حمله زمینی؛ باتلاق یا پلی برای فرار؟

حمله زمینی بامداد امروز ارتش رژیم صهیونیستی به لبنان درحالی انجام می‌شود که کابینه این رژیم هدف از این حمله را بازگرداندن شهرک‌نشینان به منازل خود اعلام کرد، اما تحلیلگران معتقدند این اظهارات بلوف سیاسی-نظامی است و هدف نتانیاهو از این اقدام خروج از بن‌بست غزه و گسترش دامنه جنگ به خارج از غزه است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در شرایطی که پس از ترور فرماندهان حزب‌الله به‌دست رژیم صهیونیستی، سطح تنش در منطقه بالا گرفته است و جامعه جهانی نسبت به جنگ منطقه‌ای هشدار می‌دهد، سران تندروی تل‌آویو سرمست از شهادت سیدحسن نصرالله و با این تصور که تشکیلات و صفوف حزب‌الله ازهم پاشیده است، گزینه‌های جدید را روی میز گذاشته‌اند.

سران تل‌آویو حمله زمینی محدود به لبنان را مطرح کرده‌اند و شواهد و قرائن حکایت از این دارد که تحرکات نظامی در خطوط مرزی در حال اجرا است، گزارش‌هایی حاکی از ورود نیروهای کماندوی رژیم صهیونیستی به خاک لبنان برای آماده‌سازی این حملات به گوش می‌رسد و واحدهای توپخانه‌ای این رژیم نیز به‌طور مکرر مناطق جنوبی لبنان را هدف قرار می‌دهند.

مقامات آمریکایی نیز تأیید کرده‌اند که عملیات زمینی در حال انجام است و احتمالاً به‌زودی گسترش خواهد یافت؛ این حملات در شرایطی انجام می‌شود که گروه‌های مقاومت در آمادگی کامل برای پاسخگویی به دشمن اشغالگر هستند و بنابراین هرگونه ماجراجویی جدید صهیونیست‌ها آن‌ها را در باتلاق امنیتی غرق خواهد کرد.

حمله به لبنان با هدف بازگشت ساکنان اراضی اشغالی!

پیتر لرنر، سخنگوی ارتش اشغالگر شنبه شب به سی‌ان‌ان گفت که ارتش این رژیم برای عملیات زمینی احتمالی در لبنان آماده می‌شود، اما تنها در صورت ضرورت آن را انجام خواهد داد. لرنر گفته بود: «هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اوایل هفته با نیروهای ذخیره درباره این گزینه صحبت کرده است. هدف اصلی، بازگرداندن امنیت به شمال اسرائیل و بازگشت بیش از ۶۰ هزار اسرائیلی آواره به منازلشان است.»

روزنامه معاریو روز یکشنبه به نقل از رهبران ارتش اشغالگر نوشت که انجام عملیات زمینی در لبنان بسیار محدود خواهد بود. این روزنامه به نقل از شهروندان اسرائیلی در شمال نوشته بود که ارتش همچنان به انتقال تجهیزات و تسلیحات به مرز لبنان ادامه می‌دهد و هم‌زمان تمرینات میدانی را در الجلیل و جولان با تحرکات فعال انجام می‌دهد.

روزنامه «اسرائیل‌هیوم» هم به نقل از منابع اسرائیلی، تحرکات ارتش در شمال را در راستای تلاش برای بازگرداندن ساکنان شهرک‌های مرزی به خانه‌هایشان دانست. این منابع تأکید کردند: «ترور نصرالله برای بازگشت ده‌ها هزار آواره اسرائیلی کافی نیست و عملیات گسترده‌تری لازم است.» با این حال، سخنگوی کاخ سفید هشدار داده است که جنگ همه‌جانبه با حزب‌الله یا ایران راه بازگشت امن ساکنان مناطق شمالی به خانه‌هایشان نیست.

حمله زمینی؛ باتلاق یا پلی برای فرار؟

برخی رسانه‌های آمریکایی مدعی شدند که ارتش اسرائیل روند کنترل یک منطقه باریک در امتداد مرز با لبنان را آغاز کرده است تا کمربند امنیتی ایجاد کند که به آوارگان اسرائیلی برای بازگشت به خانه‌های‌شان اطمینان دهد، با این حال، کابینه نتانیاهو در پاسخ به این گزارش‌های مطبوعاتی تاکید کرده است که بمباران هوایی مهم نیست که چقدر مؤثر باشد و جایگزینی برای عملیات زمینی نیست.

یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل هم چند روز پیش در سخنانی مدعی شد که حمله زمینی به لبنان را در نوار غزه تمرین کرده‌اند و برای این حمله آمادگی دارند. منابع صهیونیستی در حالی از «عملیات زمینی محدود» در لبنان سخن می‌گویند که در روزهای نخست تجاوز همه‌جانبه به نوار غزه در اکتبر ۲۰۲۳، نیز از حمله زمینی محدود به این منطقه سخن می‌گفتند، اما در نهایت، اسرائیل دامنه این عملیات را گسترش داد و به‌تدریج عملیات زمینی خود را در سراسر نوار غزه انجام داد. اکنون این جنگ در باریکه محدود در آستانه تبدیل شدن به جنگ منطقه‌ای است که حتی پای غربی‌ها را هم به میان خواهد کشید.

شمارش معکوس برای تل‌آویو

هرچند سران تل‌آویو حمله زمینی به لبنان را با هدف نابودی زیرساخت‌های حزب‌الله و تلاش برای افزایش ضریب امنیتی شهرک‌نشینان در شمال ضروری می‌دانند، اما برخی مقامات امنیتی سابق این رژیم هشدار داده‌اند که این اقدام به نفع مقاومت است و اسرائیل در این تله گرفتار خواهد شد، چرا که رژیم صهیونیستی درک درستی از ساختار فرماندهی حزب‌الله ندارد و از اینکه ساختار تشکیلات حزب‌الله قائم به شخص نیست و حتی اگر تمام فرماندهان حزب‌الله قادر به تصمیم‌گیری نباشند، یگان‌های عملیاتی این حزب قدرت و فضای لازم را برای اتخاذ تدابیر عملیاتی خواهند داشت، غافل است؛ همان‌گونه که رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۸۲ تا ۲۰۰۰، جنوب لبنان را تحت اشغال خود داشت، اما با وجود ارتش تا بن دندان مسلح در برابر یک گروه چریکی مانند حزب‌الله شکست خورد و سرانجام از این مناطق عقب‌نشینی کرد.

گرفتار شدن در باتلاق لبنان، تردید در خصوص تداوم حذف توانایی‌های حزب‌الله و تلاش رژیم صهیونیستی برای بازگرداندن آوارگان به شهرک‌های شمالی فقط توسط مقامات امنیتی تل‌آویو مطرح نشده است، بلکه متحدان اسرائیل هم امیدی به پیروزی ارتش اشغالگر در حمله به لبنان ندارند. در همین رابطه یک مقام امریکایی در گفت‌وگو با روزنامه «واشنگتن‌پست» گفته است: «آمریکا به اسرائیل درباره آغاز عملیات زمینی در لبنان هشدار داده زیرا حمله زمینی ممکن است نتایج معکوسی برای تل‌آویو به همراه داشته باشد، به همین دلیل توصیه می‌کند که از عملیات زمینی علیه لبنان خودداری کند.»

از طرفی ارتش رژیم صهیونیستی پس از شکست‌های پی‌درپی در غزه در وضعیت مناسبی قرار ندارد تا جایی که روزنامه هاآرتص از کمبود ۱۰ هزار نیروی نظامی برای رویارویی در چند جبهه گزارش داده و گفته است که این رژیم برای جبران این کمبود، مهاجران آفریقایی را در ازای اقامت دائم و شهروندی، به خدمت گرفته است.

حمله زمینی؛ باتلاق یا پلی برای فرار؟

ناکامی در آغاز حمله

با این همه، شبکه خبری الجزیره بامداد امروز در خبری فوری گزارش داد که ارتش اشغالگران «عملیات زمینی محدود» خود را در خاک لبنان آغاز کرده است اما با توجه به شرایط حاکم بر منطقه با ورود زمینی ارتش صهیونیست به خاک لبنان، گروه‌های مقاومت هم پاسخ دردناکی را به دشمن اشغالگر خواهند داد.

در همین رابطه حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای از حمله توپخانه‌ای به نظامیان رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی خبر داد و در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در راستای حمایت از ملت فلسطین در نوار غزه و مقاومت دلیرانه و شرافتمندانه آن‌ها و دفاع از لبنان و ملت آن، رزمندگان مقاومت اسلامی بامداد امروز گروهی از نظامیان دشمن را در ورودی شهرک صهیونیست‌نشین «شتولا» با توپخانه هدف قرار دادند.»

رسانه‌های عبری‌زبان هم بامداد امروز اذعان کردند که به دنبال شنیده شدن صدای انفجارهای مهیب در تل‌آویو بیش از یک و نیم میلیون نفر از ساکنان آن در منطقه «گوش دان» به پناهگاه‌ها گریختند. انفجارهای مهیب در قلب تل‌آویو ناشی از شلیک موشک‌های فراصوت نیروهای مسلح یمن به سمت تل‌آویو است.

محمود قماطی، عضو شورای سیاسی جنبش حزب‌الله لبنان گفته است: «اگر ارتش رژیم صهیونیستی، حمله زمینی به لبنان را آغاز کند، طعم شکست را به آنان خواهیم چشاند.» و تاکید کرده است که در صورت گسترش نبرد، هم‌پیمانان ما وارد عمل خواهند شد.

