخ محدود و کم‌دامنه ایران به عملیات ۱۳ فروردین اسرائیل علیه بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق، شهادت اسماعیل هنیه در ۱۰ مرداد اقدام تحریک‌آمیز بعدی اسرائیل بود. مقامات ایران به‌درستی تلاش داشتند از اقدامی که فرصتی را برای گسترش جنگ در منطقه به اسرائیل بدهد، اجتناب کنند. البته دولت آمریکا نیز در جلوگیری از برخورد جدی بین ایران و اسرائیل بی‌تأثیر نبود؛ چراکه واشنگتن می‌داند که در صورت چنین برخوردی ممکن است چاره‌ای جز دخالت به نفع اسرائیل نداشته باشد.

پیروز میدانیم مثل جنگ ۳۳ روزه

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود تیتر «سرگیجه در سیاست مهاجرتی» را برگزید و نوشت: در سال‌های اخیر با افزایش موج ورود مهاجران به کشور، این موضوع به یکی از چالش‌های مهم برای شهروندان و سیاست‌گذاران تبدیل شده است. دو نگاه درخصوص مهاجران وجود دارد؛ نگاه نخست این است که باید تمام این اتباع از کشور اخراج شوند و از ورود اتباع جدید جلوگیری شود. در مقابل، نگاه دوم بر این باور است که در ایران با توجه به کاهش رشد جمعیت جوان و همچنین تشابه فرهنگی با کشور همسایه، نیاز است که از این اتباع در برخی مشاغل استفاده کرد. به نظر می‌رسد در شرایط کنونی که ورود مهاجران به چالش مهمی تبدیل شده است، جای خالی یک سیاست‌گذاری مشخص و اصولی احساس می‌شود. یک پژوهش با بررسی تجربه کشورهای موفق در این زمینه، راهکارهای سیاستی برای ایران را پیشنهاد کرده است. در کنار این گزارش، کارشناسان نیز تاکید می‌کنند که باید با بهره‌گیری از گام‌های مشخص و عملی شرایط را برای سامان‌دهی اتباع فراهم کرد.

پیروز میدانیم مثل جنگ ۳۳ روزه

کد خبر 795705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.