از بن‌بست غزه به باتلاق لبنان

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل غرب آسیا در این رابطه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: پس از ترور دردناک شهید سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان فضای منطقه به سمت یک جنگ فراگیر در حرکت است و تشدید درگیری‌ها بین محور مقاومت و رژیم صهیونیستی طی روزهای اخیر موجب شده است که این رژیم به تمام نیروهای خود آماده‌باش دهد.

وی می‌افزاید: گزارش‌ها نشان می‌دهد که ده‌ها تانک ارتش رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان و شمال اراضی اشغالی آرایش جنگی گرفته‌اند، اما باید در نظر داشت که رژیم صهیونیستی در طول یک سال جنگ غزه نتوانسته است شرایط میدانی را تغییر دهد و ارتش این رژیم با شکست‌های متعددی مواجه شده است و تنها امکانات آن بمباران وحشیانه و کور هواپیماها علیه مردم بی‌دفاع غزه و جنوب لبنان است.

کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد با توجه به اینکه جنگ غزه به بن‌بست رسیده است و بنیامین نتانیاهو هم قادر به تغییر موازنه جنگ و قواعد درگیری نیست، تلاش می‌کند که از طریق گسترش بحران غزه به خارج از این منطقه از این باتلاق خارج شود و به همین دلیل به نظر می‌رسد که حمله‌های اخیر هوایی این رژیم مقدمه‌ای برای یک شورش زمینی به لبنان است.

حمله زمینی؛ باتلاق یا پلی برای فرار؟

تجربه گران‌سنگ حزب‌الله در جنگ‌های چریکی

وی یادآور می‌شود: با توجه به اینکه حزب‌الله تجربه میدانی گران‌سنگی در جنگ‌ها داشته است، اگر ارتش رژیم صهیونیستی دست به ماجراجویی جدیدی بزند و به صورت زمینی به لبنان حمله کند، حزب‌الله می‌تواند به مقابله با تانک‌های ارتش رژیم صهیونیستی بپردازد و شکست دیگری را متوجه ارتش رژیم صهیونیستی کند؛ همچنان که در سال ۲۰۰۶ میلادی در جنگ ۳۳ روزه بین لبنان و رژیم صهیونیستی، ارتش رژیم صهیونیستی متحمل شکست سختی شد.

هانی‌زاده ادامه می‌دهد: اگر رژیم صهیونیستی بخواهد به صورت زمینی به لبنان حمله کند، با توجه به تجربه زیاد حزب‌الله در میدان و در جنگ‌های کلاسیک و پارتیزانی، آسیب جدی به رژیم صهیونیستی وارد خواهد آمد؛ با این حال دولت لبنان درصدد است که راه‌حلی برای پایان دادن به این جنگ پیدا کند، اما بنیامین نتانیاهو در تلاش است که به حملات خود علیه مردم جنوب لبنان ادامه دهد.

امکان بازگشت شهرک‌نشین‌ها تا آتش‌بس پایدار ممکن نیست

وی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی ادعا می‌کند هدف از حمله زمینی به لبنان بازپس‌گیری منازل شهرک‌نشینان اراضی اشغالی است، می‌گوید: این ادعا یک بلوف سیاسی-نظامی است و امکان ندارد که در این شرایط جنگی صهیونیست‌های ساکن شهرک‌های یهودی‌نشین در شمال فلسطین اشغالی بتوانند به منازل خود بازگردند، مگر اینکه آتش‌بسی پایدار و دائمی برقرار شود که به نظر نمی‌رسد چنین اتفاقی رخ دهد.

کارشناس مسائل غرب آسیا خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر یک میلیون نفر از ساکنان شهرک‌های یهودی‌نشین در شمال اراضی اشغالی به مدت یک سال است که در پناهگاه‌ها به سر می‌برند، بنابراین در صورت تداوم جنگ به شهرک‌های خود باز نخواهند گشت زیرا حزب‌الله، انصارالله و حشد الشعبی به عنوان محورهای مهم مقاومت با موشک‌های خود از راه دور شهرک‌های نظامی و تأسیسات رژیم صهیونیستی را هدف قرار می‌دهند و این درگیری‌ها و پرتاب موشک‌های بالستیک ادامه خواهد یافت.

حمله زمینی؛ باتلاق یا پلی برای فرار؟

به گزارش ایمنا، حمله زمینی بامداد امروز (سه‌شنبه) ارتش رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان به بهانه بازگرداندن شهرک‌نشینان صهیونیست به شمال سرزمین‌های اشغالی در حالی انجام شد که ممکن است به درگیر شدن همه محورهای مقاومت به جنگ فراگیر با رژیم صهیونیستی بینجامد.

کد خبر 795691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.